Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Avancerad klinisk vård 2018 - Forskning, utveckling och innovation
- Hälsofrämjande 2018 - Forskning, utveckling och innovation
- Hälsofrämjande 2019 - Forskning, utveckling och innovation
- Rehabilitering 2018 - Forskning, utveckling och innovation
- Sociala området 2018 - Forskning, utveckling och innovation
- Sociala området 2019 - Forskning, utveckling och innovation
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Högre yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
15 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att studerande
erhåller en fördjupad kunskap om olika
kvalitativa och kvantitativa metodologier och
metoder i forskning samt om kunskapens och
vetenskapens teori och etik. Studerande visar
också fördjupade färdigheter i att
självständigt bedriva forsknings- och
utvecklingsarbete med hjälp av vetenskapliga
metoder.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas Du:
- kunna kritiskt läsa och granska vetenskapliga
artiklar, rapporter och avhandlingar med en
kvalitativ och kvantitativ forskningsansats
inom din diciplin.
- inse metodologiernas och metodvalets
betydelse för kunskapsbehållningen
- inneha färdigheter att självständigt planera
och genomföra en kvalitativ eller kvantitativ
forskningsdesign
- inneha en fördjupad förståelse för nationell
forskningsetisk hållning
- förstår den vetenskapliga dialogens och
argumentationens betydelse i relation till
forskning
- har förståelse för kunskapens och
vetenskapens möjligheter och begränsning
- förmåga att skriva vetenskaplig text och att
presentera den.
- Förmåga att analysera forskningsmaterial på
ett tillförlitligt sätt
- kunna identifiera forskningsproblem formulera
syfte och forskningsfrågor, välja och utforma
mätinstrument på basen av tidigare kunskap samt
känna till hur man gör ett urval, kodar och
genomför och tolkar resultatet av en analys.
Innehåll
Sambandet mellan human- och naturvetenskapens
vetenskaps- och kunskapsteori samt metodteori.
Metodologiska grundantaganden i human- och
naturvetenskaplig forskning.
Olika vetenskapliga metodologier och deras
särdrag. Olika grunder, metodologier och metoder centrala i kvalitativ forskning.
Datainsamlingsmetoder, analys och tolkning i
olika kvalitativa designer med betoning på
applikationsforskning. Kvantitativ
forskningsansats. Forskningsdesign och
forskningsetik. Operationalisering, standardiserade och mätningsproblematik
Urvalsförfarande, datainsamling,
bortfallsanalys och bearbetning av insamlad
data.Deskriptiv statistik, statistisk slutledning
och hypotesprövning. Statistikgrafik.
Användning av tidigare insamlat material
Programvara SPSS för kvantitativ dataanalys
Trovärdighet inom olika metodologiska
närmelsesätt och metoder.
Förkunskaper
En yrkeshögskoleexamen eller kandidatexamen och minst tre års arbetserfarenhet efter att examen erhållits
Mer information
Aktivt och regelbundet deltagande i online
träffar under hela kursens gång (minst 70%)
Litteratur
Alvesson, M. and Sköldberg, K., 2017. Reflexive
methodology: New vistas for qualitative
research. Sage.
Alvesson, M., 2010. Interpreting interviews.
Sage.
Backman, J. 2008. Rapporter och uppsatser.
Studentlitteratur, Lund.
Björklund, M. & Paulsson, U. 2014. Academic
papers and theses: - to write and present and to
act as an opponent.
Brinkmann, S. & Kvale, S. 2009. Den kvalitativa
forskningsintervjun. Studentlitteratur, Lund.
Coolican, H., 2017. Research methods and
statistics in psychology. Psychology Press.
DePoy, E. 1999. Forskning: en introduktion.
Studentlitteratur, Lund.
Ejlertsson, G. 2014. Enkäten i praktiken: En
handbok i enkätmetodik, Studentlitteratur, Lund.
Flick, U. 2011. Introducing Research
Methodology. A Beginner's Guide to Doing a
Research Project. USA, SAGE Publications Ltd.
Forsberg, C. & Wengström, Y. 2016. Att göra
systematiska litteraturstudier. Natur och
Kultur, Stockholm.
Granskär, M. & Höglund-Nielsen, B. 2008.
Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och
sjukvården. Studentlitteratur, Lund.
Henricson, M. (2017) Vetenskaplig teori och
metod : från idé till examination inom
omvårdnad. Studentlitteratur.
Jakobsen, D.I. 2012. Förståelse, beskrivning och
förklaring - Introduktion till
samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och
socialt arbete. Studentlitteratur, Lund.
Patel, R. & Davidson, B. 2011.
Forskningsmetodikens grunder: att planera,
genomföra och rapportera en undersökning.
Paulsson, U. 2011. Uppsatser och rapporter: med
eller utan uppdragsgivare. Studentlitteratur,
Lund.
Silverman, D., 2017. Doing qualitative research:
A practical handbook. 5 edition. SAGE.
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen
kehittämistoiminta. Tampere University, Tampere.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2009. Laadullinen
tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi, Helsinki.
Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2004. Toiminnallisen
opinnäytetyön ohjaajan käsikirja. Tammi,
Helsinki.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 10 timmar
- Praktiska övningar - 0 timmar
- Självstudier - 345 timmar
- Seminarier - 50 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 405 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 405 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Självstudier via nätet
Examinationsformer
Varje modul examineras skilt.
Examinationskrav
Aktivt och regelbundet deltagande i online-
träffar under hela kursens gång (minst 70%)
- Kursens introduktionsmodul innehåller några
quizer, som bedöms som godkänd/underkänd.
Samtliga skall vara godkända för att bli godkänd
i kursen.
- Kursen innehåller fyra gruppuppgifter, som alla
bedöms enligt skala 1-5.
Lärare
- Arola Annikki
- Jeglinsky-Kankainen Ira
- Paakkonen Heikki
- Piippo Jukka
- Rosengren Åsa
- Wallinvirta Eivor
Examinator
Wallinvirta Eivor
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Tills vidare
Kursens tidtabell
Kursen går under tiden 2020.
Kursen öppnas på itslearning kl. 8.00. De första två veckorna består av självständigt arbete inklusive en quiz.
Examinationsformer
Datum meddelas senare - Övriga uppgifter