Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Mediekultur 2007 (producentskap) - Producentskap masterclass
- Mediekultur 2008 (foto och klipp) - Breddstudier: produktionskunskap
- Mediekultur 2008 (producentskap) - Masterclass
- Mediekultur 2008 (digitala multimedier) - Breddstudier: produktionskunskap
- Film och tv 2009 (regi) - Breddstudier: producentskap
- Film och tv 2009 (manus) - Breddstudier: producentskap
- Film och tv 2009 (foto och klipp) - Breddstudier: produktionskunskap
- Film och tv 2009 (ljudarbete) - Breddstudier: producentskap
- Film och tv 2009 (producentskap) - Breddstudier: producentskap
- Film och tv 2009 (online media) - Breddstudier: produktionskunskap
- Film och tv 2010 (ljudarbete) - Breddstudier: produktionskunskap
- Film och tv 2010 (manus) - Breddstudier: produktionskunskap
- Film och tv 2010 (foto och klipp) - Breddstudier: produktionskunskap
- Film och tv 2010 (online media) - Breddstudier: produktionskunskap
- Film och tv 2010 (producentskap) - Breddstudier: produktionskunskap
- Film och tv 2010 (regi) - Breddstudier: produktionskunskap
- Film och tv 2011 (ljudarbete) - Breddstudier: produktionskunskap
- Film och tv 2011 (foto och klipp) - Breddstudier: produktionskunskap
- Film och tv 2011 (producentskap) - Breddstudier: produktionskunskap
- Film och tv 2011 (manus) - Breddstudier: produktionskunskap
- Film och tv 2011 (online media) - Breddstudier: produktionskunskap
- Film och tv 2011 (regi) - Breddstudier: produktionskunskap
- Film och tv 2012 (producentskap) - Breddstudier: produktionskunskap
- Film och tv 2012 (manus och regi) - Breddstudier: produktionskunskap
- Film och tv 2012 (foto och klipp) - Breddstudier: produktionskunskap
- Film och tv 2012 (online media) - Breddstudier: produktionskunskap
- Film och tv 2012 (ljudarbete) - Breddstudier: produktionskunskap
- Film och tv 2013 (producentskap) - Breddstudier: produktionskunskap
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
4
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att ge studenten de kunskaper som krävs för att fristående kunna lägga upp en marknadsförings- och distributionsplan för mindre medieprodukter bla. med hjälp av web-baserade platformer samt att genomföra en sådan plan.
Läranderesultat
Efter kursen bör studerande ha färdigheter att
arbeta med distribution och marknadsföring av medieprodukter samt financiering av sådan verksamhet.
Innehåll
Finansiering av marknadsföring och distribution
Festivaler och forum
Distribution
Marknadsföringens grundprinciper
Marknadsföring via sociala medier
Merchandise
Förkunskaper
Godkänd grundkurs MK-2-010(0) eller FTV-1-010(0)
Kursen ersätter följande kurser
Inga
Mer information
Kontakta kursansvarig lärare för närmare information
Litteratur
Inga
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 30 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 10 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 5 timmar
- Praktiska övningar - 10 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 40 timmar
- Självstudier - 18 timmar
- Nätbaserade - 10 timmar
- Seminarier - 10 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 133 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten avlägger
följande examinationer:
Utför uppgifter och presentationer samt deltar i
undervisningen och andra obligatoriska tillfällen.
Lärare
- Bäck Maria
- Hemming Alf
Examinator
Hemming Alf
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Tills vidare
Kursens tidtabell
Se/see ASTA/ARBS
Examinationsformer
- Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
- Datum meddelas senare - Övriga uppgifter