Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Företagsekonomi 2005 (marknadsföring med fokus på smf) - Marknadsföring
- Företagsekonomi 2006 (marknadsföring med fokus på smf) - Marknadsföring
- Företagsekonomi 2008 (marknadsföring med fokus på smf) - Företagets kommunikation
- Företagsekonomi 2007 (marknadsföring med fokus på smf) - Marknadsföring
- Företagsekonomi 2009 (marknadsföring) - Företagets kommunikation
- Företagsekonomi 2010 (marknadsföring) - Företagets kommunikation
- Företagsekonomi 2011 (marknadsföring) - Företagets kommunikation
- Företagsekonomi 2012 (marknadsföring) - Företagets kommunikation
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Kursens mål är att ge deltagarna en bredare förståelse för hur ”Brand Management” används vid strategisk verksamhetsplanering. Hur varumärkeskommunikationen samspelar med organisationens övriga verksamhet i strävan att skapa framgångsrika varumärken.
Läranderesultat
Kunna beskriva och redogöra för teoribildningen kring Brand Management samt att i praktiken kunna tillämpa kursens modeller.
Innehåll
Kursen utförs som ett samarbetsprojekt med ett företag där strävan är att fastställa varumärkets image i förhållande till dess profil. Som metod används eyetracking.
Förkunskaper
Avklarad kurs i Marknadsföringens grunder
Kursen ersätter följande kurser
Företagets komunikation
Mer information
Det antas 30 studenter till kursen. Blir det kö antas studenter enligt följande:
- I första hand till den grupp studenter kursen är ämnad för positionsmässigt
- Antalet avklarade studepoäng i ämnet marknadsföring
Litteratur
Artiklar
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 16 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 3 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 50 timmar
- Praktiska övningar - 22 timmar
- Basgruppsarbete - 35 timmar
- Seminarier - 10 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 136 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 136 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
- Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Praktikfall och avklarad tentamen
Lärare
- Christel Willför
- Hernberg Mervi
- von Boguslawski Michael
Examinator
Willför Christel
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Examinationsformer
- 2014-03-13 - Tentamina
- Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner