Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Kulturproducentskap 2012 - Innovationer och konceptualisering
- Kulturproducentskap 2013 - Innovationer och konceptualisering
- Kulturproducentskap 2014 - Evenemangsproduktion
- Kulturproducentskap 2015 - Evenemangsproduktion
- Kulturproducentskap 2016 - Evenemangsproduktion
- Kulturproducentskap 2017 - Evenemangsproduktion
- Kulturproducentskap 2018 - Evenemangsproduktion
- Kulturproducentskap 2019 - Kulturföretagande och innovation
- Kulturproducentskap 2020 - Kulturföretagande och innovation
- Kulturproducentskap 2021 (läsår 2-4) - Kulturföretagande och innovation
- Kulturpoducentskap 2022 - Innovation, kultur och media
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
De övergripande kompetensmålen är kreativitet och
innovation.
De hållbara målsättningarna är 4, 5, 8, 9, 10 och
12 (beskrivning av målen finns här:
https://um.fi/agenda-2030-de-globala-malen-for Extern länk-
hallbar-utveckling)
Läranderesultat
Kunskap
Du kan designa och implementera ekonomiskt
försvarbara och kundorienterade produkter och
tjänster. Du förstår vikten av innovation och
utveckling som en del av den kreativa branschens
aktiviter.
Färdigheter
Du använder dig av service- och socialdesign då du
utvecklar koncept för den kreativa branschen
Förhållningssätt
Du är öppen och nyfiken och ser framåt med social,
ekonomisk, ekologisk, etisk och kulturell hållbar
utveckling i tankarna
Innehåll
Kursen görs projektifierat
Under kursens gång arbetar studenten med olika
perspektiv på produktifiering och
kommersialisering av konst och kultur.
Studenterna arbetar med utvecklande av service
design koncept för en internationell tävling (RSA)
Ovan nämnda koncept görs i grupper om ca 2-3
studenter
Förkunskaper
Inga
Kursen ersätter följande kurser
Ingen
Mer information
Under studieenheten kommer deltagarna att arbeta
kring en internationell designtävling
(https://www.thersa.org/student-design-awards Extern länk)
Tävlingen som är en central del av kursen är på
engelska, vilket innebär att det mesta av materialet
skall produceras på engelska
Litteratur
itslearning
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 20 timmar
- Praktiska övningar - 10 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 70 timmar
- Självstudier - 35 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
- Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
- Presentation/pitch om SDA-projektet
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande examinationer:
1) Genomför en av de briefer son presenteras i
början av kursen för RSA:s Student Design Award
(1-3 personer)
2) reflektionsdagbok
3) Uppgifter på itslearning och i klass (material
från kursen)
Poängsättning för de olika delarna är:
1 = 50 p
2 = 10 p
3 = 40 p
De två bästa briefarna för SDA belönas med
möjlighet att delta i tävlingen - skall lämnas in
på RSA:s hemsida datum meddelas senare
För godkänt vitsord (1) krävs minini 50 p
Lärare
- Bäck Maria
- Ådahl Susanne
Examinator
Ådahl Susanne
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursens tidtabell
Se ARBS
Examinationsformer
- Tentdatum meddelas senare - Tentamina
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
- Datum meddelas senare - Övriga uppgifter