Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Högre yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
10 sp
Kompetensmål
Målsättningen är att studerande utvecklar
fördjupad kunskap om olika teorier, modeller
och metoder som avser att stärka och mobilisera
utsatta individers och/eller gruppers egna
resurser, där social mobilisering, dialog och
empowerment står i fokus.
Centralt i studiehelheten är att erbjuda
teorier
om sociala läroprocesser och diskutera hur de
kan användas i ett mobiliserande och frigörande
arbete.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande
-kunna förstå och redogöra för vad social
mobilisering och empowerment är
-kunna använda socialpedagogiska perspektiv för
förståelse och analys av sociala läroprocesser
och social förändring
-kunna i dialog med individer och grupper
utveckla lösningar samt planera och genomföra
förändringar på individ, grupp och
samhällsnivå.
-kunna initiera och stödja processer som
innebär
mobilisering av individers och/eller gruppers
egna resurser för att förändra den egna
livssituationen.
Innehåll
Pedagogiska och delaktighetsfrämjande metoder i
socialpedagogiskt arbete
Dialogbaserade modeller för socialt
förändringsarbete
Olika teorier, metoder och förhållningssätt som
avser att stärka och mobilisera individers
och/eller gruppers egna resurser
Förkunskaper
För att delta i kursen krävs godkännande för högre
YH studier vid Arcada.
Mer information
Kursen förverkligas online. Undervisningen består
av föreläsningar, handledning av projetarbete och
seminarium. Stor vikt läggs vid arbete i par
eller grupp.
Obligatorisk närvaro vid föreläsningar och info
Presentation av kursen och framtidverkstad onsdag
25.11 kl 13-16. Obligatoriskt närvaro
All information under kursens gång kommer att
finnas på Itslearning under kursens hemsida.
Litteratur
Askheim, O.P & Starrin, B. (red). 2007.
Empowerment.
Teori och Praktik. Lund: Gleerups.
Denvall , V., Heule, C., Kristiansen, A. (red)
2011.
Social mobilisering. En utmaning för socialt
arbete. Malmö: Gleerups
Kurki, Leena. 2008. Sosiokulttuurinen
innostaminen muutoksen pedagogiikka. OSUUSKUNTA
VASTAPAINO
Nivala, E. & Ryynänen, S. 2019.
Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää
yhteiskuntaa. Gaudeamus.
Studieaktiviteter
Självstudier - 124 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 124 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 124 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten deltar
i obligatoriska moment och avlägger följande
examination;
Koncept för social mobilisering som utarbetats
i par eller i grupp utgående från de problem,
frågeställningar och idéer som uppstått vid
deltagande i framtisdverkstaden.
Konceptet/projekt presenteras på seminarium
Den skriftliga rapporten lämnas in på
Itslearning efter seminarium 10.2.2021
Lärare
- Cederberg Arla
- Rosengren Åsa
Examinator
Cederberg Arla
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Till datum 2021-07-31
Kursens tidtabell
25.11.2019-7.2.2020
Kursintroduktion och arbete kring planering av
projektet 25.11.2020 kl 13-16. Obligatoriskt.
Handledning under projektarbete (kolla tider i
Itslearning)
Seminarium - par/gruppvisa
presentationer 5.2.2021
Inlämning av den skriftliga rapporten 10.2.2021
Examinationsformer
- 2021-02-05 - Demonstrationer och presentationer
- 2021-02-10 - Rapporter och produktioner