Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Avancerad klinisk vård 2011 - Hållbart ledarskap
- Avancerad klinisk vård 2013 - Hållbart ledarskap
- Hälsofrämjande 2008 - Hälsofrämjande ledarskap
- Hälsofrämjande 2006 - Hälsofrämjande ledarskap
- Hälsofrämjande 2009 - Hälsofrämjande ledarskap
- Hälsofrämjande 2010 - Hållbart ledarskap
- Hälsofrämjande 2011 - Hållbart ledarskap
- Hälsofrämjande 2013 - Hållbart ledarskap
- Rehabilitering 2010 - Hållbart ledarskap
- Rehabilitering 2012 - Hållbart ledarskap
- Sociala området 2010 - Hållbart ledarskap
- Sociala området 2012 - Hållbart ledarskap
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Högre yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Syftet med kursen är att främja
ledarskapskompetenser som stärker ett
multiprofessionellt medarbetarskap i organisationer.
Den egna ledarskapsprofilen granskas och utvecklas.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara
förmögen att:
Kritiskt granska och utveckla den egna
ledarskapsprofilen medveten om olika teoretiska
perspektiv på ledarskap.
Utveckla och leda multiprofessionella team och
arbetsgrupper i relation till olika
organisationskulturer.
Främja och utvärdera ett välbefinnande på
arbetsplatser ur ett ledarskapsperspektiv
Innehåll
Olika på organisationsteorier
Individuell utveckling som ledare
Multiprofessionellt teamarbete och grupprocesser
Ledarskapsperspektiv på välbefinnande inom
arbetsplatser
Kunskapsledning
Förkunskaper
För att delta i kursen krävs godkännande för högre
YH studier vid Arcada.
Litteratur
Sandahl, C., Falkenström, E., von Knorring, M.
(2010). Chef med känsla och förnuft. Stockholm:
Natur & Kultur
Cox, J. (ed.) (2009) Critical Management Studies
at Work : Negotiating Tensions Between Theory and
Practice, Edward Elgar Publishing. (kan nås som e-
book)
Hatch, M. J. (2006) Organisationsteori, moderna,
symboliska och postmoderna perspektiv. Lund:
Studentlitteratur, kap. 1-2.
Mahon, A, Walshe, K. and Chambers, N. (2009) A
Reader in Health Policy and Management. McGraw
Hill.
Referenslitteratur:
Cox, J. (ed.) (2009) Critical Management Studies
at Work : Negotiating Tensions Between Theory and
Practice, Edward Elgar Publishing. (kan nås som e-
book)
Walshe, K. & Smith, J. 2006, Healthcare
Management, Open University Press. Berkshire.
Kapitel 7-18.
Sveningsson, S. & Alvesson, M. (red) 2007
Organisation, ledarskap och processer,
Studentlitteratur, Lund.
Sullivan, E. & Decker P. 2005. Effective
leadership & management in Nursing. Prentice Hall.
New Jersey.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 16 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 37 timmar
- Nätbaserade - 80 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 133 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Två skriftliga arbeten:
Denna första uppgift i kursen syftar till att
artikulera och utveckla den egna
ledarskapsprofilen, deadline 3.12.2013
Den andra uppgiften syftar till att
kontextualisera personlig ledarskapsprofil i
multiprofessionella team, deadline 12.12.2013
Uppsats nr 1 bedöms godkänd/icke godkänd
Uppsats nr 2 bedöms 1-5
Lärare
Gustavson Mia
Examinator
Gustavson Maria
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Examinationsformer
2013-12-13 - Rapporter och produktioner