Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
So 2002 - 2004 - Människans livscykel
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
10 sp
Läranderesultat
Studenten
- utvecklar en helhetssyn på människan i ett livsloppsperspektiv
- blir förtrogen med teorier om människan som fysisk, psykisk och social varelse
- stärker sin förmåga att kommunicera och växelverka
Innehåll
Från cell till organism - anatomi & fysiologi 1 sv
Från vaggan till graven- utvecklings-, livscykel-,social-psykologi 5 sv
I-hjälp 0,5 sv
Förkunskaper
Välbefinnandet i samhället, Sociala området och välfärdssamhället
Mer information
Utvärdering sker på basen av bedömning av basgruppsarbete, seminarier och examination.
Litteratur
A selection from the list of references:
Angelöv, B. & Jonsson, T. (1990). Introduktion till socialpsykologi. Lund: Studentlitteratur
Bjerrum Nielsen, H. & Rudberg, M.(1991). Historien om flickor och pojkar. Lund: Studentlitteratur
Bjålie, J., Haug, E., Dand, O. & Sjaastad, Ö. (1998). Människokroppen. Fysiologi o. anatomi. Stockholm: Liber.
Bunkholdt, V. (1995). Från födsel till pubertet. Lund: Studentlitteratur.
Dunderfelt, T. (1992). Elämänkaaripsykologia. Borgå: WSOY.
Havnesköld, L. & Risholm Mothander (1995). Utvecklingspsykologi. Stockholm: Liber
Hwang, P. & Nilsson, B. (1996). Utvecklingspsykologi från foster till vuxen. Stockholm: Natur och Kultur.
Jallinoja, R. (1990). Introduktion till familjesociologi. Borgå: WSOY
Johnsson, G-B. & Sönne, B. (1992). Anatomi och fysiologi. Uppsala: Esselte.
Liljeström, R. (1992). Uppväxtvillkor. Stockholm: liber.
Nilsson, B. (1993). Individ och grupp. Lund: Studentlitteratur. (1996). Socialpsykologi. Lund: Studentlitteratur.
Olofsson, P-O & Sjöström, B. (1993). Existens och sociala relationer: skiss till en existentialistisk socialpsykologi. Lund: Studentlitteratur.
Roos, J.P. (1988). Elämäntavasta elämänkertaan. Helsingfors: Gaudeamus.
Tornstam, L. (1994). Åldrandets socialpsykologi. Stockholm: Rabén Prisma.
Studieaktiviteter
Inom ramen för problembaserat lärande (PBL): basgruppsarbete, föreläsningar, färdighetsträning,seminarier, självstudier
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 0 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 0 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Skriftlig tentamen
Examinator
Silius-Ahonen Elinor
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Tills vidare