Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter

Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

10 sp

Kompetensmål

Målsättningen med kursen är att få inblick i rehabiliteringens olika dimensioner (fysisk, psykisk, social). Att fördjupa kunskapen om rehabiliteringen och dess utgångspunkter ur samhällelig, etisk och teoretisk synvinkel. Fördjupa kunskapen om aktuell evidensbaserad praxis i förhållande till klientcentrerat arbetssätt samt kontinuerligt lärande som en del av den yrkesmässiga utvecklingen.

Läranderesultat

Efter avklarad kurs förväntas den studerande;
- Kunna kritiskt analysera och problematisera innebörden i rehabiliteringsprocessen ur ett teoretiskt, etiskt och vetenskapligt perspektiv, och inom olika rehabiliteringsområden
- Kunna anpassa ICF klassificeringssystemet som en del av klientcentrerat arbete
- Kunna koppla samman klient-/patient och professionellas syn med aktuell evidensbaserad praxis
- Kunna utveckla rehabiliteringstjänsterna utgående från klientens rehabiliteringsprocess

Innehåll

Olika teoretiska modeller och perspektiv inom rehabiliteringsområdet, Begrepp och teorier inom rehabiliteringen, Deltagarorienterad framtidssyn, Utveckling av rehabiliteringsverksamheten utgående från klientens rehabiliteringsprocess och i samarbete med mångprofessionellt nätverk (projektplanering, genomförande och utvärdering)

Förkunskaper

Inga

Kursen ersätter följande kurser

Inga

Mer information

All information under kursens gång kommer att finnas på ItsLearning under kursens hemsida.

Litteratur

EXAMINATIONSLITTERATUR:
- Rissanen P, Kallaranta T, Suikkanen A.(ed.) 2001, Kuntoutus, Helsinki; Duodecim
- Paatero H. Mikä vika kuntoutusjärjestelmässä. Kuntoutus 2008; 31 (4): 12-16
- Klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa. Världshälsoorganisationen (WHO). 2003, Stockholm; Socialstyrelsen
- Stenbock-Hult B. 2004, Kritiskt förhållningssätt, Lund; Studentlitteratur

REFERENSLITTERATUR (bl.a.)
- Aalto A-M (ed.) 2002, Kannattaako kuntoutus?: Asiantuntijakatsaus eräiden kuntoutusmuotojen vaikuttavuudesta, Helsinki; Stakes
- Kettunen R (ed.) 2009, Kuntoutumisen mahdollisuudet, Helsinki; WSOY
- Kettunen R (ed.) 2005, Modern rehabilitering – en resurs,Utbildningsstyrelsen; Tammer-paino
- Wiman R. 2004, Kunpa pitäisi kuntouttaa – ihmistä vai yhteiskunta? I: V Karjalainen & I Vilkkumaa (ed.) Kuntoutus kanssamme, Stakes
- Paatero H. Kuntoutusselonteot kuntoutuspolitiikan välineenä. Kuntoutus 2002; 25 (4):3-4.
- Ashtorn U, Suoranta J, Viitanen E, Rissanen P. Alueellinen uudelleenorganisointi ja hallinta kuntoutuksessa. Kunnallistieteellinen aikakauskirja 2008; 36 (1): 50-64
- Kähärä-Wiik, K., Niemi, A. & Rantanen, A. 2007, Kuntoutuksella toimintakykyä, Helsinki; WSOY
- Eriksson & Lilliensköld. 2007, Handbok för mindre projekt, Uppsala; Liber förlag
- Marttala A & Karlsson Å. 2010, Projektboken. Metod och styrning för lyckade projekt, 2 uppl., Lund; Studentlitteratur

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 30 timmar
  • Basgruppsarbete - 16 timmar
  • Självstudier - 130 timmar
  • Nätbaserade - 90 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 266 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 266 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

  • Demonstrationer och färdighetsprov
  • Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

För godkänd prestation krävs att studenten avlägger följande examinationer:
Examinationsuppgift del 1, del 2, del 3

(examinationer = skriftlig uppgift, presentation vid seminarie samt närvaro vid angivna tillfällen)

Examinationerna väger sinsemellan på följande sätt: Skriftlig uppgift 50%, seminarium 30%, närvaro 20%

Lärare

  • Jeglinsky-Kankainen Ira
  • Kettunen Jyrki
  • Rosengren Åsa
  • Silius-Ahonen Ellinor
  • Stenbock-Hult Bettina

Examinator

Jeglinsky-Kankainen Ira

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

12 månader efter kursens slutdatum

Kursens tidtabell

Torsdag 20.9
kl. 9-11 Välkomsthälsning - Ira Jeglinsky & Åsa Rosengren
Högskolan Arcada och avdelningen för Hälsa och välfärd - Åsa Rosengren
Högre YH utbildningen - Ira Jeglinsky
Aktivt lärande och god vetenskaplig praxis i studier - Åsa Rosengren

11-12 Besök till Helpdesk - nycklar, användarnamn och login - Aki Virmalainen

12-13 Nätstudiemiljön Itslearning och ASTA – Filip Levälahti

LUNCH

14-15 Introduktion till informationssökning och besök till Biblioteket – Nina Burman
15-15.30 Studieservice för HYH-studerande – Sara Holmberg
15.30-16 Genomgång av morgondagens program -Ira Jeglinsky och Åsa Rosengren

Fredag 21.9.12

9.00-10.00 Introduktion till HYH Rehabilitering
10.00-10.45 Introduktion till hälsa och hälsorelaterade tillstånd
11.00-11.45 Kvalitetsanalys av forskningsartiklar
11.45 -12.30 Lunch
12.30 – 15.30 Hälsa och hälsorelaterade tillstånd
15.30-16.00 Inför nästa närstudieperiod. Genomgång av examinationsuppgift

Torsdag 1.11
kl. 8.30-11.45 Seminarie
11.45-12.30 Lunch
12.30-14.00 Rehabiliteringen i Finland (HP)
14.15-16.00 Moniasiantuntijuus kuntoutuksessa (SS)

Fredag 2.12
kl. 8.30-10.00Masterarbete, forskningsprocessen, FUI projekt
kl. 10.15-11.45 Kritiskt förhållningssätt (B S-H)
kl. 11.45-12.30 Lunch
kl. 12.30-14.00 Kunskap och lärande (E S-A)
kl. 14.00-16.00 Inför nästa näsrstudieperiod

Examinationsformer

  • Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer
  • Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner

Kurs och studieplanssökning