Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Avancerad klinisk vård 2011 - Forskningsmetodik
- Avancerad klinisk vård 2012 - Forskningsmetodik
- Hälsofrämjande 2008 - Forskningsmetodik
- Hälsofrämjande 2006 - Forskningsmetodik
- Hälsofrämjande 2009 - Forskningsmetodik
- Hälsofrämjande 2010 - Forskningsmetodik
- Hälsofrämjande 2011 - Forskningsmetodik
- Hälsofrämjande 2012 - Forskningsmetodik
- Rehabilitering 2010 - Forskningsmetodik
- Rehabilitering 2012 - Forskningsmetodik
- Sociala området 2010 - Forskningsmetodik
- Sociala området 2012 - Forskningsmetodik
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
- Målsättningen med kursen är att studerande erhåller en fördjupad kunskap om olika kvalitativa metodologier och metoder inom hälsofrämjande forskning samt om kunskapens och vetenskapens teori
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas studerande:
- kunna kritiskt läsa och granska vetenskapliga artiklar, rapporter och avhandlingar med en kvalitativ forskningsansats inom området hälsofrämjande.
- inse metodologiernas och metodvalets betydelse för kunskapsbehållningen
- inneha färdigheter att självständigt planera och genomföra en kvalitativ forskningsdesign
- inneha en fördjupad förståelse för en forskningsetisk hållning
- förstår den vetenskapliga dialogens och argumentationens betydelse i relation till hälsofrämjande forskning
- ha förståelse för kunskapens och vetenskapens möjligheter och begränsning
- Förstå forskningsetiska principer (kommer i Kvantitativ del)
- förmåga att skriva vetenskaplig text och att presentera den.
- Förmåga att analysera forskningsmaterial på ett tillförlitligt sätt
Innehåll
Sambandet mellan humanvetenskapens vetenskaps- och kunskapsteori samt metodteori.
Metodologiska grundantaganden i humanvetenskaplig forskning.
Olika humanvetenskapliga metodologier och deras särdrag: begreppsbestämning, Innehållsanalys, Fenomenologi, Grounded Theory, Action Research samt ovriga metodologier och filosofiska grunder som är centrala i kvalitativ forskning.
Datainsamlingsmetoder, analys och tolkning i olika kvalitativa designs med betoning på
applikationsforskning.
Trovärdighet inom olika metodologiska närmelsesätt och metoder.
Litteratur
Obligatorisk kurslitteratur:
Kvale, S. 1997. Den kvalitativa forskningsintervjun. Studentlitteratur, Lund.ISBN 91-44-00185-1 eller
Kvale Steiner och Birkman Svend 2009. Den kvalitativa forskningsintervjun,ISBN 9144055986
Skott, C. 2004. Berättelsens praktik och teori - narrativ forskning i ett hermeneutiskt perspektiv,Studentlitteratur, Lund.ISBN 978-91-44-03336-5
Bateson G. Ande och Natur - En nödvändig enhet. Symposium. 1995. ISBN 91-7139-244-0
Pietarinen J. Tutkijan ammattietiikan perusta. (Lötjönen, Salla Ed) Tutkijan ammattietiikka. Opetusministeriö. Koulutus- ja tiedepolitiikan osaston julkaisusarja. s. 9-19.
Referenslitteratur:
Alvesson, M. & Sköldberg, K. 1994. Tolkning och reflektion. Vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod. Studentlitteratur, Lund.
Bowling A. 2002. Research methods in health. Investigating Health and Health Services. Great
Britain. ISBN 0335 20643 3
Gadamer, H-G. 1997. Sanning och metod i urval. Urval, inledning och översättning av A. Melberg. Daidalos, Göteborg.
Hallberg, L. (ed.)2002. Qualitative methods in public health research. Theoretical Foundations and Practical Examples. Studentlitteratur,Lund ISBN 91-44-02179-8
Helenius, R. 1990. Förstå och bättre veta. Beyronds Tryck Ab, Malmö
Lindholm, L. 2003. Klinisk applikationsforskning -en forskningsapproach för vårdvetenskapens tillägnande. I Gryning II Klinisk vårdvetenskap red Eriksson & Lindström. Åbo Akademi. Institutionen för vårdvetenskap, Vasa (sid 47-62)ISBN 952-12-1237-3
Svensson, P-G. & Starrin, B. (red). 1996. Kvalitativa studier i teori och praktik. Studentlitteratur, Lund. ISBN 91-44-39851-4
Ödman, P-J. 1988. Tolkning, förståelse och vetande. Hermeneutik i teori och praktik. AWE/Gebers, Borås
Valbar doktorsavhandling för distansuppgift t.ex:
Nilsson, Margareta 2000 Understanding the meaning of past, present and future in advanced age. Very old persons' experiences
of ageing. Centre of Elderly Care Research, Karolinska Institutet, Stockholm
Piirainen, P 2006. Asiakkaan ja asiantuntijan pedagoginen suhde. Fenomenologinen tutkimus fysioterapiatilanteista asiakkaiden ja fysioterapeuttien kokemana. Kasvatustieteen laitoksen tutkimuksia 207. Helsingin yliopisto. ISBN 952-10-2675-3.
Ranne, K. 2002. Sosiaalipedagogiikan ydintä etsimässä. Sosiaalipedagogiikka suomalaisten ja ruotsalaisten asiantuntihaastattelujen sekä dokumenttien valossa. Turun yliopiston julkaisuja sarja C, osa 189. Turku: Turun yliopisto. ISBN 951-29-2151-0
Wärnå, C. 2002,2005. Dygd och hälsa.
Doktorsavhandling. Åbo Akademi, Institutionen för vårdvetenskap. Andra upplagan ISBN 952-91-8315-1
Öberg, P (1997) Livet som berättelse. Om biografi och åldrande. Acta Universitatis Upsaliensis, Comprehensive Summaries of Uppsala Dissertations from the Faculty of Social Sciences 62
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 16 timmar
- Basgruppsarbete - 37 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 20 timmar
- Nätbaserade - 60 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 133 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
- Studeranden skall visa kunskap i att analysera vetenskaplig artikel
- Studeranden skall transkribera och analysera en forskningsintervju
Lärare
- Piippo Jukka
- Wallinvirta Eivor
Examinator
Piippo Jukka
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Tills vidare
Kursens tidtabell
29-30.05.2012
Examinationsformer
Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner