Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

3

Omfattning

10 sp

Kompetensmål

B. BEGREPPSLIG- OCH HANTVERKSMÄSSIG KOMPETENS inom Film och Media
A. KREATIVITET
D. KOMPETENSEN PROFESSIONELL SAMVERKAN inom kulturfältet

Läranderesultat

​Kunskap
- Du har en stabil kunskap om de produktionsfaser som ingår för produktion av audiovisuella berättelser.
- Du har en stabil kunskap om de viktigaste begreppen och processerna för att skapa innehåll producerat i en filmproduktion.

Färdighet
- Du kan utmana dina gränser i ditt konstnärliga skapande och söka efter en personlig röst i ditt berättande
- Du kan planera och förverkliga en produktion utifrån den egna inriktningen i samråd med representanter från andra inriktningar för möjligast högt kvalitativt resultat.
- Du kan tillämpa utrustning som krävs för produktion av film inom din egen inriktning.
- Du kan problematisera och definiera specifika personliga målsättningar som en del av en helhet och gemensamma målsättningar för en produktion för att nå möjligast kvalitativa resultat.

Förhållningssätt
- Du förstår ledarskapets roll i skapande verksamhet och kan leda och bli ledd mot gemensamma målsättningar i en mindre produktionsgrupp.
-Du anpassar din skapande verksamhet till givna omständigheter för att tillsammans nå gemensamma målsättningar i grupp.
- Du vänjer dig vid att ditt verk möter en publik och förstår att ta lärdom av feedback och kritik

Innehåll

Kursen är en produktionsinriktad kurs. Produktionen kan vara en fiktiv kortfilm, dokumentär,ett online projekt eller något crossmedialt.Studenterna kan fördjupa sig i olika ansvarsområden i en produktion. Inom tex fiktionsfilmen så kan det handla om foto, klipp, gaffer, B-foto, osv. Ansvarsområdet och uppgiften bestäms med inriktningsansvariga lärare.
Studenten bör ta del i hela produktionsprocessen(handledningar,pitch,checkpoints) oberoende av ansvarsområde för att få kursen godkänd. Kursen börjar med en idé pitch där enskild student eller en grupp av studenter presenterar sitt projekt. I detta skedet kan produktionen vara i vision och drömstadie. De fiktion och dokumentär manus som pitchas skall ha genomgått en utvecklingsfas i manuskursen som går före Slutproduktion kursens start.Undantag gällande detta kan vara om det är fråga om pilotprojekt eller mera experimentella produktioner.
Kursen delas in i tre faser. planering-inspelning-efterarbete.Studenterna arrangerar en egen premiär av produktionerna som kursavslutning.

Förkunskaper

För studenter inom foto&klipp,manus®i,ljud&producentskap är förkunskaper: Fiktivt berättande, Visuellt berättande.
För Online Media studenter är förkunskaper:Conceptual thinking/Pitching ideas.
Examenseminariet

Kursen ersätter följande kurser

Narrative design och berättande 2016-2017

Mer information

Obligatorisk närvaro vid handledningstillfällen, pitch tillfällen och utvärdering samt under produktionsprocessen.
De fiktion och dokumentär manus som pitchas skall ha genomgått en utvecklingsfas i manuskursen som går före Slutproduktion kursens start.Undantag gällande detta kan vara om det är fråga om pilotprojekt eller mera experimentella produktioner.
För godkänd prestation krävs att studenten har en utgiven ansvarsfunktion i en produktion. Ansvarsfunktionen kan också bestå av flera mindre roller som i sin helhet räcker som prestation för kursen.
Kommunikationen och informationen ges på kursen via mail och Itslearning.

Litteratur

Inriktningsansvarig lärare ger litterartur som stöd till produktionerna

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 50 timmar
  • Studiebesök och demonstrationer - 40 timmar
  • Individuell handledning och grupphandledning - 60 timmar
  • Praktiska övningar - 40 timmar
  • Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 80 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 270 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 270 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

För godkänd prestation krävs att studenten har en utgiven ansvarsfunktion i en produktion. Ansvarsfunktionen kan också bestå av flere mindre roller som i sin helhet räcker som prestation för kursen.
Studenten bör ta del i produktionsprocessen(handledningar,pitch,checkpoints) oberoende av ansvarsområde för att få kursen godkänd.
De individuella handledningstillfällena under hela produktionsprocessen med inriktningsansvarig lärare tas också i beaktande i bedömningen av kursen. I samband med den färdiga produktionen överlämnar studenten en skriftlig reflektion över vad som varit den stora utmaningen under processen utifrån den egna inriktningen. Reflektionen skrivs efter given designe som finns på Itslearning och lämnas in på given plats på Itsleraning.

Bedömningsgrunder för kursen Slutproduktion:

Deltagande under handledningen, pitchar, utvärderingar, check points.

En bedömning av studentens ansvarsroll inom gruppen och gruppdynamiken.

En bedömning av produktionen utifrån studentens inriktning.

En bedömning av produktionen som helhet.

Studentens inlämnade reflektionen.

Bedömningen av studenterna görs tillsamman av inriktningspesifika lärare under ett vitsordsmöte. Inriktningspesifik lärare representerar sina studenter.

Lärare

  • Blomqvist Arn-Henrik
  • Engebretsen Nanna
  • Grabber Klaus
  • Lindfors Kauko
  • Lönnfeldt John
  • Nordström Fred
  • Nordström Robert

Examinator

Engebretsen Nanna

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

12 månader efter kursens slutdatum

Kursens tidtabell

Se bokningar i Arbs och den information som läggs på Itslearning.

Examinationsformer

Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner

Kurs och studieplanssökning