Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
10 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att få inblick i rehabiliteringens olika dimensioner (fysisk, psykisk, social). Att fördjupa kunskapen om rehabiliteringen och dess utgångspunkter ur samhällelig, etisk och teoretisk synvinkel. Fördjupa kunskapen om aktuell evidensbaserad praxis i förhållande till klientcentrerat arbetssätt samt kontinuerligt lärande som en del av den yrkesmässiga utvecklingen.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande;
- Kunna kritiskt analysera och problematisera innebörden i rehabiliteringsprocessen ur ett teoretiskt, etiskt och vetenskapligt perspektiv, och inom olika rehabiliteringsområden
- Kunna anpassa ICF klassificeringssystemet som en del av klientcentrerat arbete
- Kunna koppla samman klient-/patient och professionellas syn med aktuell evidensbaserad praxis
- Kunna utveckla rehabiliteringstjänsterna utgående från klientens rehabiliteringsprocess
Innehåll
Olika teoretiska modeller och perspektiv inom rehabiliteringsområdet, Begrepp och teorier inom rehabiliteringen, Deltagarorienterad framtidssyn, Utveckling av rehabiliteringsverksamheten utgående från klientens rehabiliteringsprocess och i samarbete med mångprofessionellt nätverk (projektplanering, genomförande och utvärdering)
Förkunskaper
Inga
Kursen ersätter följande kurser
Inga
Mer information
All information under kursens gång kommer att finnas på ItsLearning under kursens hemsida.
Litteratur
EXAMINATIONSLITTERATUR:
- Rissanen P, Kallaranta T, Suikkanen A.(ed.) 2001, Kuntoutus, Helsinki; Duodecim
- Paatero H. Mikä vika kuntoutusjärjestelmässä. Kuntoutus 2008; 31 (4): 12-16
- Klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa. Världshälsoorganisationen (WHO). 2003, Stockholm; Socialstyrelsen
- Stenbock-Hult B. 2004, Kritiskt förhållningssätt, Lund; Studentlitteratur
REFERENSLITTERATUR (bl.a.)
- Aalto A-M (ed.) 2002, Kannattaako kuntoutus?: Asiantuntijakatsaus eräiden kuntoutusmuotojen vaikuttavuudesta, Helsinki; Stakes
- Kettunen R (ed.) 2009, Kuntoutumisen mahdollisuudet, Helsinki; WSOY
- Kettunen R (ed.) 2005, Modern rehabilitering – en resurs,Utbildningsstyrelsen; Tammer-paino
- Wiman R. 2004, Kunpa pitäisi kuntouttaa – ihmistä vai yhteiskunta? I: V Karjalainen & I Vilkkumaa (ed.) Kuntoutus kanssamme, Stakes
- Paatero H. Kuntoutusselonteot kuntoutuspolitiikan välineenä. Kuntoutus 2002; 25 (4):3-4.
- Ashtorn U, Suoranta J, Viitanen E, Rissanen P. Alueellinen uudelleenorganisointi ja hallinta kuntoutuksessa. Kunnallistieteellinen aikakauskirja 2008; 36 (1): 50-64
- Kähärä-Wiik, K., Niemi, A. & Rantanen, A. 2007, Kuntoutuksella toimintakykyä, Helsinki; WSOY
- Eriksson & Lilliensköld. 2007, Handbok för mindre projekt, Uppsala; Liber förlag
- Marttala A & Karlsson Å. 2010, Projektboken. Metod och styrning för lyckade projekt, 2 uppl., Lund; Studentlitteratur
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 30 timmar
- Basgruppsarbete - 16 timmar
- Självstudier - 130 timmar
- Nätbaserade - 90 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 266 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 266 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten avlägger följande examinationer:
Examinationsuppgift del 1, del 2, del 3
(examinationer = skriftlig uppgift, presentation vid seminarie samt närvaro vid angivna tillfällen)
Examinationerna väger sinsemellan på följande sätt: Skriftlig uppgift 50%, seminarium 30%, närvaro 20%
Lärare
- Jeglinsky-Kankainen Ira
- Kettunen Jyrki
- Rosengren Åsa
- Silius-Ahonen Ellinor
- Stenbock-Hult Bettina
Examinator
Jeglinsky-Kankainen Ira
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursens tidtabell
Torsdag 20.9
kl. 9-11 Välkomsthälsning - Ira Jeglinsky & Åsa Rosengren
Högskolan Arcada och avdelningen för Hälsa och välfärd - Åsa Rosengren
Högre YH utbildningen - Ira Jeglinsky
Aktivt lärande och god vetenskaplig praxis i studier - Åsa Rosengren
11-12 Besök till Helpdesk - nycklar, användarnamn och login - Aki Virmalainen
12-13 Nätstudiemiljön Itslearning och ASTA – Filip Levälahti
LUNCH
14-15 Introduktion till informationssökning och besök till Biblioteket – Nina Burman
15-15.30 Studieservice för HYH-studerande – Sara Holmberg
15.30-16 Genomgång av morgondagens program -Ira Jeglinsky och Åsa Rosengren
Fredag 21.9.12
9.00-10.00 Introduktion till HYH Rehabilitering
10.00-10.45 Introduktion till hälsa och hälsorelaterade tillstånd
11.00-11.45 Kvalitetsanalys av forskningsartiklar
11.45 -12.30 Lunch
12.30 – 15.30 Hälsa och hälsorelaterade tillstånd
15.30-16.00 Inför nästa närstudieperiod. Genomgång av examinationsuppgift
Torsdag 1.11
kl. 8.30-11.45 Seminarie
11.45-12.30 Lunch
12.30-14.00 Rehabiliteringen i Finland (HP)
14.15-16.00 Moniasiantuntijuus kuntoutuksessa (SS)
Fredag 2.12
kl. 8.30-10.00Masterarbete, forskningsprocessen, FUI projekt
kl. 10.15-11.45 Kritiskt förhållningssätt (B S-H)
kl. 11.45-12.30 Lunch
kl. 12.30-14.00 Kunskap och lärande (E S-A)
kl. 14.00-16.00 Inför nästa näsrstudieperiod
Examinationsformer
- Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner