Nivå/kategori

Breddstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Högre yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

2

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Syftet med kursen är att främja
ledarskapskompetenser som stärker ett
multiprofessionellt medarbetarskap i organisationer.
Den egna ledarskapsprofilen granskas och utvecklas.

Läranderesultat

Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara
förmögen att:

Kritiskt granska och utveckla den egna
ledarskapsprofilen medveten om olika teoretiska
perspektiv på ledarskap.

Utveckla och leda multiprofessionella team och
arbetsgrupper i relation till olika
organisationskulturer.

Främja och utvärdera ett välbefinnande på
arbetsplatser ur ett ledarskapsperspektiv

Innehåll

Olika på organisationsteorier
Individuell utveckling som ledare
Multiprofessionellt teamarbete och grupprocesser
Ledarskapsperspektiv på välbefinnande inom
arbetsplatser
Kunskapsledning

Förkunskaper

För att delta i kursen krävs godkännande för högre
YH studier vid Arcada.

Litteratur

Sandahl, C., Falkenström, E., von Knorring, M.
(2010). Chef med känsla och förnuft. Stockholm:
Natur & Kultur
Cox, J. (ed.) (2009) Critical Management Studies
at Work : Negotiating Tensions Between Theory and
Practice, Edward Elgar Publishing. (kan nås som e-
book)
Hatch, M. J. (2006) Organisationsteori, moderna,
symboliska och postmoderna perspektiv. Lund:
Studentlitteratur, kap. 1-2.
Mahon, A, Walshe, K. and Chambers, N. (2009) A
Reader in Health Policy and Management. McGraw
Hill.

Referenslitteratur:
Cox, J. (ed.) (2009) Critical Management Studies
at Work : Negotiating Tensions Between Theory and
Practice, Edward Elgar Publishing. (kan nås som e-
book)
Walshe, K. & Smith, J. 2006, Healthcare
Management, Open University Press. Berkshire.
Kapitel 7-18.
Sveningsson, S. & Alvesson, M. (red) 2007
Organisation, ledarskap och processer,
Studentlitteratur, Lund.
Sullivan, E. & Decker P. 2005. Effective
leadership & management in Nursing. Prentice Hall.
New Jersey.

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 16 timmar
  • Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 37 timmar
  • Nätbaserade - 80 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 133 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)

Examinationsformer

Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

Två skriftliga arbeten:

Denna första uppgift i kursen syftar till att
artikulera och utveckla den egna
ledarskapsprofilen, deadline 3.12.2013
Den andra uppgiften syftar till att
kontextualisera personlig ledarskapsprofil i
multiprofessionella team, deadline 12.12.2013

Uppsats nr 1 bedöms godkänd/icke godkänd
Uppsats nr 2 bedöms 1-5

Lärare

Gustavson Mia

Examinator

Gustavson Maria

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

12 månader efter kursens slutdatum

Examinationsformer

2013-12-13 - Rapporter och produktioner

Kurs och studieplanssökning