Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
10 sp
Kompetensmål
B. BEGREPPSLIG- OCH HANTVERKSMÄSSIG KOMPETENS inom
Film och Media
A. KREATIVITET
D. KOMPETENSEN PROFESSIONELL SAMVERKAN inom
kulturfältet
Läranderesultat
Kunskap
- Du har en stabil kunskap om de produktionsfaser
som ingår för produktion av audiovisuella
berättelser.
- Du har en stabil kunskap om de viktigaste
begreppen och processerna för att skapa innehåll
producerat i en filmproduktion.
Färdighet
- Du kan utmana dina gränser i ditt konstnärliga
skapande och söka efter en personlig röst i ditt
berättande
- Du kan planera och förverkliga en produktion
utifrån den egna inriktningen i samråd med
representanter från andra inriktningar för
möjligast högt kvalitativt resultat.
- Du kan tillämpa utrustning som krävs för
produktion av film inom din egen inriktning.
- Du kan problematisera och definiera specifika
personliga målsättningar som en del av en helhet
och gemensamma målsättningar för en produktion för
att nå möjligast kvalitativa resultat.
Förhållningssätt
- Du förstår ledarskapets roll i skapande
verksamhet och kan leda och bli ledd mot
gemensamma målsättningar i en mindre
produktionsgrupp.
-Du anpassar din skapande verksamhet till givna
omständigheter för att tillsammans nå gemensamma
målsättningar i grupp.
- Du vänjer dig vid att ditt verk möter en publik
och förstår att ta lärdom av feedback och kritik
Innehåll
Kursen är en produktionsinriktad kurs.
Produktionen kan vara en fiktiv kortfilm,
dokumentär,ett online projekt eller något
crossmedialt.Studenterna kan fördjupa sig i olika
ansvarsområden i en produktion. Inom tex
fiktionsfilmen så kan det handla om foto, klipp,
gaffer, B-foto, osv. Ansvarsområdet och uppgiften
bestäms med inriktningsansvariga lärare.
Studenten bör ta del i hela
produktionsprocessen(handledningar,pitch,checkpoin
ts) oberoende av ansvarsområde för att få kursen
godkänd. Kursen börjar med en idé pitch där
enskild student eller en grupp av studenter
presenterar sitt projekt. I detta skedet kan
produktionen vara i vision och drömstadie. De
fiktion och dokumentär manus som pitchas skall ha
genomgått en utvecklingsfas i manuskursen som går
före Slutproduktion kursens start.Undantag
gällande detta kan vara om det är fråga om
pilotprojekt eller mera experimentella
produktioner.
Kursen delas in i tre faser. planering-inspelning-
efterarbete.Studenterna arrangerar en egen premiär
av produktionerna som kursavslutning.
Förkunskaper
För studenter inom producentskap, manus & regi, foto
& klipp, smat ljud är förkunskaper: Fiktivt
berättande, Visuellt berättande.
För Online Media studenter är
förkunskaper:Conceptual thinking/Pitching ideas.
Examenseminariet
Mer information
Obligatorisk närvaro vid handledningstillfällen,
pitch tillfällen och utvärdering samt under
produktionsprocessen.
De fiktion och dokumentär manus som pitchas skall
ha genomgått en utvecklingsfas i manuskursen som
går före Slutproduktion kursens start.Undantag
gällande detta kan vara om det är fråga om
pilotprojekt eller mera experimentella
produktioner.
För godkänd prestation krävs att studenten har en
utgiven ansvarsfunktion i en produktion.
Ansvarsfunktionen kan också bestå av flera mindre
roller som i sin helhet räcker som prestation för
kursen.
Kommunikationen och informationen ges på kursen
via mail och Itslearning.
Litteratur
Inriktningsansvarig lärare ger litterartur som stöd
till produktionerna.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 50 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 40 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 60 timmar
- Praktiska övningar - 40 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 80 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 270 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 270 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten har en
utgiven ansvarsfunktion i en produktion.
Ansvarsfunktionen kan också bestå av flere mindre
roller som i sin helhet räcker som prestation för
kursen.
Studenten bör ta del i
produktionsprocessen(handledningar,pitch,checkpoin
ts) oberoende av ansvarsområde för att få kursen
godkänd.
De individuella handledningstillfällena under hela
produktionsprocessen med inriktningsansvarig
lärare tas också i beaktande i bedömningen av
kursen. I samband med den färdiga produktionen
överlämnar studenten en skriftlig reflektion över
vad som varit den stora utmaningen under processen
utifrån den egna inriktningen. Reflektionen skrivs
efter given designe som finns på Itslearning och
lämnas in på given plats på Itsleraning.
Bedömningsgrunder för kursen Slutproduktion:
Deltagande under handledningen, pitchar,
utvärderingar, check points.
En bedömning av studentens ansvarsroll inom
gruppen och gruppdynamiken.
En bedömning av produktionen utifrån studentens
inriktning.
En bedömning av produktionen som helhet.
Studentens inlämnade reflektionen.
Bedömningen av studenterna görs tillsamman av
inriktningspesifika lärare under ett vitsordsmöte.
Inriktningspesifik lärare representerar sina
studenter.
Lärare
- Engebretsen Nanna
- Blomqvist Arn-Henrik
- Grabber Klaus
- Lindfors Kauko
- Nordström Robert
Examinator
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursens tidtabell
Se bokningar i Arbs och den information som läggs på
Itslearning.
Examinationsformer
Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner