Kursens undervisningsperiod

  • 2 (2019-10-28 till 2019-12-31)
  • 3 (2020-01-01 till 2020-03-22)

Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Högre yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

10 sp

Kompetensmål

Målsättningen är att studerande utvecklar
fördjupad kunskap om olika teorier, modeller
och metoder som avser att stärka och mobilisera
utsatta individers och/eller gruppers egna
resurser, där social mobilisering, dialog och
empowerment står i fokus.
Centralt i studiehelheten är att erbjuda
teorier
om sociala läroprocesser och diskutera hur de
kan användas i ett mobiliserande och frigörande
arbete.

Läranderesultat

Efter avklarad kurs förväntas den studerande
-kunna förstå och redogöra för vad social
mobilisering och empowerment är
-kunna använda socialpedagogiska perspektiv för
förståelse och analys av sociala läroprocesser
och social förändring
-kunna i dialog med individer och grupper
utveckla lösningar samt planera och genomföra
förändringar på individ, grupp och
samhällsnivå.
-kunna initiera och stödja processer som
innebär
mobilisering av individers och/eller gruppers
egna resurser för att förändra den egna
livssituationen.

Innehåll

Pedagogiska och delaktighetsfrämjande metoder i
socialpedagogiskt arbete
Dialogbaserade modeller för socialt
förändringsarbete
Olika teorier, metoder och förhållningssätt som
avser att stärka och mobilisera individers
och/eller gruppers egna resurser

Förkunskaper

För att delta i kursen krävs godkännande för högre
YH studier vid Arcada.

Mer information

Undervisningen består av
föreläsningar,handledning och uppgift
relaterad till seminarium. Stor vikt läggs vid
arbete i par eller grupp.

Undervisningen består av föreläsningar, uppgift
relaterad till seminarium. Stor vikt läggs vid
arbete i par eller grupp.

Obligatorisk närvaro vid föreläsningar och info
om uppgiften samt framtidverkstad 25.11.2019
och seminarium 6.2.2020

All information under kursens gång kommer att
finnas på Itslearning under kursens hemsida.

Litteratur

Askheim, O.P & Starrin, B. (red). 2007.
Empowerment.
Teori och Praktik. Lund: Gleerups.
Denvall , V., Heule, C., Kristiansen, A. (red)
2011.
Social mobilisering. En utmaning för socialt
arbete. Malmö: Gleerups
Kurki, Leena. 2008. Sosiokulttuurinen
innostaminen muutoksen pedagogiikka. OSUUSKUNTA
VASTAPAINO
Nivala, E. & Ryynänen, S. 2019.
Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää
yhteiskuntaa. Gaudeamus.

Studieaktiviteter

Självstudier - 124 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 124 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 124 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

  • Demonstrationer och färdighetsprov
  • Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger
följande examination;

Koncept för social mobilisering som utarbetats
i par eller i grupp utgående från de problem,
frågeställningar och idéer som uppstått vid
deltagande i framtisdverkstaden.

Konceptet presenteras på seminarium 26.11 2019.
Den skriftliga rapporten lämnas in på
Itslearning
efter seminarium (6.2.2020), senast 10.2.2020

Lärare

  • Cederberg Arla
  • Rosengren Åsa

Examinator

Cederberg Arla

Antal kursplatser

Ingen begränsning (6 studenter anmälda)

Delprestation i kraft till

Till datum 2020-07-31

Kursens tidtabell

25.11.2019-7.2.2020
Program
Introduktion till kursen 26.11.2019 kl 13-16
Framtidsverkstad
Genomgång av examinationsuppgift

Handledning under projektarbete (kolla tiden i
Itslearning)

Seminarium - par/gruppvisa
presentationer 6.2.2020

Kursanmälningstid

2019-03-18 till 2020-07-31

Examinationsformer

  • 2020-02-07 - Demonstrationer och presentationer
  • 2020-02-10 - Rapporter och produktioner
Rumsbokningar
Datum Tid Rum Titel Beskrivning Organisatör
2019-11-26 13:00 - 16:00 F367 Social mobilisering Introduktion till kursen + Framtidverkstad. Obligatorisk nävaro Cederberg Arla
Rosengren Åsa
2020-02-06 09:15 - 16:00 A311 Social mobilisering Presentation av projektarbeten. Obligatorisk närvaro. Cederberg Arla
Rosengren Åsa

Kurs och studieplanssökning