Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Det sociala området 2005 - Människan i välfärdssamhället
- Det sociala området 2006 - Människan i välfärdssamhället
- Det sociala området 2007 - Människan i välfärdssamhället
- Det sociala området 2008 - Människan i välfärdssamhället
- Det sociala området 2009 - Människan i välfärdssamhället
- Det sociala området 2010 - Människan i välfärdssamhället
- Det sociala området 2011 - Människan i välfärdssamhället
- Det sociala området 2012 - Människan i välfärdssamhället
- Det sociala området 2013 - Människan i välfärdssamhället
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättning med kursen är att åskådliggöra
sambanden mellan människan och hennes omgivning.
Kursen ingår i studiehelheten Människan i
välfärdssamhället och stöder följande
yrkesspecifika kompetensutveckling:
- Studeranden känner till det sociala områdets
värderingar och yrkesetiska principer. Han/hon kan
identifiera yrkesetiska principer i Socionomens
(YH) arbete och kan bedöma och beskriva deras
betydelse.
- Studeranden inser betydelsen av att reflektera
samt har grundläggande färdigheter i att
reflektera.
- Studeranden känner till olika
människosyner och är medveten om sin egen.
- Studeranden känner till olika skeden i
människans normala utveckling. Han/hon förstår
olika livssituationers betydelse för individens
tillväxt och utveckling.
- Studeranden känner till servicesystem som
stöder välfärd och social trygghet.
- Studeranden känner till grundläggande
välfärdsteorier och förstår välfärdssamhällets
förändringar.
- Studeranden förstår att begreppet socialt är
mångdimensionellt.
- Studeranden förstår samhälleliga strukturers och
processers betydelse för individers liv och
samfunds existens.
- Studeranden har kunskap om förfaringssätt inom
samhälleligt beslutfattande.
- Studeranden förstår betydelsen av medborgarnas
delaktighet.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara
förmögen att
- identifiera de processer och den dynamik som
sker i gruppen.
- redogöra för centrala begrepp inom sociologin
och socialpsykologin.
- beskriva människans centrala mikromiljöer samt
diskutera sambanden mellan mikro-, meso-, exo- och
makronivåerna.
Innehåll
Sambanden mellan människan och hennes omgivning
Mer information
Basgruppsträffarna har obligatorisk närvaro. Tiderna
för de olika basgruppernas basgruppsträffar hittas
via ARBS.
Litteratur
Angelöv, B. & Jonsson, T. 1990. Introduktion till
socialpsykologi. Lund: Studentlitteratur.
Helkama, K., Myllyniemi, R. & Liebkind, C. 2000
Socialpsykologi. Malmö: Liber.
Giddens, A. 2003. Sociologi. Lund:
Studentlitteratur.
Jallinoja, R. 1990. Introduktion till
familjesociologi. Helsingfors:
Utbildningsstyrelsen.
Jallinoja, R. 2000. Perheen aika. Helsinki: Otava.
Nilsson, B. 1993. Individ och grupp. Lund:
Studentlitteratur.
Nilsson, B. 1996. Socialpsykologi. Lund:
Studentlitteratur.
Olofsson, P-O. & Sjöström, B. 1993. Existens och
sociala relationer: skiss till en
existentialistisk socialpsykologi. Lund:
Studentlitteratur.
Sulkunen, P. 1999. Introduktion till sociologin.
Begrepp och perspektiv. Porvoo-Helsinki-Juva:
WSOY.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 16 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 2 timmar
- Basgruppsarbete - 19 timmar
- Självstudier - 96 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 133 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Lärare
- Arla Cederberg
- Brantberg Bettina
- Burman Nina
- Ingmar Sigfrids
- Nordlund-Spiby Rut
Examinator
Sigfrids Ingmar
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Examinationsformer
- Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner