Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Akutvård 2008 - Krisarbete
- Akutvård 2007 - Krisarbete
- Akutvård 2009 - Krisarbete
- Akutvård 2010 - Krisarbete
- Ergoterapi 2007 - Krisarbete
- Ergoterapi 2008 - Krisarbete
- Ergoterapi 2009 - Krisarbete
- Ergoterapi 2010 - Krisarbete
- Fysioterapi 2007 - Krisarbete
- Fysioterapi 2008 - Krisarbete
- Fysioterapi 2009 - Krisarbete
- Fysioterapi 2010 - Krisarbete
- Det sociala området 2007 - Krisarbete
- Det sociala området 2008 - Krisarbete
- Det sociala området 2009 - Krisarbete
- Det sociala området 2010 - Krisarbete
- Vård 2007 (sjukskötare) - Krisarbete
- Vård 2008 (sjukskötare) - Krisarbete
- Vård 2009 (sjukskötare) - Krisarbete
- Vård 2010 (sjukskötare) - Krisarbete
- Idrott och hälsopromotion 2007 - Krisarbete
- Idrott och hälsopromotion 2008 - Krisarbete
- Idrott och hälsopromotion 2009 - Krisarbete
- Idrott och hälsopromotion 2010 - Krisarbete
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Valfri
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
10 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att studeranden känner till olika typer av kriser och kan bilda sig en helhetsuppfattning om krisens betydelse i
människans totala livssammanhang. Studeranden får
kunskap om olika former av krisarbete samt
psykosocial stöd-och service inom social- och
hälsovården. Studeranden utvecklar även
färdigheter i att planera, genomföra och utvärdera ett projekt som berör krisarbete och föstår betydelsen av projektarbete som ett verktyg för utveckling. Se även Kursinnehåll.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara
förmögen att kunna
* identifiera olika kriser och krisförlopp
* bilda sig en helhetsuppfattning om krisens
betydelse i människans totala livssammanhang
* veta hur man kan bemöta människor i olika åldrar som befinner sig i en kris
* redogöra för och reflektera över innebörden i
akut krisarbete, krisintervention, psykosocial
stöd- och service
* planera, genomföra och utvärdera ett
projektarbete tillsammans med andra
samarbetspartner
* kartlägga behov av krisarbete och
krisinterventioner inom specifika seviceenheter
inom social-och hälsovården
Innehåll
Olika typer av kriser, krisförlopp
Situationsbundna livskriser
Traumatiska kriser och krisarbete
Barn i kris
Bemötande av människor i kris (psykosocial första
hjälp)
Flyktingskap/ Invandring
Projektarbete i grupp (med handledning)
Studiebesök
Seminarium
Studerande gör gruppvis ett projektarbete som
relaterar till olika aspekter av krisarbete för
personalen inom social-och hälsovården, t ex behov och tillgänglighet av krisarbete och psykosocial stöd, dvs hurdana behov av krisarbete-och interventioner samt psykosocial stöd finns det hos personalen i olika enheter inom social-och hälsovården? Vilken specifik form av krisarbete eller krisintervention är relevant och aktuell i olika situationer?
Om projekt
Projekt är en väl planerad handlings-och
framtidsinriktad verksamhet, med ett specifikt
syfte inom ett avgränsat område, som utförs under
en begränsad tid av en tillfällig organisation.
Projektet ger en möjlighet till att fundera på
olika sätt att åstadskomma en förändring. Ett
lyckat projektarbete förutsätter förmåga i att
lära och tillämpa kunskap om dokumentering,
kommunikation med olika intressegrupper, samarbete i grupp, presentation av arbetet (muntlig och skriftlig), osv..
Förkunskaper
Grundstudier inom eget ämnesområde.
Kursen ersätter följande kurser
inga
Mer information
För att kursen ska kunna godkännas krävs minst 50
% närvaro vid föreläsningar och obligatorisk
närvaro vid projektinfo, projektgruppens egna
möten (minst tre gånger, studeranden kommer själva
överens om tiden), lärarhandledning (minst en
gång) och projektpresentation.
Handledningstider för projektarbete;
Carina Kiukas to 26.9,kl 14-14.30, 14.30-15.00. 15.00-15.30, 15.30-16.00
Fredag 4.10 kl 14-14.30, 14.30-15.00. 15.00-15.30, 15.30-16.00
Arla Cederberg; Torsdag 3.10 kl 13.00-13.30, 13.30-14.00, 14.00-14.30, 14.30-15.00
Fredag 4.10 kl 13.00-13.30, 13.30-14.00, 14.00-14.30, 14.30-15.00
Projektpresentation sker 22.10.2013 KL 9-12
obligatorisk närvaro. Sista inlämningsdatum för
den skriftliga rapporten är 25.10.2013
Den skriftliga rapporten skall:
* ta fasta på och beskriva projektets syfte och
målsättning
* teorigrund
* planering/idefas (olika faser/deletapper)
* genomförandet/verkställande fas (beskrivning
över gruppmöten, kontakter med sakkunniga,
materialbas osv)
*avslutning och evaluering samt reflektioner över
processen
Litteratur
Brolin, M,Callerberg, P, Westrell, M. 2011- Krishantering i arbetslivet. Nya perspektiv. Malmö. Studentlitteratur.
Dyregrov, A.2002. Katastrofpsykologi.
Lund.Studentlitteratur.
Saari, S. 2000. Kuin salama kirkkaalta taivaalta - Kriisit ja niistä selviytyminen, Helsinki.Otava.
Dyregrov. A. 2007. Sorg hos barn: en handledning för vuxna. Lund.Studentlitteratur.
Dyregrov, A. 2010. Barn och trauma. Lund.
Studentlitteratur.
Cleve, E. 2010. En stor och en liten är borta:kristerapi med en tvåårig pojke.Stockholm. W&W.
Litteratur som beskriver projekt arbete.
Annan valfri litteratur som är relevant med tanke
på det projektarbete (ämnet/området inom
social.och hälsovåden) som
studerande jobbar med. Aktuella forskningsartiklar som berörprojektets tema.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 28 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 4 timmar
- Basgruppsarbete - 14 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 140 timmar
- Självstudier - 80 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 266 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 266 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
50% närvaro på föreläsningarna och aktivt deltagande
i projektarbete samt projektpresentation 22.10 och
29.10.2013
Godkänt projektarbete.
Examinator
Cederberg Arla
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursens tidtabell
25.8 -29.10.2013
Examinationsformer
- 2013-10-22 - Tentamina
- 2013-10-22 - Demonstrationer och presentationer
- 2013-10-31 - Rapporter och produktioner