Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Högre yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Ledarskapet och olika ledarskapsstilar och
synen
på arbetsgruppen och arbetssamfundet har
utvecklats i takt med samhällsförändring och
forskning inom organisations-, management-,
ledarskaps- och social- och hälsovårdsområdet.
I
forskning inom organisationspsykologi,
organisationsteori, strategisk kommunikation
och
ledarskap har man de senaste åren focuserat på
olika ledarskapasstilar och på ledarskapets
betydelse för en organisations framgång. Idag
börjar man mer och mer förstå att ledarskapet
är
alldeles för betydelsefullt att utöva ensam .
Svedberg (2012) beskriver olika
ledarskapsdiskurser och pratar för att var och
en
skall forma och bli medveten om sin personliga,
integrerade ledarskapsstil.
Denna studiehelhet har en grund i att
studerande
som utövare av social- och hälsovård behöver
bli
medveten om sitt personliga ledarskap och hur
det
uttrycks och utvecklas häri. Syftet är också
att
tydliggöra några centrala ledarskapsverktyg för
att kunna svara mot kraven på hållbar
förändring
och utveckling inom social- och hälsovårdens
organisationer idag. I kursen strävas också
efter
en kritisk granskning av befintliga verktyg
idag
genom att bekanta sig med aktuella
forskningsresultat om ledarskap och förändring
inom respektive område som studerande
företräder.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande
vara förmögen att:
1. Definiera och motivera ett etiskt medvetet
ledarskap
2. Relatera till och fungera enligt ett genus-
och generationsmedvetet ledarskap
3. Analysera, tillämpa och kombinera ett
hälsofrämjande ledarskap för att nå ett
välfungerande
och välmående arbetssamfund
4. Analysera, kritiskt värdera och utveckla
sitt
personliga ledarskap
5. Analysera, tillämpa och kombinera olika
teoretiska perspektiv på organisation och
ledarskap. (ex Bolmas & Deals uppdelning)
Innehåll
- Det personliga ledarskapet
- Arbetssamfundet och organisationen
- Ledarskapets etiska medvetenhet och reflektion
Förkunskaper
En yrkeshögskoleexamen eller kandidatexamen och
minst två års arbetserfarenhet efter att examen
erhållits
Mer information
Den här kursen och dess utveckling ingår i en
samproduktion med deltagare från Novia (Novia
Åbo: Pia Liljeroth & Tua Weckström-Lundell och
Novia Vasa: Eva Matintupa och Ann-Louise
Glasberg samt Arcada: Mia
Forss). Samarbete gäller ledarskapskurser för
Master studerande vid HögreYH med syfte att
erbjuda högklassiga finlandssvenska kurser i
hållbart ledarskapskurser.
Den här kursen genomförs av Novia i Åbo.
Studieaktiviteter
Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 70 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 70 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 70 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationskrav
1.Gör individuellt ett personlighetstest utgående från Bolman & Deal, MBTI, etiskt ledarskap och
Belbin. Sammanställ dina resultat som senare diskuteras i diskussionsgrupper på Moodle. Bedöms med
godkänd/underkänd och utgör 10% av kursens slutvitsord.
2.Grupp med fem medlemmar (enligt teman, från European Working Condition Survey) bildas. Fyra
studerande anmäler sig själva till det tema som intresserar. Alla studenter väljer 3 artiklar om
ledarskap i det valda temat och jämför/analyserar dem med hjälp av perspektiven av Bolman & Deal.
Skriv individuellt ett sammandrag. Studerande bedömer (med vitsord) varandras sammandrag enligt givna
kriterier. Bedöms med vitsord och utgör 30% av kursens slutvitsord.
3.Diskutera i gruppen och skriv ett första utkast till en artikel som baserar sig på era 20 artiklar
och sammandrag. I gruppens gemensamma utkast skall framgå ett klart identifierat och specificerat
utvecklingsbehov och en klart uttalad forskningsfråga. I detta utkast skall även ingå: ett sammandrag
av rådande best practice och dokumenterade interventioner (betyder tidigare forskning). Utkastet till
artikeln (bedöms med vitsord) används som utgångsläge för examinationsuppgiften i kursen
Kvalitetsutveckling och innovationer. Bedöms med vitsord och utgör 60% av kursens slutvitsord.
Lärare
Forss Mia
Examinator
Forss Maria
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Tills vidare
Kursens tidtabell
7.1-28.3.2020