Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Högre yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättning med kursen är att fördjupa kunskapen om nätverkssamarbete över mångprofessionella gränser och att fördjupa kunskapen om nätverkssamarbete i förhållande till rehabiliteringen på individ och samhällelig nivå. Fördjupade kunskaper i multiprofessionellt arbete. Fördjupade kunskaper om kvalitetsutveckling och utvärdering av verksamheten och dess kvalitet utgående från personal- och klientperspektiv.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande:
- ha förmåga att bilda rehabiliteringsnätverk och kritiskt utvärdera deras betydelse i relation till klientens/patientens rehabiliteringsbehov
- ha förmåga att innovativt skapa och formulera multiprofessionella samarbetsformer med olika intressenter
- ha förmåga att identifiera rehabiliteringskedjan som helhet och aktivt främja samarbete inom denna
- ha fördjupade kunskaper om aktuella metoder inom kvalitetsutveckling, modeller för utvärdering och förändring av verksamhetsfältet inom rehabiliteringsområdet.
Innehåll
Rehabiliteringsnätverk som en del av individens och omgivningens förändringsprocess,
Rehabiliteringsnätverk definierat genom lagstiftning, förordningar och samhälleliga överenskommelser.
Rehabiliteringsnätverk som en del av målinriktad verksamhet, nåbarhet, hinderslöshet, delaktighet och engagemang. Deltagarorienterat perspektiv och deltagarorienterad dialog, framtidssyn.
Utvärdering som instrument vid förändring och utveckling.
Olika typer av utvärderingar, från effekt- och process studier till brukarorienterade och själv/kollega- utvärderingar.
Planering av en utvärderingsprocess, helst inom det egna verksamhetsområdet.
Förkunskaper
Behörighet till högre yrkeshögskoleutbildning.
Litteratur
Referenslitteratur:
-Dahler-Larsen, Peter & Krogstrup, Hanne Kathrine. (2003). Nye veije i evalueringen. Systime Academic.
- Eriksson, Bengt & Karlsson, Per-Åke. 2008. Att utvärdera välfärdsarbete. Stockholm: Gothia
House, Ernest R & Howe, Kenneth R. 1999. Values in evaluation and social research. London: Sage.
- Jerkedal, Å. 2001. Utvärdering steg för steg. Om projekt- och programbedömning.
Stockholm: Norstedts Juridik. 2001.
- Krogstrup 2004. Asiakaslähtöinen arviointi Bikva-malli PDF, http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/hk/aineistoja/julkaisut/bikva/ Extern länk.
- Krogstrup, H K 2004. Asiakaslähtöinen arviointi Bikva-malli. Hyvät käytännöt. FinSoc arviointiraportteja 1/2004.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 16 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 5 timmar
- Självstudier - 112 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 133 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten avlägger följande examinationer:
Godkänd skriftlig uppgift i samarbete med nätverksrepresentanter.
(examinationer = tentamina, demonstrationer och presentationer, rapporter och produktioner, uppsatser, samt närvaro vid angivna tillfällen)
Lärare
Jeglinsky-Kankainen Ira
Examinator
Jeglinsky-Kankainen Ira
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursens tidtabell
Måndag 9.9.13
kl. 8.30-16.00
Tisdag 10.9.13
kl. 9.00-16.30
Examinationsformer
2013-10-20 - Rapporter och produktioner