Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Högre yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
10 sp
Kompetensmål
Målsättningen är att studerande utvecklar
fördjupad
kunskap om olika teorier, modeller och metoder
som
avser att stärka och mobilisera utsatta
individers
och/eller gruppers egna resurser, där social
mobilisering, dialog och empowerment står i
fokus.
Centralt i studiehelheten är att erbjuda
teorier om
sociala läroprocesser och diskutera hur de kan
användas i ett mobiliserande och frigörande
arbete.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande
-kunna förstå och redogöra för vad social
mobilisering och empowerment är
-kunna använda socialpedagogiska perspektiv för
förståelse och analys av sociala läroprocesser
och
social förändring
-kunna i dialog med individer och grupper
utveckla
lösningar samt planera och genomföra
förändringar på
individ, grupp och samhällsnivå.
-kunna initiera och stödja processer som
innebär
mobilisering av individers och/eller gruppers
egna
resurser för att förändra den egna
livssituationen.
Innehåll
Sociokulturellt tänkande och sociokulturell
inspiration
Pedagogiska och delaktighetsfrämjande metoder i
socialpedagogiskt arbete
Dialogbaserade modeller för socialt
förändringsarbete
Olika teorier, metoder och förhållningssätt som
avser
att stärka och mobilisera individers och/eller
gruppers egna resurser
Förkunskaper
För att delta i kursen krävs godkännande för högre
YH
studier vid Arcada.
Kursen ersätter följande kurser
Inga
Mer information
Undervisningen består av föreläsningar, uppgift
relaterad till seminarium. Stor vikt läggs vid
arbete i par eller grupp.
Obligatorisk närvaro vid föreläsningar och info
om uppgiften samt framtidverkstad 6 och 7.3.2018 och seminarium 15.5.2018
All information under kursens gång kommer att
finnas på Itslearning under kursens hemsida.
Litteratur
Obligatorisk litteratur.
Askheim, O.P & Starrin, B. (red). 2007.
Empowerment.
Teori och Praktik. Lund: Gleerups.
Denvall , V., Heule, C., Kristiansen, A. (red)
2011.
Social mobilisering. En utmaning för socialt
arbete.
Malmö: Gleerups
Kurki, Leena. 2008. Sosiokulttuurinen
innostaminen
muutoksen pedagogiikka. OSUUSKUNTA VASTAPAINO
Övrig rekommenderar litteratur:
Carlberg, A. 2005. Ett bättre liv är möjligt,
om
empowerment och social mobilisering. Stockholm.
ESF/Nutek.
Denvall, V. & Salonen, T. 2000. Att bryta
vanans
makt. Framtidsverkstäder och det nya Sverige.
Lund:
Studentlitteratur.
Eriksson, E., Arnkil,T., Rautava, M.
Ennakointidialogeja huolten vyöhykkeellä.
Verkostokonsultin käsikirja - ohjeita
verkostomaiseen
työskentelyyn. Stakes työpapereita 29/2006.
http://www.stakes.fi/verkkojulkaisut/tyopaperit Extern länk
/T29-
2006-VERKKO.pdf (Finns också utgiven på svenska
Framtidsdialoger, Handbok för samtalsledare som
arbetar med nätverk)
Kurki Leena (2007: Innostava vanhuus :
sosiokulttuurinen innostaminen vanhempien
aikuisten
parissa. Helsinki : Finnlectura.
Freire, Paulo. 1972: Pedagogik för förtryckta.
Stockholm: Gummessons.
Karlsson, Magnus.2006. Självhjälpsgrupper:
teori och
praktik. Lund: Studentlitteratur.
Moula, A. (red.) 2009. Empowermentorienterat
socialt
arbete. Lund: Studentlitteratur.
Seikkula, J. Arnkil, T. E. 2009. Dialoginen
verkostotyö. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 12 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 4 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 80 timmar
- Självstudier - 124 timmar
- Nätbaserade - 42 timmar
- Seminarier - 8 timmar
- Inget - 0 timmar
- Praktik - 0 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 270 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 270 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Självstudier via nätet
Examinationsformer
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger
följande examination;
Koncept för social mobilisering som utarbetats
i par eller i grupp utgående från de problem,
frågeställningar och idéer som uppstått vid
deltagande i framtisdverkstaden.
Konceptet presenteras på seminarium 15.5 2018.
Den skriftliga rapporten lämnas in på
Itslearning
efter seminarium, senast 18.5.2018
Lärare
- Cederberg Arla
- Rosengren Åsa
Examinator
Cederberg Arla
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursens tidtabell
6.3 (eftermiddag)
7.3 9.15-15
15.5.2018 kl 9-16 Seminariet:
Presentation av konceptet för Social
mobiliseringsarbete i praktiken.
Examinationsformer
- 2018-05-15 - Demonstrationer och presentationer
- 2018-05-18 - Rapporter och produktioner