Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

- Målsättningen med kursen är att studerande erhåller en fördjupad kunskap om olika kvalitativa metodologier och metoder inom hälsofrämjande forskning samt om kunskapens och vetenskapens teori

Läranderesultat

Efter avklarad kurs förväntas studerande:
- kunna kritiskt läsa och granska vetenskapliga artiklar, rapporter och avhandlingar med en kvalitativ forskningsansats inom området hälsofrämjande.
- inse metodologiernas och metodvalets betydelse för kunskapsbehållningen
- inneha färdigheter att självständigt planera och genomföra en kvalitativ forskningsdesign
- inneha en fördjupad förståelse för en forskningsetisk hållning
- förstår den vetenskapliga dialogens och argumentationens betydelse i relation till hälsofrämjande forskning
- ha förståelse för kunskapens och vetenskapens möjligheter och begränsning
- Förstå forskningsetiska principer (kommer i Kvantitativ del)
- förmåga att skriva vetenskaplig text och att presentera den.
- Förmåga att analysera forskningsmaterial på ett tillförlitligt sätt

Innehåll

Sambandet mellan humanvetenskapens vetenskaps- och kunskapsteori samt metodteori.
Metodologiska grundantaganden i humanvetenskaplig forskning.
Olika humanvetenskapliga metodologier och deras särdrag: begreppsbestämning, Innehållsanalys, Fenomenologi, Grounded Theory, Action Research samt ovriga metodologier och filosofiska grunder som är centrala i kvalitativ forskning.
Datainsamlingsmetoder, analys och tolkning i olika kvalitativa designs med betoning på
applikationsforskning.
Trovärdighet inom olika metodologiska närmelsesätt och metoder.

Litteratur

Obligatorisk kurslitteratur:
Kvale, S. 1997. Den kvalitativa forskningsintervjun. Studentlitteratur, Lund.ISBN 91-44-00185-1 eller
Kvale Steiner och Birkman Svend 2009. Den kvalitativa forskningsintervjun,ISBN 9144055986
Skott, C. 2004. Berättelsens praktik och teori - narrativ forskning i ett hermeneutiskt perspektiv,Studentlitteratur, Lund.ISBN 978-91-44-03336-5
Bateson G. Ande och Natur - En nödvändig enhet. Symposium. 1995. ISBN 91-7139-244-0
Pietarinen J. Tutkijan ammattietiikan perusta. (Lötjönen, Salla Ed) Tutkijan ammattietiikka. Opetusministeriö. Koulutus- ja tiedepolitiikan osaston julkaisusarja. s. 9-19.

Referenslitteratur:
Alvesson, M. & Sköldberg, K. 1994. Tolkning och reflektion. Vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod. Studentlitteratur, Lund.
Bowling A. 2002. Research methods in health. Investigating Health and Health Services. Great
Britain. ISBN 0335 20643 3
Gadamer, H-G. 1997. Sanning och metod i urval. Urval, inledning och översättning av A. Melberg. Daidalos, Göteborg.
Hallberg, L. (ed.)2002. Qualitative methods in public health research. Theoretical Foundations and Practical Examples. Studentlitteratur,Lund ISBN 91-44-02179-8
Helenius, R. 1990. Förstå och bättre veta. Beyronds Tryck Ab, Malmö
Lindholm, L. 2003. Klinisk applikationsforskning -en forskningsapproach för vårdvetenskapens tillägnande. I Gryning II Klinisk vårdvetenskap red Eriksson & Lindström. Åbo Akademi. Institutionen för vårdvetenskap, Vasa (sid 47-62)ISBN 952-12-1237-3
Svensson, P-G. & Starrin, B. (red). 1996. Kvalitativa studier i teori och praktik. Studentlitteratur, Lund. ISBN 91-44-39851-4
Ödman, P-J. 1988. Tolkning, förståelse och vetande. Hermeneutik i teori och praktik. AWE/Gebers, Borås

Valbar doktorsavhandling för distansuppgift t.ex:
Nilsson, Margareta 2000 Understanding the meaning of past, present and future in advanced age. Very old persons' experiences
of ageing. Centre of Elderly Care Research, Karolinska Institutet, Stockholm
Piirainen, P 2006. Asiakkaan ja asiantuntijan pedagoginen suhde. Fenomenologinen tutkimus fysioterapiatilanteista asiakkaiden ja fysioterapeuttien kokemana. Kasvatustieteen laitoksen tutkimuksia 207. Helsingin yliopisto. ISBN 952-10-2675-3.
Ranne, K. 2002. Sosiaalipedagogiikan ydintä etsimässä. Sosiaalipedagogiikka suomalaisten ja ruotsalaisten asiantuntihaastattelujen sekä dokumenttien valossa. Turun yliopiston julkaisuja sarja C, osa 189. Turku: Turun yliopisto. ISBN 951-29-2151-0
Wärnå, C. 2002,2005. Dygd och hälsa.
Doktorsavhandling. Åbo Akademi, Institutionen för vårdvetenskap. Andra upplagan ISBN 952-91-8315-1
Öberg, P (1997) Livet som berättelse. Om biografi och åldrande. Acta Universitatis Upsaliensis, Comprehensive Summaries of Uppsala Dissertations from the Faculty of Social Sciences 62

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 16 timmar
  • Basgruppsarbete - 37 timmar
  • Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 20 timmar
  • Nätbaserade - 60 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 133 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)

Examinationsformer

Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

- Studeranden skall visa kunskap i att analysera vetenskaplig artikel
- Studeranden skall transkribera och analysera en forskningsintervju

Lärare

  • Piippo Jukka
  • Wallinvirta Eivor

Examinator

Piippo Jukka

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

Tills vidare

Kursens tidtabell

29-30.05.2012

Examinationsformer

Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner

Kurs och studieplanssökning