Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Sjukskötare 2021 - Lärande och handledning inom vårdandet - avancerade studier
- Sjukskötare 2022 - Ledarskap och lärande inom vården - avancerade studier
- Sjukskötare 2023 - Ledarskap och lärande inom vården - avancerade studier
- Hälsovårdare 2021 - Lärande och handledning inom vårdandet - avancerade studier
- Hälsovårdare 2022 - Ledarskap och lärande inom vården - avancerade studier
- Hälsovårdare 2023 - Ledarskap och lärande inom vården - avancerade studier
- Barnmorska 2021 - Lärande och handledning inom vårdandet - avancerade studier
- Barnmorska 2022 - Ledarskap och lärande inom vården - avancerade studier
- Barnmorska 2023 - Ledarskap och lärande inom vården - avancerade studier
Kursens undervisningsperiod
3 (2024-01-01 till 2024-03-17)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
eHälsa
Digital handledningskompetens
Utvärdering av handledningskompetens
Etiskt beslutsfattande
Etik och artificiell intelligens
Globala mål i fokus:
Mål 3: God hälsa och välbefinnande
Mål 4: God utbildning
Mål 5: Jämställdhet
Mål 10: Minskad ojämlikhet
Läranderesultat
Studerande:
- kan beskriva innehållet och processen av digital
handledningskompetens (kunskap)
- kan diskutera och beskriva
tillämpningsmöjligheterna av eHälsa, AI och dess
etiska konsekvenser för vården. (kunskap)
- kan tillämpa elektroniska och digitala
servicemiljöer och verktyg (färdighet)
- kan utvärdera användningen och
tillförlitligheten av AI, robotik samt de data som
används digitalt (färdighet)
- kan tillämpa och kritiskt utvärdera resultaten
av digitala mät- och uppföljningsapparater för att
ur ett interprofessionellt perspektiv främja hälsa
och funktionell kapacitet (färdighet)
- kan utvärdera sin egen och andras etiska
beslutsfattande så, att studerande strävar till
att aktivt söka digitala alternativa lösningar
för utmanande situationer (förhållningssätt)
- kan specificera etik kopplad till artificiell
intelligens och robotik (förhållningssätt)
- kan beskriva etiska utmaningar i relation till
ledarskap och medarbetarskap på distans
(förhållningssätt)
Innehåll
Digital handledning (planering, genomförande och
bedömning)
Digitala social- och hälsovårdstjänster
Etiskt beslutsfattande
Etiska aspekter i olika digitala system
Etik och användning av artificiell intelligens
Robotik
Förkunskaper
De två första studieårens studieenheter avklarade.
Litteratur
Meddelas senare
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 15 timmar
- Självstudier - 80 timmar
- Nätbaserade - 40 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Portfolio
Rapport som görs i par, presenteras i digital form
Reflektionsuppgift
Lärare
- Ekman Petra
- Stockmann-Broo Christine
- Karbin Daniela
- Nyberg Anu
- Silfver Jessica
Examinator
Nyberg Anu
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (18 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursanmälningstid
2023-11-24 till 2023-12-22
Examinationsformer
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
- Datum meddelas senare - Övriga uppgifter