Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Högre yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Målsättningen med kursen är att fördjupa kunskapen om tillgänglighet och delaktighet som en del av rehabiliteringsarbetet på individ-, grupp- och samhällsnivå. Målsättningen är också att få kunskap om universal design som en del av rehabiliteringsområdet.

Läranderesultat

Efter avklarad kurs förväntas du kunna identifiera tillgänglighetsaspekter på individ-, grupp- och samhällsnivå. Förstå ekologins betydelse för aktivitet och delaktighet samt ha grundläggande kunskaper om design för alla. Se sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet i förhållande till delaktighet och professionellt utövande.Dessutom kunna beskriva de teorier som finns inom UD.

Innehåll

UD som konsept, teorier inom UD, tillämpning av UD

Förkunskaper

Kursen Främjande av hälsa och delaktighet i välfärdssämhället

Litteratur

Referenslitteratur
Ashorn U mfl (ed.). Kuntoutus muuttuu - entä kuntoutusjärjestelmä? Kelan julkaisuja 2013.
Gustavsson A (ed.). Delaktighetens språk. Lund Studentlitteratur 2004.
Jeglinsky I, Karhula M, Autti-Rämö I. Kuntoutusprosessi kuntoutujan arvioimana. Kuntoutus 2013; 4: 37-51.
Järvikoski A. Monimuotoinen kuntoutus ja sen käsitteet. Sosiaali ja terveysministeriön julkaisuja 2013.
Järvikoski A mfl (ed.) Kuntoutus muutoksessa. Lapin yliopistopaino 2011.
Molin M. Att vara i särklass: Om delaktighet och utanförskap i gymnasiesärskolan. Doktorsavhandling, Högskolan Väst; Linköpings universitet 2004.
Bodil Jönsson (ed). Design side by side. Studentlitteratur, Lund, 2006. Elektronisk version på: http://www.arkiv.certec.lth.se/doc/designsidebyside/ Extern länk
Bodil Jönsson. När horisonten flyttar sig – att bli gammal i en ny tid. Brombergs bokförlag, 2011. Finns att låna på e-lib.
Aalto mfl. Rätt till ett eget hem. Boende för vuxna med utvecklingsstörning i Norden. Nordens välfärdscenter, 2015. Elektroniskt på adressen: http://www.nordicwelfare.org/PageFiles/25084/ratten-till-eget-hem-webb… Extern länk

Björk E-S. A Nordic Charter for Universal Design. Scand J Public Health 2013. DOI: 10.1177/1403494813500860

Tahkokallio P. Tulevaisuus on saavutettava. THL julkaisuja ja DfA- verkosto. 2009.

Riv hindren. Riktlinjer för tillgänglighet. 2012. Handisam, myndigheten för handikappolitisk samordning.

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 8 timmar
  • Självstudier - 60 timmar
  • Nätbaserade - 60 timmar
  • Seminarier - 7 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)

Examinationsformer

  • Essä, rapporter, produktioner och portfolio
  • Annat = aktivt deltagande i nätkursens diskussionsforum

Examinationskrav

För godkänd prestation krävs att studenten avlägger följande examinationer:
- Aktivt genomförande och deltagande under närstudiedagarna
- Godkända skriftliga examinationsuppgifter (uppgifterna bedöms med vitsord godkänd/underkänd och vitsordsskala 0-5). Se närmare information på itslearning.

Lärare

  • Arola Annikki
  • Jeglinsky-Kankainen Ira

Examinator

Jeglinsky-Kankainen Ira

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

Tills vidare

Kursens tidtabell

Kursens närstudiedagar 6.3.eftermiddag, 7.3. hela dagen.
Program 6.3.
13.00 - 16.00 Delaktighet

Program 7.3.
9.00 - 10.00 Tillgänglighet
10.00 - 11.00 Mottaglighetsmodellen
11.00 - 12.00 Universal design
12.00 - 13.00 Lunch
13.00 - 15.00 Universal design

Examinationsformer

  • Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
  • Datum meddelas senare - Övriga uppgifter

Kurs och studieplanssökning