Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Högre yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

10 sp

Kompetensmål

Målsättningen med kursen är att studerande
erhåller en fördjupad kunskap om olika
kvalitativa och kvantitativa metodologier och
metoder i forskning samt om kunskapens och
vetenskapens teori och etik. Studerande visar
också fördjupade färdigheter i att
självständigt bedriva forsknings- och
utvecklingsarbete med hjälp av vetenskapliga
metoder.

Läranderesultat

Efter avklarad kurs förväntas studerande:
- kunna kritiskt läsa och granska vetenskapliga
artiklar, rapporter och avhandlingar med en
kvalitativ och kvantitativ forskningsansats
inom sin diciplin.
- inse metodologiernas och metodvalets
betydelse för kunskapsbehållningen
- inneha färdigheter att självständigt planera
och genomföra en kvalitativ eller kvantitativ
forskningsdesign
- inneha en fördjupad förståelse för nationell
forskningsetisk hållning
- förstår den vetenskapliga dialogens och
argumentationens betydelse i relation till
forskning
- har förståelse för kunskapens och
vetenskapens möjligheter och begränsning
- förmåga att skriva vetenskaplig text och att
presentera den.
- Förmåga att analysera forskningsmaterial på
ett tillförlitligt sätt
- kunna identifiera forskningsproblem formulera
syfte och forskningsfrågor, välja och utforma
mätinstrument på basen av tidigare kunskap samt
känna till hur man gör ett urval, kodar och
genomför och tolkar resultatet av en analys.

Innehåll

Sambandet mellan human- och naturvetenskapens
vetenskaps- och kunskapsteori samt metodteori.
Metodologiska grundantaganden i human- och
naturvetenskaplig forskning.
Olika vetenskapliga metodologier och deras
särdrag: begreppsbestämning, Innehållsanalys,
Fenomenologi, Grounded Theory, Action Research
samt ovriga metodologier och filosofiska
grunder som är centrala i kvalitativ forskning.
Datainsamlingsmetoder, analys och tolkning i
olika kvalitativa designs med betoning på
applikationsforskning. Kvantitativ
forskningsansats, forskningsdesign,
forskningsetisk prövning.
Operationalisering, standardiserade och
mätningsproblematik
Urvalsförfarande, datainsamling,
bortfallsanalys och bearbetning av insamlad
data
Deskriptiv statistik, statistisk slutledning
och hypotesprövning
Statistikgrafik
Användning av tidigare insamlat material
Programvara SPSS för kvantitativ dataanalys
Trovärdighet inom olika metodologiska
närmelsesätt och metoder.

Litteratur

KVALITATIV:
- Alvesson, M. & Sköldberg, K. 1994. Tolkning
och reflektion. Vetenskapsfilosofi och
kvalitativ metod. Studentlitteratur, Lund.
- Bowling A. 2002. Research methods in health.
Investigating Health and Health Services. Great
Britain. ISBN 0335 20643 3
- Gadamer, H-G. 1997. Sanning och metod i
urval. Urval, inledning och översättning av A.
Melberg. Daidalos, Göteborg.
- Hallberg, L. (ed.)2002. Qualitative methods
in public health research. Theoretical
Foundations and Practical Examples.
Studentlitteratur,Lund ISBN 91-44-02179-8
- Helenius, R. 1990. Förstå och bättre veta.
Beyronds Tryck Ab, Malmö
- Lindholm, L. 2003. Klinisk
applikationsforskning -en forskningsapproach
för vårdvetenskapens tillägnande. I
- Gryning II Klinisk vårdvetenskap red Eriksson
& Lindström. Åbo Akademi. Institutionen för
vårdvetenskap, Vasa (sid 47-62)ISBN 952-12-
1237-3
- Svensson, P-G. & Starrin, B. (red). 1996.
Kvalitativa studier i teori och praktik.
Studentlitteratur, Lund. ISBN 91-44-39851-4
- Ödman, P-J. 1988. Tolkning, förståelse och
vetande. Hermeneutik i teori och praktik.
AWE/Gebers, Borås

Valbar doktorsavhandling för distansuppgift
t.ex:
Nilsson, Margareta 2000 Understanding the
meaning of past, present and future in advanced
age. Very old persons' experiences
of ageing. Centre of Elderly Care Research,
Karolinska Institutet, Stockholm
Piirainen, P 2006. Asiakkaan ja asiantuntijan
pedagoginen suhde. Fenomenologinen tutkimus
fysioterapiatilanteista asiakkaiden ja
fysioterapeuttien kokemana. Kasvatustieteen
laitoksen tutkimuksia 207. Helsingin yliopisto.
ISBN 952-10-2675-3.
Ranne, K. 2002. Sosiaalipedagogiikan ydintä
etsimässä. Sosiaalipedagogiikka suomalaisten ja
ruotsalaisten asiantuntihaastattelujen sekä
dokumenttien valossa. Turun yliopiston
julkaisuja sarja C, osa 189. Turku: Turun
yliopisto. ISBN 951-29-2151-0
Wärnå, C. 2002,2005. Dygd och hälsa.
Doktorsavhandling. Åbo Akademi, Institutionen
för vårdvetenskap. Andra upplagan ISBN 952-91-
8315-1
Öberg, P (1997) Livet som berättelse. Om
biografi och åldrande. Acta Universitatis
Upsaliensis, Comprehensive Summaries of Uppsala
Dissertations from the Faculty of Social
Sciences 62
KVANTITATIV:
- Bryman, A. 1997. Kvantitet och kvalitet i
samhällsvetenskaplig forskning. Lund:
Studentlitteratur.
- Eijlertsson G. 2003. Statistik för
hälsovetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
- Forskningsetiska delegationen 2002. God
vetenskaplig praxis och handläggning av
avvikelser från den. Rapporten tillgänglig
under http://www.tenk.fi/SVE/HTK/htksve.pdf Extern länk
- Jacobsen, D.I. 2007. Förståelse, beskrivning
och förklaring. Introduktion till
samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och
socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
- Munro, B.H. 2005. Statistical methods for
Health Care research. (kapitel 1-6,10)
Philadelphia: Lippincott.
- Riksomfattande etiska delegationen för hälso-
och sjukvården (ETENE).2001. Muistilista
eettisten toimikuntien jäsenille ja
tutkijoille. Tillgänglig under
http://www.tukija.fi/fi/julkaisut/ohjeet_ja_suo Extern länk
situkset

Referenslitteratur
Alkula, T., Pöntinen, S., Ylöstalo, P. 1994.
Sosiaalitutkimuksen kvantitatiiviset
menetelmät. WSOY
Dahmström, K. 2005. Från datainsamling till
rapport, att göra en statistisk undersökning.
Lund: Studentlitteratur
Djurfeldt, G., Larsson R & Stjärnhagen, O.
2003. Statistisk verktygslåda –
samhällsvetenskaplig orsaksanalys med
kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur.
Edling, C. & Hedström, P. 2003. Kvantitativa
metoder. Grundläggande metoder för samhälls-
och beteendevetare. Lund: Studentlitteratur.
Erätuuli, M. Leino, J., Yliluoma, P. 1996.
Kvantitatiiviset analyysimenetelmät
ihmistieteissä. Kirjayhtymä.
Gustafsson, B., Hermerén, G., Petersson, B.
2005. Vad är god forskningssed? Synpunkter,
riktlinjer och exempel. Stockholm:
Vetenskaprådet.
http://www.vr.se/download/18.6b2f98a910b3e260ae Extern länk
28000334/god_forskningssed_3.pdf
Julkunen, K. 1997. Hoitotieteen
tutkimusmetodiikka. WSOY.
Launis, V. Pelkonen, R., Pietiläinen, J.
(toim.) 2002. Tutkijan eettiset valinnat:
Helsinki: Gaudeamus.
Nummenmaa, L. 2004. Käyttäytymistieteiden
tilastolliset menetelmät. Helsinki. Tammi.
Pallant.J. 2001. SPSS Survival Manual: a step
by step guide to data analysis using SPSS for
Windows. Buckingham: Open University Press.
Raunio, K. 1999. Positivismi ja ihmistiede.
Sosiaalitutkimuksen perusteet ja käytännöt.
Valkonen, T., Koskinen, S., Martelin T. (toim.)
1998. Rekisteriaineistot yhteiskunta – ja
terveystutkimuksessa. Helsinki: Gaudeamus.
Worlds Medical Association Declaration of
Helsinki. 2004.Ethical principles for medical
research involving human subjects. Tillgänglig
under http://www.wma.net/e/policy/b3.htm Extern länk
Registerstudier. Tillgänglig under
http://retki.stakes.fi/FI/rekisteritutkimus/ind Extern länk
ex.htm

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 50 timmar
  • Praktiska övningar - 6 timmar
  • Självstudier - 150 timmar
  • Nätbaserade - 60 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 266 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 266 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)

Examinationsformer

Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)

Examinationskrav

- Studeranden skall visa kunskap i att
analysera vetenskaplig artikel
- Studerande förmår att skriva en fiktiv
forskningsplan enligt Action forskning
- Aktivt deltagande i närstudieperioden
(frånvaro ersätts med uppgift som diskuteras
med examinator). Godkända skriftliga uppgifter.

Lärare

  • Gray Pamela
  • Jeglinsky-Kankainen Ira
  • Kettunen Jyrki
  • Piippo Jukka
  • Rosengren Åsa
  • Wallinvirta Eivor

Examinator

Piippo Jukka

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

12 månader efter kursens slutdatum

Kursens tidtabell

25 - 27/1
15 - 17/3
9/5

Examinationsformer

Tentdatum meddelas senare - Tentamina

Kurs och studieplanssökning