Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter

Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Högre yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Målsättningen med kursen är att fördjupa
kunskapen om rehabiliteringens olika
dimensioner. Att fördjupa kunskapen om
rehabiliteringen och dess utgångspunkter ur
samhällelig, etisk och teoretisk synvinkel.
Fördjupa kunskapen om aktuell evidensbaserad
praxis i förhållande till personcentrerat
arbetssätt.

Läranderesultat

Efter avklarad kurs förväntas den studerande
vara förmögen att:
- Kunna kritiskt analysera och problematisera
innebörden i rehabiliteringsprocessen ur ett
teoretiskt, etiskt och vetenskapligt
perspektiv, och inom olika
rehabiliteringsområden
- Kunna använda sig av och kritiskt värdera ett
personcentrerat arbetssätt
- Kunna anpassa ICF klassificeringssystemet som
en del av personcentrerat arbete
- Kunna utveckla rehabiliteringstjänsterna
utgående från individens rehabiliteringsprocess

Innehåll

Olika begrepp, teoretiska modeller och
perspektiv inom rehabiliteringsområdet,
deltagarorienterad framtidssyn, utveckling av
rehabiliteringsverksamheten utgående från
individens rehabiliteringsprocess och i
samarbete med mångprofessionellt nätverk

Förkunskaper

En yrkeshögskoleexamen eller kandidatexamen och
minst tre års arbetserfarenhet efter att examen
erhållits

Litteratur

Referenslitteratur
Aalto A-M (ed.) Kannattaako kuntoutus?:
Asiantuntijakatsaus eräiden kuntoutusmuotojen
vaikuttavuudesta, Helsinki; Stakes 2002.
Ashorn U mfl (ed.). Kuntoutus muuttuu - entä
kuntoutusjärjestelmä? Kelan julkaisuja 2013.
Ashtorn U, Suoranta J, Viitanen E, Rissanen P.
Alueellinen uudelleenorganisointi ja hallinta
kuntoutuksessa. Kunnallistieteellinen
aikakauskirja 2008; 36 (1): 50-64
Ekman, I (red). 2014. Personcentrering inom
hälso- och sjukvård. Stockholm: Liber
Jeglinsky I, Karhula M, Autti-Rämö I.
Kuntoutusprosessi kuntoutujan arvioimana.
Kuntoutus 2013; 4: 37-51.
Järvikoski A. Monimuotoinen kuntoutus ja sen
käsitteet. Sosiaali ja terveysministeriön
julkaisuja 2013.
Järvikoski A mfl (ed.) Kuntoutus muutoksessa.
Lapin yliopistopaino 2011.
Kettunen R (ed.)Kuntoutumisen mahdollisuudet,
Helsinki; WSOY 2009.
Kettunen R (ed.) Modern rehabilitering en
resurs,Utbildningsstyrelsen; Tammer-paino 2005.
Koukkari M. Tavoitteena kuntoutuminen.
Kuntoutujien käsityksiä kokonaisvaltaisesta
kuntoutuksesta ja kuntoutumisesta. Akateeminen
väitöstyö. Lapin yo 2010.
Kähärä-Wiik K, Niemi A & Rantanen A.
Kuntoutuksella toimintakykyä, Helsinki; WSOY
2007.
Paatero H. Mikä vika kuntoutusjärjestelmässä.
Kuntoutus 2008; 31 (4): 12-16.
Paltamaa J mfl. Hyvä kuntoutuskäytännön
perusta. Käytännön ja tutkimustiedon
analyysistä suosituksiin vaikeavammaisten
kuntoutuksen kehittämishankkeessa. Kelan
julkaisuja 2011.
Rissanen P, Kallaranta T, Suikkanen A.(ed.)
Kuntoutus, Helsinki; Duodecim 2001.
Stenbock-Hult B. Kritiskt förhållningssätt,
Lund; Studentlitteratur 2004.
Världshälsoorganisationen (WHO). Klassifikation
av funktionstillstånd, funktionshinder och
hälsa. Svensk översättning. Stockholm;
Socialstyrelsen 2003.
Wiman R. Kunpa pitäisi kuntouttaa, ihmistä vai
yhteiskunta? I: V Karjalainen & I Vilkkumaa
(ed.) Kuntoutus kanssamme, Stakes 2004.

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 20 timmar
  • Individuell handledning och grupphandledning - 20 timmar
  • Självstudier - 95 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande examinationer:
Aktivt deltagande under närstudiedagarna.
Skriftlig uppgift. Uppgiften utvärderas med
vitsord (0-5).

Examinationerna väger sinsemellan på följande
sätt: Skriftlig uppgift 80% / aktiv närvaro 20%

Lärare

  • Arola Annikki
  • Jeglinsky-Kankainen Ira

Examinator

Jeglinsky-Kankainen Ira

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

Tills vidare

Kursens tidtabell

16.9.2014
Gemensamt program med de andra utbildningarna
kl. 13.00-14.00 Välkomsthälsning och presentation (rum B326)
kl. 14.00-14.30 Nycklar och koder till Arcadas webb (rum E253)
kl. 14.30-15.30 Introduktion till Itslearning (rum E385, Filip Levälahti)
kl. 15.30-16.00 Tips för vuxenstudier (rum E385, Sara Holmberg)
kl. 16.00-17.00 Bibliotekets tjänster (rum E385 och biblioteket, Sarah Hagström)

Torsdag 17.9.
kl. 9.00-10.00 Introduktionslektion i hur använda Start och Asta (rum E387, Jenny Tabermann)
Rum E381:
kl. 10.15 – 11.15 Introduktion till utbildningen och kursen Ämnesfördjupning (Annikki Arola, Ira Jeglinsky)
kl. 11.15 – 12.15 Rehabilitering under förändring
kl. 12.15 – 13.00 Lunch
kl. 13.00 – 14.30 Personcentrerat arbetssätt
kl. 14.45 – 16.00 Mångprofessionellt arbete

Fredag 18.9.
Rum E381:
kl. 9.00 – 12.00 Den internationella klassificeringen av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa (ICF)
kl. 12.00 – 12.45 Lunch
kl. 12.45 – 13.45 ICF i förhållande till personcentrerat och mångprofessionellt arbete
kl. 13.45 – 14.30 Genomgång och diskussion
kl. 14.30 – 15.00 Examinationsuppgift

Examinationsformer

Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner

Kurs och studieplanssökning