Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
Kursens undervisningsperiod
- 2 (2019-10-28 till 2019-12-31)
- 3 (2020-01-01 till 2020-03-22)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Högre yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
10 sp
Kompetensmål
Kunskap och förståelse:
- Du kan jämföra och utvärdera kunskaper om, och
förstår prinicperna för hälsofrämjande arbete.
- Du kan jämföra och utvärdera kunskaper om och
vikten av hållbara nätverk mellan olika aktörer i
det hälsofrämjande arbetet.
- Utgående från forskning och litteratur kan du
motivera ledningens aktiva roll i främjande av
hälsa på arbetsplatsen.
Färdighet och förmåga:
- Du kan proaktivt och multiprofessionellt arbeta
för att främja hälsa bland individer och grupper.
- Du kan arbeta för att stärka individers och
gruppers egna resurser att upprätthålla hälsa i
arbetslivet.
- Du kan identifiera interaktionen mellan individ
och samhälle gällande möjligheten att främja och
upprätthålla arbetshälsa.
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- Du kan identifiera och kombinera koncept,
principer och etiska värderingar för det
hälsofrämjande arbetet med den vuxna
befolkningen.
- Du arbetar på ett etiskt hållbart sätt genom
att ha ett personcentrerat sätt för att främja
hälsa i arbetslivet.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas du vara förmögen
att:
Del 1:
- systematiskt söka litteratur som grund för att
kunna beskriva hälsofrämjande arbete.
- kritiskt granska vetenskaplig litteratur med
fokus på evidens för upprätthållande av hälsa i
arbetslivet.
- beskriva individens och samhällets roll
gällande arbetshälsa.
Del 2:
- Nå beredskap att utveckla ett
multiprofessionellt arbetssätt för att främja
hälsa i arbetslivet.
- Tillämpa olika former av kunskap med målet att
stödja det hälsofrämjande arbetet på
arbetsplatsen.
- Kritiskt granska vetenskaplig litteratur med
fokus på arbetsledningens roll i upprätthållande
av hälsa i arbetslivet.
Innehåll
Arbetslagstiftning
Centrala begrepp relaterade till individuella
hälsoresurser, arbetsförmåga, trivsel i arbetet
Faktorer som stärker individens hälsoresurser
Faktorer som hotar individens hälsoresurser
Balans mellan individuella och sociala aspekter
Arbetslivets förändrade villkor
Hälsofrämjande åtgärder i arbetsmiljön
Arbetslivets nya fenomen
Förkunskaper
En yrkeshögskoleexamen eller kandidatexamen och
minst tre års arbetserfarenhet efter att examen
erhållits
Mer information
Kursen startar den 25.11.2019.
Tider för handledning finns på Itslearning.
Litteratur
Antonovsky A. 1987. Unraveling the mystery of
health. How people manage stress and stay well.
San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
Bachtin, M. 2010. Dostojevskijs Poetik. 2. Rev.
Uppl. ed. Gråbo: Anthropos,
Buber, M., & Sällström, P. 1993. Dialogens Väsen
Traktat Om Det Dialogiska Livet. Ludvika: Dualis.
Buber, M., Curt N., & Norell, M. 1994. Jag Och
Du. 2. uppl. ed. Ludvika: Dualis
European Foundation for the Improvement of Living
and Working Conditions. 2006. Reconciliation of
work and family life and collective bargaining in
the European Union.
Gadamer, H-G. 2004. Hermeneutiikka: ymmärtäminen
tieteissä ja filosofiassa. Tampere: Vastapaino,
Kirjakas.
Hanson, A. 2018. Salutogent ledarskap för
hälsosam framgång. Alingsås: Salutogent Ledarskap
Sverige AB
Hodgins, M., Fleming, P. & Griffiths, J. 2016.
Promoting Health and Well-being in the Workplace
Beyond the Statutory Imperative. London:Palgrave
Kilpi, E. 2016. Perspectives on new work.
Exploring emerging conceptualizations.
Sitra studies 114. Helsinki: Sitra
Korp, P. 2016. Vad är hälsopromotion? Lund:
Studentlitteratur AB
Sandberg, H. 2011. Samarbetshälsa: om effektivt
samarbete och välbefinnande.
Lund: Studentlitteratur.
Työterveyslaitos. 2019. Työikäisten
mielenterveys. Tillgänglig:
https://thl.fi/fi/web/mielenterveys/mielenterveyd Extern länk
en-edistaminen/tyoikaisten-mielenterveys
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 5 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 20 timmar
- Basgruppsarbete - 10 timmar
- Självstudier - 160 timmar
- Nätbaserade - 75 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 270 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 270 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
- Opponentskap inlämnas den 3 februari
Examinationskrav
Godkänd inlämning av gruppuppgift och individuell
uppgift.
Lärare
- Arola Annikki
- Forss Mia
- Piippo Jukka
Examinator
Arola Annikki
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (11 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
Till datum 2020-05-31
Kursens tidtabell
25.11.2019 -07.02.2020
Kursanmälningstid
2019-03-18 till 2020-07-31
Examinationsformer
- 2020-01-27 - Demonstrationer och presentationer
- 2019-12-08 - Rapporter och produktioner
- 2020-02-03 - Övriga uppgifter