Kursens undervisningsperiod

4 (2024-03-18 till 2024-07-31)

Nivå/kategori

Breddstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Valfri

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

3

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Teknisk kunskap: En god förståelse för fotograferingsgrunderna som exponering, bländare, slutartid och ISO är avgörande för att ta bra gatubilder.

Visuellt berättande: Förmågan att berätta en fängslande historia genom en serie bilder är nyckeln till gatufotografering. Detta kräver ett öga för detaljer, förmågan att fånga känslor och stämning, och en förståelse för komposition och
inramning.

Anpassningsförmåga: Gatufotografering är oförutsägbart, och fotografer måste snabbt kunna anpassa sig till förändrade omständigheter.Som att kunna arbeta med olika ljusförhållanden, väder och motiv.

Tålamod och uthållighet: Gatufotografering kräver tålamod och uthållighet, eftersom det kan ta tid att fånga den perfekta bilden. Bra gatufotografer är villiga att vänta på rätt ögonblick.

Förberedelse för händelserförlopp:
Att lära sig hur man bäst fångar det avgörande ögonblicket, genom att lita på sin intuition och vision. Att se inför stunden vad som kommer att hända och vara beredd, antingen genom att räkna var bilden kommer att skapas eller att medvetet fånga den i farten, det vi kallar "att fiska eller att jaga".

Empati: Gatufotografering handlar om att fånga människor och deras berättelser, och att kunna ansluta till och känna empati med sina motiv är avgörande. Detta innebär att vara respektfull och ta hänsyn till människors integritet och personliga utrymme.

Kreativitet: Framgångsrika gatufotografer är ofta kända för sina unika och kreativa perspektiv. Detta kräver en förmåga att tänka utanför
ramarna och att närma sig fotografering med en känsla av nyfikenhet och experimenterande.

Kommunikationsförmåga: God kommunikationsförmåga är viktig för gatufotografer, eftersom de ofta behöver interagera med sina motiv för att fånga de bästa bilderna. Detta inkluderar att kunna skapa en relation med människor och att få dem att känna sig bekväma framför kameran.

Läranderesultat

Efter avklarad studieenhet har studenten förkovrat sig i följande delområden:

Kunskap:
Känner till de viktigaste klassiska stilarna och genrer av gatufotografi och är bekant med några välrenommerade fotografer i respektive genre.

Färdigheter:
Har under kursen självständigt producerat fotografier enligtförutbestämda teman och genrer. I englighet med de förebilder som behandlats innan. Har också prövat på olika tekniska sätt att göra gatufoto, som att fotografera analogt och generera bilder med hjälp av Artificiell Intelligens.
Förhållningssätt:
Att fotografera på gatan har sina utmaningar, studenten har blivit mer målmedveten och trygg i sin roll att närma sig den person eller det ställe som avbildas. Hen har också fått en insikt i vad det innebär att skapa sig en egen stil eller "look" på sitt foto, en färdighet som gör det lättare att se sin egen unika roll och möjlighet att bidra till utbudet av bra gatufoto.

Innehåll

PRELIMINÄRA UPPDRAG:

1. Gatuporträtt Fotografer: Diane Arbus, Bruce Gilden, Mary Ellen Mark Uppdrag: Att närma sig främlingar på gatan för att göra ett porträtt. Experimentera med olika ljussättning, komposition och posering för att fånga ett unikt och intressant porträtt av en person.

2. Urbana landskap Fotografer: Joel Meyerowitz, Lee Friedlander, Alex Webb Uppdrag: Utforska staden och ta bilder som visar upp arkitekturen, atmosfären och energin i stadsmiljön. Experiment med inramning, lager och färg för att skapa dynamiska bilder.

3. Surrealism i gatufotografering Fotografer: Henri Cartier-Bresson, Daido Moriyama, Trent Parke Uppdrag: Fånga bilder som innehåller delar av det oväntade, det bisarra eller det surrealistiska. Experimentera med ovanliga vinklar, synpunkter och kompositioner för att skapa bilder som är både visuellt övertygande och tankeväckande.

4. Vardagsliv Fotografer: Helen Levitt, William Eggleston, Martin Parr
Uppdrag: Dokumentera de vardagliga ögonblicken, händelserna och upplevelserna. Leta efter estetik och humor i det vardagliga och för att skapa bilder som fångar essensen och banaliteten av vardagen.
5. Svartvit gatufoto. Fotografer: Robert Frank, Eugene Atget, Christer Strömholm, Lee Friedlander, Daido Moriyama, Constantine Manos, Fan Ho. Uppdrag: Skapa en serie svrtvita bilder som visar upp det urbana landskapet. Experimentera med
kontrast, textur, skuggor och reflektion.

6. Social kommentar Fotografer: Garry Winogrand, Dorothea Lange, Nan Goldin Uppdrag: Skapa en serie bilder som kommenterar sociala frågor eller orättvisor. Använd kameran som ett verktyg för social förändring och att skapa bilder som inspirerar till empati, förståelse och handling.

7."Candid" gatufotografering Fotografer: Weegee, Saul Leiter, Vivian Maier Uppdrag: Fånga uppriktiga ögonblick av livet på gatan. Övning i att vara tålmodig och observant och vänta på rätt
ögonblick för att fånga bilden i stunden.

8. Färgteori i gatufotografering Fotografer: Joel Meyerowitz, Alex Webb, Trent Parke Uppdrag: Skapa en serie bilder som visar upp färgskalans skönhet och styrk i kontraster också i gatufotografering.

Förkunskaper

Goda baskunskaper i fotografering. En tillräcklig kännedom om kamerans teknik för att kunna fokusera på den skapande processen. Godkänd förhandsuppgift.

Kursen ersätter följande kurser

-

Mer information

Det här är en ytterst preliminär kursbeskrinvning. Ändringar kommer att ske ännu under hösten 2023.

Litteratur

Cartier-Bresson, H. (2004). The Mind?s Eye: Writings on Photography
and Photographers (Illustrated edition). Aperture.

Dyer, G., & Winogrand, G. (2018). The Street Philosophy of Garry
Winogrand. University of Texas Press.

Frank, R., & Kerouac, J. (2008). The Americans (Revised edition).
Steidl.

Howarth, S., & McLaren, S. (2011). Street Photography Now: With 301
photograhs in color and black-and-white (Reprint edition). Thames
and Hudson Ltd.

Kim, E. (2018). Ultimate Beginner?s Guide to Mastering Street
Photography (C. Nguyen, Ed.). HAPTIC.

Levitt, H., & Dyer, G. (2017). One, Two, Three, More (1st edition).
Powerhouse Books.

Maloof, J. (2014). Vivian Maier: A Photographer Found (Illustrated
edition). HarperDes.

Meyerowitz/Joel. (1989). A Summer?s Day. Times Books.

Moriyama, D., & Nakamoto, T. (2019). Daido Moriyama: How I Take
Photographs (Illustrated edition). Laurence King Publishing.

Parr, M. (2009). The Last Resort: Photographs of New Brighton
(Revised edition). Dewi Lewis Publishing.

Schnakenberg, S. (2018). Street. Life. Photography: Seven Decades
of Street Photography (1st edition). Kehrer Verlag.

Siegfried Hansen?Hold the line. (2015).

Stanton, B. (2015). Humans of New York: Stories (First Edition). St.
Martin?s Press.

Szarkowski, J., & Eggleston, W. (2002). William Eggleston?s Guide
(2nd 2002. Corr. 2nd Printing ed. edition). The Museum of Modern
Art, New York.

Webb, A. (2011). The Suffering of Light: Thirty Years of Photographs
by Alex Webb (1st edition). Thames and Hudson Ltd.

Westerbeck, C., & Meyerowitz, J. (2017). Bystander: A History of
Street Photography (Illustrated edition). Laurence King Publishing.

Winters, D. (2014). Road to Seeing (1st edition). New Riders.

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 16 timmar
  • Individuell handledning och grupphandledning - 16 timmar
  • Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 32 timmar
  • Självstudier - 35 timmar
  • Portfolio - 36 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

  • Demonstrationer och färdighetsprov
  • Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

För godkänd prestation krävs att studenten avlägger följande examinationer:
Inlämning av online portfolio av uppgifterna. 70/100p
Inlämning av arbetsdagbok för hela kursen. 30/100p

Lärare

  • Grönvall John
  • Nordström Robert

Examinator

Grönvall John

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

12 månader efter kursens slutdatum

Kursanmälningstid

2023-11-24 till 2023-12-22

Examinationsformer

  • Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer
  • Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner

Kurs och studieplanssökning