Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Högre yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Kursen syftar till att ge kunskaper om utvärdering med betoning på det sociala verksamhetsfältet. Kursen ger en inblick i teoretiska utgångspunkter för olika former av utvärdering, en inblick i olika metoder och modeller, samt tillämpning i praktiken.
Kursen ger också redskap i hur man kan bygga upp ett utvärderingsprojekt eller hur man kan utvärdera sitt eget arbete med målsättningen att förstärka en kunskapsbaserad praktik inom det sociala verksamhetsfältet
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande
-ha kunskaper om aktuella metoder och modeller för utvärdering och förändring av det sociala verksamhetsfältet
-ha insikt i olika typer av utvärderingar, från evidensbaserade effektstudier till processutvärdering och till utvärderingar med empowerment och lärande som mål
-ha utvecklat metodologisk skicklighet, ha insikt i konsekvenser vid val av metod, samt förmåga att argumentera för vald metod
-planera och kritiskt granska olika typer av utvärderingar
-självständigt göra upp en genomförbar plan för någon form av utvärdering
Innehåll
Utvärdering som instrument vid förändring och utveckling av det sociala verksamhetsfältet. Definitioner, bakomliggande teorier och perspektiv samt praktiska utgångspunkter för utvärdering.
Olika typer av utvärderingar, från effekt- och process studier till brukarorienterade och själv/kollega- utvärderingar.
Planering av en utvärderingsprocess, helst inom det egna verksamhetsområdet.
Förkunskaper
Behörighet till Högre YH utbildning
Kursen ersätter följande kurser
Inga
Mer information
Förhandsuppgiften skall vara inlämnad 11.09.2015.
Inlämning av utvärderingsplan på Itselarning 1.11.2015
Muntlig presenation av utvärderingsplanen på seminarium den 6.11.2015
Alla tre deluppgifter behöver vara genomförda och godkända för slutgiltig godkänd prestation
Litteratur
En av följande böcker:
1. Bengt G Eriksson & Per-Åke Karlsson (2011): Att utvärdera välfärdsarbete
eller
Björn Blom, Stefan Morén, Lennart Nygren (2011): Utvärdering i socialt arbete: -utgångspunkter, modeller och användning.
och
2. Pohjola, Anneli, Kemppainen, Tarja, Väyrynen, Sanna (red.)(2012): Sosiaalityön vaikuttavuus
3. Björn Blom & Stefan Morén (2007): Insatser och resultat i socialt arbete
4. En valfri bok, som anknyter till studerandens uppgift, gällande antingen metod, synsätt eller dylikt. Tips på böcker finns i referenslistan, som utdelas senare.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 14 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 13 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 100 timmar
- Seminarier - 8 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Handledd nätundervisning
Examinationsformer
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Att göra en utvärderingsplan anknuten till litteratur och verksamhetslogiken i den praktiska miljön.
Examinationen innehåller tre delmoment, förhandsuppgift, utvärderingsplan, presentation av utvärderingsplanen. För godkänd studieprestation skall att tre delmoment vara godkända.
Lärare
Rosengren Åsa
Examinator
Rosengren Åsa
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursens tidtabell
24-25.9
Dag 1
8.30-10 Introduktion och utgångspunkter för utvärdering inom välfärdssektorn
10-10.15 Paus
10.15-11.45 Kunskapsbaserad praktik, logisk ram och processer
11.45-12.45 Lunch
12.45-14.15 Resultat och effekter
14.15-14.30 paus
14.30- 15.30 Delaktighet och brukarperspektiv
15.30-16 Sammanfattning
Dag 2
8.30-10 Delaktighet och brukarperspektiv: Exempel på metoder
10-10.15 Paus
10.15-11.45 Genomgång av förhandsuppgifte
11.45-12.45 Lunch
12.45-15.30 Instruktioner för examinationsuppgiften (Utvärderingsplan). Öppna frågor, diskussion och reflektion
Seminarium 6.11.2015
Examinationsformer
- 2015-11-06 - Demonstrationer och presentationer
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner