Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Mediekultur 2014 - Diverse breddstudier
- Mediekultur 2015 - Diverse breddstudier
- Mediekultur 2016 - Diverse breddstudier
- Mediekultur 2017 - Diverse breddstudier
- Mediekultur 2017 (medieanalys) - Diverse breddstudier
- Mediekultur 2018 (medieanalys) - Diverse breddstudier
- Mediekultur 2018 - Diverse breddstudier
- Mediekultur 2019 - Diverse breddstudier
- Film och tv 2012 (foto och klipp) - Breddstudier: online media
- Film och tv 2012 (online media) - Breddstudier: online media
- Film och tv 2013 (online media) - Breddstudier: online media
Kursens undervisningsperiod
- 1 (2018-08-01 till 2018-10-21)
- 2 (2018-10-22 till 2018-12-31)
- 3 (2019-01-01 till 2019-03-17)
- 4 (2019-03-18 till 2019-07-31)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Valfri
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att studenterna får användning för sina yrkeskunskaper under reella projekt inom eller utanför Arcada. Studenten skall få en fördjupad förståelse för kreativa processer.
Läranderesultat
Läranderesultaten fokuserar på reflektioner över projektet med synvinkel projektutförande, projektledning, tidsanvändning och/eller kundrelationer el. dyl. Läranderesultaten definieras som en frågeställning tillsammans med handledaren innan projektet inleds. Fokus ligger på en fördjupad förståelse av den kreativa processen. Läranderesultatet presenteras genom rapportering.
Innehåll
Kursen består av projekt eller projektbaserade uppgifter i team eller individuellt som studenterna själv skaffar och manövrerar. Studenten skall ha en central roll i projektets kreativa process. Deltagarna anmäls till kursen av examinator efter diskussion och godkännande av handledaren.
Förkunskaper
Tillräckliga kunskaper i det ämne som projekten berör. Därför rekommenderas att kursen tas under ett senare skede av studietiden.
Mer information
Kursen är en projektbaserad praktik-kurs utan föreläsningar som kan tas när som helst under läsåret. Vilka projekt som godkänns som kursmaterial bör diskuteras med den kursansvariga läraren på förhand. Kursens språk svenska och engelska
Litteratur
Rekommenderas (en del av materialet finns på Itslearning):
Rehn, Alf. 2010, Farliga Idèer, Stockholm: Bookhouse
Stamm von, Bettina. 2008, Managing innovation, design and creativity second edition, Chichester: John Wiley & Sons, Ltd
Andréas Breiler, Jonas Michanek. 2016, Idéagenten 4:e upplagan, Arx förlag
Studieaktiviteter
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 90 timmar
- Självstudier - 45 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Självstudier via nätet
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Kursen godkänns och bedöms på basen av projektbeskrivning och rapportering. Rapporteringen skall vara ingående och fokusera på frågeställningar aktuella under specifikt den kreativa processen. Rapporteringen delas i sju eller fler specifika kapitel där man behandlar de olika faserna av projektet;
1) presentation och bakgrund till projektet (projektbeskrivning),
2) definiering av behovet,
3) idégenerering,
4) idéutveckling samt val av idé,
5) kreativa processen i samband med förverkligande av projektet,
6) presentation av och reflektion över slutresultat,
7) sammanfattande rapportering över den egna inlärningen med särskild tyngdpunkt på den kreativa processen
För tillfredsställande vitsord krävs att rapporteringen innehåller de nämnda kapitlen samt en fungerande diskussion kring den kreativa processen som tar fasta på åtminstone någon aspekt av den kreativa processen och belyser den genom analys och reflektion. I rapporten utnyttjas få eller inga direkta kopplingar till relevant litteratur eller andra källor.
För gott vitsord krävs att de nämnda kapitlen bildar en välfungerande diskussion om den kreativa processen. I rapporten utnyttjas direkta kopplingar till relevant litteratur eller andra källor. Rapporten innehåller en välformulerad analys och reflektion av den egna inlärningen.
För utmärkt vitsord krävs att rapporten utgår från direkta kopplingar till relevant litteratur eller andra källor samt speglar det egna arbetet mot dessa. Rapporten innehåller en insiktsfull analys och reflektion av den egna inlärningen. Rapporten har akademiska kvaliteter (både skrivtekniskt men också gällande substans).
Samtidigt med rapporteringen bedöms helhetsomfattningen för projektet tillsammans med rapporteringen. Kursen kan utgående från denna bedömning ges som en delprestation (2,5sp). Delprestation kan bedömas underkänd-godkänd.
Lärare
- Nordström Fred
- Törnqvist Jutta
Examinator
Nordström Fred
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (12 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursanmälningstid
2018-08-15 till 2018-08-31
Examinationsformer
Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner