Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Mediekultur 2014 - Valfria analys- och litteraturkurser
- Mediekultur 2015 - Valfria analys- och litteraturkurser
- Mediekultur 2016 - Valfria analys- och litteraturkurser
- Mediekultur 2017 - Valfria analys- och litteraturkurser
- Mediekultur 2017 (medieanalys) - Valfria analys- och litteraturkurser
- Mediekultur 2018 (medieanalys) - Valfria analys- och litteraturkurser
- Mediekultur 2018 - Valfria analys- och litteraturkurser
- Film och tv 2010 (foto och klipp) - Valfria analys- och litteraturkurser
- Film och tv 2013 (foto och klipp) - Valfria analys- och litteraturkurser
- Film och media 2019 - Valfria analys- och litteraturkurser
- Film och media 2020 - Valfria analys- och litteraturkurser
Kursens undervisningsperiod
- 1 (2023-08-01 till 2023-10-22)
- 2 (2023-10-23 till 2023-12-31)
- 3 (2024-01-01 till 2024-03-17)
- 4 (2024-03-18 till 2024-07-31)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Valfri
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
B. BEGREPPSLIG- OCH HANTVERKSMÄSSIG KOMPETENS inom Film och Media
C. KOMPETENSEN KRITISK OCH ANALYTISK
MEDIABRANSCHKÄNNEDOM
Läranderesultat
Kunskap
- Du har en uppfattning om hur man kan analysera och reflekterar kring en personlig utmaning du mött inom skapandet av visuellt berättande.
Färdighet
- Du har utvecklat djupare förmåga att föra analytiska och reflekterande resonemang kring
visuellt berättande och skapandeprocessen..
- Du kan genom återkoppling och egen reflektion gå tillbaka till din skapandeprocess av visuellt berättande. Analysera dina val och beslut i den stunden och ta med dig den kunskapen och erfarenheten till nästa utmaning inom visuellt berättande.
Förhållningssätt
- Du förhåller dig nyfiket till kreativa processer och hur du kommit fram till vissa kreativa beslut.
Innehåll
Resultatet av kursen skall bli en essä på ca 5-10 A4 sidor. Essän skall vara din berättelse om visuellt berättande. Din berättelse skall handla om en utmaning, ett dilemma/problem du mött i verkligheten när du arbetat med visuellt berättande. Du skall skriva essän i jag form och som om du skulle befinna dig i den utmanande situationen precis nu. Tänk på att du befinner dig i skapandeprocessen och du har en utmaning att lösa.
Du skall referera till litteratur och filmer som berör samma problematik som du befinner dig i under processen.
Kursen börjar med ett möte med handledaren (examinatorn) där du kort förklarar din ide. Tillsammans med handledare läggs upp en plan hur arbetet skall fortsätta. Handledningstillfällen kan ske på distans eller möten där studenten får feedback under processens gång.
Förkunskaper
Tidigare erfarenhet av skapande processer
Kursen ersätter följande kurser
Ingen
Mer information
Kontakta kursansvarig för mer information.
Litteratur
Kurslitteraturen väljs utifrån vad essän behandlar och väljs ut specifikt för varje student.
Studieaktiviteter
- Individuell handledning och grupphandledning - 10 timmar
- Självstudier - 125 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten avlägger följande examinationer:
En essä enligt överenskommelse med handledare.
Lärare
Nordström Robert
Examinator
Nordström Robert
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (1 student anmäld)
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursens tidtabell
Observera att kursen inte har en öppen anmälningsperiod. Intresse att delta i kursen anmäls per epost till kursens examinator. Kursen kan tas när som helst under läsåret.
Kursanmälningstid
2023-08-10 till 2023-09-06
Examinationsformer
Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner