Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Förstavårdare 2021 - Lärdomsprov och metodik
- Förstavårdare 2022 - Lärdomsprov och metodik
- Förstavårdare 2023 - Lärdomsprov och metodik
- Sjukskötare 2021 - Lärdomsprov och metodik
- Sjukskötare 2022 - Lärdomsprov och metodik
- Sjukskötare 2023 - Lärdomsprov och metodik
- Hälsovårdare 2021 - Lärdomsprov och metodik
- Hälsovårdare 2022 - Lärdomsprov och metodik
- Hälsovårdare 2023 - Lärdomsprov och metodik
- Barnmorska 2021 - Lärdomsprov och metodik
- Barnmorska 2022 - Lärdomsprov och metodik
- Barnmorska 2023 - Lärdomsprov och metodik
Kursens undervisningsperiod
3 (2024-01-01 till 2024-03-17)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
I den här enheten lägger vi grunderna för följande
kompetenser:
Vårdvetenskaplig kompetens
Vårdetisk kompetens
FUI-kompetens, forskning, utveckling och
innovations kompetens
Forskning och forskningskompetens är avgörande för
att uppnå hållbarhetsmålen 4, 5 och 9, som
fokuserar på inkluderande och rättvisa
utbildningsmöjligheter, jämställdhet mellan könen
och hållbar och innovativ industriell utveckling.
Forskning fokuserar också på hur man kan främja
innovation och entreprenörskap på ett hållbart
sätt, samt hur man kan använda teknologi och
innovation för att skapa social och ekonomisk
utveckling på ett inkluderande sätt.
Genom att öka vår forskningskompetens och kunskap
inom dessa områden kan vi ta välgrundade beslut
och vidta åtgärder som verkligen gör skillnad för
en mer hållbar framtid.
Läranderesultat
Efter avlagd studieenhet:
Du kan identifiera vårdvetenskapens teoribildning
och kan argumentera för dess betydelse i
vårdverkligheten och dess kunskapsutveckling.
(Kunskap)
Du kan relatera till vårdteorier och tankemodeller
som grund för professionellt vårdande. (Kunskap)
Du kan utnyttja relevanta databaser och sökord för
att hitta vårdvetenskaplig kunskap. (Färdighet)
Du kan läsa och använda dig av ett vetenskapligt
språk. (Färdighet)
Du kan beakta evidensprocessen och tillämpar den
för att söka och sammanställa kunskap i en
avgränsad kunskapsöversikt. (Färdighet)
Du kan uppfatta skillnaden mellan begrepp som
reflektion och deskription, analys och syntes och
kan omsätta dessa i praktiken. (Förhållningssätt)
Du identifierar grunden till din yrkesidentitet
inom vårdvetenskapens paradigm och du är
intresserad av och förstår vikten av en ständig
utveckling av vårdvetenskapen. (Förhållningssätt)
Innehåll
- Kunskapsutveckling och teoribildning
- Grunderna i vårdvetenskap, vårdteorier och
tankemodeller som grund för professionellt
vårdande
- Grunderna i forskningsmetodik
- Grunderna i vetenskapligt skrivande och
att utnyttja relevanta databaser och sökord för
att hitta vetenskaplig kunskap
- Evidensbaserad praktik inom professionen
- Etiska och professionella frågor inom
professionen
Kursen ersätter följande kurser
Evidensbaserat arbete
Metodikens grunder
Litteratur
- Wiklund Gustin, L. and Bergbom, I., 2017/2012.
Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik.
Studentlitteratur.
- Willman, A., Nilsson, R., Sandström, B. and
Bahtsevani, C., 2016. Evidensbaserad omvårdnad:
en bro mellan forskning och klinisk verksamhet.
Studentlitteratur. Liber AB, Stockholm.
- Eriksson, K. 2018. Vårdvetenskap -vetenskapen om
vårdandet om det tidlösa i tiden.
- Eriksson & al. 2013. Hoitotiede. Sanoma pro Oy,
Helsingfors.
- Eriksson, K. 1994. Den lidande människan. Liber
utbildning, Stockholm.
- Holopainen & al. 2014. Johda näyttö käyttöön
hoitotyössä. Bookwell Oy, Borgå.
- Wiklund, L. 2003. Vårdvetenskap i klinisk
praxis. Natur och Kultur, Stockholm.
- Patel, & Davidson, B. (2019)
Forskningsmetodikens
grunder : att planera, genomföra och rapportera
en undersökning. Lund:Studentlitteratur.
Jakobsen, D.I. (2012). Förståelse, beskrivning
och förklaring - Introduktion till
samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och
socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
- Henricson, M. (red.) (2017). Vetenskaplig teori
och metod: från idé till examination inom
omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
- Forskningsetiska delegationen. (2012). God
vetenskaplig praxis och handläggning av
misstankar om avvikelser från den i Finland.
Forskningsetiska delegationens anvisningar
2012.
Hämtad från
https://tenk.fi/sites/tenk.fi/files/HTK_ohje_20 Extern länk
12.pdf
-Flick, U. 2011. Introducing Research
Methodology. A Beginner's Guide to Doing a
Research Project. USA, SAGE Publications Ltd.
- Toikko, T. & Rantanen, T. 2009.
Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere
University, Tampere.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 30 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 11 timmar
- Basgruppsarbete - 43 timmar
- Självstudier - 43 timmar
- Seminarier - 8 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande examinationer:
Examination 1: Vårdteoretiker (individuell
uppgift)
Examination 2: Sammanställd kunskapsöversikt
(gruppuppgift)
Informationssökningen och uppgiften är
obligatorisk.
Examinationerna väger sinsemellan på följande
sätt:
Examinationsuppgift 1 och 2 bedöms numeriskt på
skalan 1-5. Uppgifterna utgör båda 50% av
kursvitsordet.
Uppgiften i informationssökningen bedöms
godkänd/underkänd.
Lärare
- Appelroth Maria
- Forss Mia
- Lejonqvist Gun-Britt
- Niemi Annika
- Paakkonen Heikki
- Savolainen Jari
Examinator
Appelroth Maria
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (1 student anmäld)
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursanmälningstid
2023-11-24 till 2023-12-22
Examinationsformer
- Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner