Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Akutvård 2008 - Själens problem och resurser i vården
- Akutvård 2007 - Själens problem och resurser i vården
- Akutvård 2009 - Själens problem och resurser i vården
- Akutvård 2010 - Själens problem och resurser i vården
- Akutvård 2011 - Själens problem och resurser i vården
- Akutvård 2012 - Själens problem och resurser i vården
- Akutvård 2013 - Själens problem och resurser i vården
- Ergoterapi 2007 - Själens problem och resurser i vården
- Ergoterapi 2008 - Själens problem och resurser i vården
- Ergoterapi 2009 - Själens problem och resurser i vården
- Ergoterapi 2010 - Själens problem och resurser i vården
- Ergoterapi 2011 - Själens problem och resurser i vården
- Ergoterapi 2012 - Själens problem och resurser i vården
- Ergoterapi 2013 - Själens problem och resurser i vården
- Fysioterapi 2007 - Själens problem och resurser i vården
- Fysioterapi 2008 - Själens problem och resurser i vården
- Fysioterapi 2009 - Själens problem och resurser i vården
- Fysioterapi 2010 - Själens problem och resurser i vården
- Fysioterapi 2011 - Själens problem och resurser i vården
- Fysioterapi 2012 - Själens problem och resurser i vården
- Fysioterapi 2013 - Själens problem och resurser i vården
- Det sociala området 2007 - Själens problem och resurser i vården
- Det sociala området 2008 - Själens problem och resurser i vården
- Det sociala området 2009 - Själens problem och resurser i vården
- Det sociala området 2010 - Själens problem och resurser i vården
- Det sociala området 2011 - Själens problem och resurser i vården
- Det sociala området 2012 - Själens problem och resurser i vården
- Det sociala området 2013 - Själens problem och resurser i vården
- Vård 2007 (sjukskötare) - Själens problem och resurser i vården
- Vård 2008 (sjukskötare) - Själens problem och resurser i vården
- Vård 2009 (sjukskötare) - Själens problem och resurser i vården
- Vård 2010 (sjukskötare) - Själens problem och resurser i vården
- Vård 2011 (sjukskötare) - Själens problem och resurser i vården
- Vård 2012 (sjukskötare) - Själens problem och resurser i vården
- Vård 2013 (sjukskötare) - Själens problem och resurser i vården
- Idrott och hälsopromotion 2007 - Själens problem och resurser i vården
- Idrott och hälsopromotion 2008 - Själens problem och resurser i vården
- Idrott och hälsopromotion 2009 - Själens problem och resurser i vården
- Idrott och hälsopromotion 2010 - Själens problem och resurser i vården
- Idrott och hälsopromotion 2011 - Själens problem och resurser i vården
- Idrott och hälsopromotion 2012 - Själens problem och resurser i vården
- Idrott och hälsopromotion 2013 - Själens problem och resurser i vården
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
10 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att de studerande fördjupar sin kunskap om människans psykologiska och sociala resurser, hälsa, riskfaktorer och problem i ett livscyckelperspektiv, att de behärskar centrala begrepp och metoder inom det mentala området samt utökar sin etiska medvetenhet. Den egna yrkesidentiteten samt förståelsen och förutsättningarna för mångprofessionellt samarbete stärks. De studerande skall utveckla en beredskap i att planera, genomföra och värdera projekt.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande:
- inse betydelsen av livets balans och den mentala hälsan och kan redogöra för hur de kan stödas med kreativa och expressiva uttryck
- reflektera över famijens, närståendes, arbetslivets och det övriga nätverkets betydelse för den själsliga hälsan
- kunna identifiera specifika risker och krissituationer samt reflektera över oro och livsångest i olika livssituationer
- kunna analysera självkännedomens betydelse för den egna yrkesidentiteten
- kunna identifiera etiska problem inom området
- inse betydelsen av mångprofessionellt arbete inom metal hälsa
Innehåll
* Samhälleliga, sociala och psykologiska resurser, sårbarhet och utveckling i ett livscyckelperspektiv.
* Livets utmaningar, livets mening och livsångest
* Skapande aktiviteter
* Patientsäkerhet, trygghet och etiska frågeställningar
Förkunskaper
Avklarade grundstudier i social och hälsovård
Kursen ersätter följande kurser
--
Mer information
Datum för inlämnande av projekt rapport är: 14.10 2013 kl 12.00 i pappersform till gruppledare och examinator Jukka Piippo
Frånvaro från seminarium kompletteras med en skriftlig rapport. Rapporten bör starta med en kort redogörelse över de olika gruppernas projekt (1-2 sidor) vilken följs av kritisk, reflektiv diskussion. Diskussionen utgår ifrån, en för studerande känd teoretisk bas och omfattar hälften av det skriftiga materialet (2-4 sidor). Den teoretiska basen presenteras kort (½ -1 sida) före själva diskussionsdelen (kom ihåg hänvisningar till aktuell källa)
Rapporten bedöms utifrån dess nytänkande, mod, orginalitet och struktur.
Litteratur
Referenslitteratur:
Agerberg, M. 2001 Ut ur mörkret- en bok om depressioner. L
Stockholm: PAN (Norstedts Förlag).
Rawlins, R.P, Williams, S.R. & Beck, C.K. 1993 Mental Health - Psychiatric Nursing St. Louis Mosby, Year book.
Poorman, S. G. 2005 Sexual responses and Sexual disorders. I:
Seikkula,J. 1996 Öppna samtal: från monolog till levande dialog i sociala nätverk. Stockholm: Bokförlag Mareld.
Sinkkonen, J. 1997. Till alla barns försvar. Forum
Stuart, G.W. & Laraia, M.T. Principles and Practice of Psychiatric
Nursing. St. Louis: Elsivier Mosby
Währborg, P. 2003 Stress- och den nya ohälsan. Stockholm:
Natur och Kultur
Alternativt:
Grönlund, E 1999 Konstnärliga terapier. Bild, dans och musik i
den läkande processen. Sockholm: Natur och Kultur.
Dropsy, J. 2004 Den harmoniska kroppen, en osynlig övning.
Stockholm: Natur och Kultur.
Kast, V. 2000 Vredens kraft - hos mej och andra. Köping: Natur
och Kultur.
Lönnqvist, J. Aro, H. & Marttunen, M. toim 1993 Itsemurhat
Suomessa 1987- projekti Helsinki: Stakes, tutkimuksia 25.
Retterstöl, N. !993 Suicide, a european perspektive. Cambridge:
Cambridge University Press.
Salmson, K. red 2005 Uppdrag: Familj. Berättelser från en ny generation familjer. Stockholm: Albert Bonniers Förlag.
Sarvimäki, A. & Stenbock-Hult, B. 2008 Omvårdnadens etik. Sjuksköterskan och det moraliska rummet. Stockholm: Liber.
Wasserman, D. 1998 Depression, en vanlig sjukdom.
Stockholm: Natur och kultur.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 30 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 24 timmar
- Basgruppsarbete - 24 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 133 timmar
- Självstudier - 47 timmar
- Seminarier - 8 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 266 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 266 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
1) Aktivt deltagande i basgruppsarbete
2) Projektrapport gruppvis. Bedöms i skala 1-5 enligt beskrivning, bearbetning, värdering, litteratur samt språk och formalia
3) Framförande vid seminarium under vilken gruppen presenterar sitt projekt och för en dialog med åhörarna kring ett aktuellt tema. Bedöms godkänd/underkänd.
GODKÄND: Presentationen är genomtänkt och klar samt ger åhörarna en bred kunskap om valt tema. presentationen triggar till diskussion, vilken gruppen upprätthåller.
Lärare
- Arell-Sundberg Marina
- Piippo Jukka
- Savolainen Jari
- Sievers Hannele
Examinator
Arell-Sundberg Marina
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Till datum 2013-12-20
Kursens tidtabell
03.09.2013 14:00 - 16:00 F143 (271 p, Stora auditoriet) Introduktion till Breddstudien
Föreläsning: Att skapa och genomföra ett projekt
10.09.2013 13:15 - 16:00 F249 (98 p, Lilla auditoriet) Föreläsning 1
17.09.2013 13:15 - 16:00 F249 (98 p, Lilla auditoriet) Föreläsning 2
24.09.2013 13:15 - 16:00 F249 (98 p, Lilla auditoriet) Föreläsning 3
01.10.2013 13:00 - 16:00 A510 (50 p)Föreläsning 4
08.10.2013 13:00 - 16:00 A510 (50 p) 13.00 - 14.30 Föreläsnig: Att skriva rapport
14.30 - 16.00 Gruppvisa handledningar
15.10.2013 13:00 - 16:00 A510 (50 p) Handledningar inför seminarium
22.10.2013 13:00 - 17:00 F143 (271 p, Stora auditoriet) SEMINARIUM (obligatorisk närvaro)
Examinationsformer
- 2013-10-22 - Demonstrationer och presentationer
- 2013-10-14 - Rapporter och produktioner