Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter

Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Högre yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

2

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Målsättning med kursen är att fördjupa kunskapen om nätverkssamarbete över mångprofessionella gränser och att fördjupa kunskapen om nätverkssamarbete i förhållande till rehabiliteringen på individ och samhällelig nivå. Fördjupade kunskaper i multiprofessionellt arbete. Fördjupade kunskaper om kvalitetsutveckling och utvärdering av verksamheten och dess kvalitet utgående från personal- och klientperspektiv.

Läranderesultat

Efter avklarad kurs förväntas den studerande:
- ha förmåga att bilda rehabiliteringsnätverk och kritiskt utvärdera deras betydelse i relation till klientens/patientens rehabiliteringsbehov
- ha förmåga att innovativt skapa och formulera multiprofessionella samarbetsformer med olika intressenter
- ha förmåga att identifiera rehabiliteringskedjan som helhet och aktivt främja samarbete inom denna
- ha fördjupade kunskaper om aktuella metoder inom kvalitetsutveckling, modeller för utvärdering och förändring av verksamhetsfältet inom rehabiliteringsområdet.

Innehåll

Rehabiliteringsnätverk som en del av individens och omgivningens förändringsprocess,
Rehabiliteringsnätverk definierat genom lagstiftning, förordningar och samhälleliga överenskommelser.
Rehabiliteringsnätverk som en del av målinriktad verksamhet, nåbarhet, hinderslöshet, delaktighet och engagemang. Deltagarorienterat perspektiv och deltagarorienterad dialog, framtidssyn.
Utvärdering som instrument vid förändring och utveckling.
Olika typer av utvärderingar, från effekt- och process studier till brukarorienterade och själv/kollega- utvärderingar.
Planering av en utvärderingsprocess, helst inom det egna verksamhetsområdet.

Förkunskaper

Behörighet till högre yrkeshögskoleutbildning.

Litteratur

Referenslitteratur:
-Dahler-Larsen, Peter & Krogstrup, Hanne Kathrine. (2003). Nye veije i evalueringen. Systime Academic.

- Eriksson, Bengt & Karlsson, Per-Åke. 2008. Att utvärdera välfärdsarbete. Stockholm: Gothia
House, Ernest R & Howe, Kenneth R. 1999. Values in evaluation and social research. London: Sage.

- Jerkedal, Å. 2001. Utvärdering steg för steg. Om projekt- och programbedömning.
Stockholm: Norstedts Juridik. 2001.

- Krogstrup 2004. Asiakaslähtöinen arviointi Bikva-malli PDF, http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/hk/aineistoja/julkaisut/bikva/ Extern länk.

- Krogstrup, H K 2004. Asiakaslähtöinen arviointi Bikva-malli. Hyvät käytännöt. FinSoc arviointiraportteja 1/2004.

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 16 timmar
  • Individuell handledning och grupphandledning - 5 timmar
  • Självstudier - 112 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 133 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

För godkänd prestation krävs att studenten avlägger följande examinationer:
Godkänd skriftlig uppgift i samarbete med nätverksrepresentanter.

(examinationer = tentamina, demonstrationer och presentationer, rapporter och produktioner, uppsatser, samt närvaro vid angivna tillfällen)

Lärare

Jeglinsky-Kankainen Ira

Examinator

Jeglinsky-Kankainen Ira

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

12 månader efter kursens slutdatum

Kursens tidtabell

Måndag 9.9.13
kl. 8.30-16.00

Tisdag 10.9.13
kl. 9.00-16.30

Examinationsformer

2013-10-20 - Rapporter och produktioner

Kurs och studieplanssökning