Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Förstavårdare 2014 - Professionalitet och individcentrering
- Förstavårdare 2015 - Professionalitet och individcentrering
- Förstavårdare 2016 - Professionalitet och individcentrering
- Förstavårdare 2017 - Professionalitet och individcentrering
- Förstavårdare 2018 - Professionalitet och individcentrering
- Förstavårdare 2019 - Professionalitet och individcentrering
- Förstavårdare 2020 - Professionalitet och individcentrering
- Sjukskötare 2014 - Professionalitet och individcentrering
- Sjukskötare 2015 - Professionalitet och individcentrering
- Sjukskötare 2016 - Professionalitet och individcentrering
- Sjukskötare 2017 - Professionalitet och individcentrering
- Sjukskötare 2018 - Professionalitet och individcentrering
- Sjukskötare 2019 - Professionalitet och individcentrering
- Sjukskötare 2020 - Professionalitet och individcentrering
- Hälsovårdare 2014 - Professionalitet och individcentrering
- Hälsovårdare 2015 - Professionalitet och individcentrering
- Hälsovårdare 2016 - Professionalitet och individcentrering
- Hälsovårdare 2017 - Professionalitet och individcentrering
- Hälsovårdare 2018 - Professionalitet och individcentrering
- Hälsovårdare 2019 - Professionalitet och individcentrering
- Hälsovårdare 2020 - Professionalitet och individcentrering
- Barnmorska 2014 - Professionalitet och individcentrering
- Barnmorska 2015 - Professionalitet och individcentrering
- Barnmorska 2016 - Professionalitet och individcentrering
- Barnmorska 2017 - Professionalitet och individcentrering
- Barnmorska 2018 - Professionalitet och individcentrering
- Barnmorska 2019 - Professionalitet och individcentrering
- Barnmorska 2020 - Professionalitet och individcentrering
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
15 sp
Kompetensmål
Efter avslutad studiehelhet innehar studenten
kompetens att tillgodose de grundläggande
behoven hos patienten samt har utvecklat sin
kompetens inom det kontextuella kliniska
vårdandet. Studeranden innehar både teoretiska
och praktiska kunskaper och färdigheter i
klinisk vård och kompetensen har ökat inom
vårdandet av den inremedicinska och kirurgiska
patienten
Läranderesultat
ALLMÄNNA (gäller oberoende område):
Studerande förstår dokumenteringens och
rapporteringens betydelse i kontinuiteten av
patientens vård
Opiskelija ymmärtää kirjaamisen ja raportoinnin
merkityksen hoidon jatkuvuuden näkökulmasta
Studerande använder olika vårdrekommendationer
och handböcker som stöd för sin verksamhet och
inlärning
Opiskelija käyttää eri hoitotyön suosituksia ja
käsikirjoja toimintansa ja oppimisensa tukena
Studerande utvecklar sitt etiska
förhållningssätt och kan identifiera, analysera
och reflektera över etiska problem
Opiskelija osaa havannoida, analysoida ja
reflektoida eettisiä ongelmia
Studerande har grundläggande färdigheter som
hänför sig till patientens grundvårdsområde,
såsom patientens personliga hygien,
näringstillförsel/tillstånd och observation av
patientens vitala livsfunktioner
Opiskelija hallitsee potilaan hoidon perusteet,
osaa hoitaa potilaan hygienian ja
ravinnonsaannin/tilan sekä osaa valvoa potilaan
vitaalitoimintoja
Studerande förstår betydelsen av patient- och
läkemedelssäkerhet
Opiskelija ymmärtää potilas-, ja
lääketurvallisuuden merkityksen
Studerande förstår betydelsen av ett aseptiskt
handlande och kan handla aseptiskt
Opiskelija toimii aseptisesti ja ymmärtää
aseptisen toimintatavan ja sen merkityksen
INREMEDICINSK VÅRD
Studerande förstår sjukskötarens roll i det
multiprofessionella samarbetet i vården av den
inre medicinska patienten
Opiskelija ymmärtää sairaanhoitajan
asiantuntijuuden osana moniammatillista
yhteistyötä sisätauti potilaan hoidossa
Studerande förstår betydelsen av
läkemedelsbehandling för patienter med
inremedicinska sjukdomar
Opiskelija ymmärtää lääkehoidon merkityksen
sisätautipotilaiden sairauksien hoidossa
Studerande kan vårda patienter med parenteral
vätske- och läkemedelsbehandling
Opiskelija osaa hoitaa potilaita jotka saavat
parenteraalista neste- ja lääkehoitoa
Studerande förstå den inremedicinska vårdens
natur och forma sig en helhetsbild av
vårdprocessen
Opiskelija ymmärtää sisätautisen potilaan
hoidon luonteen ja osaa muodostaa kokonaiskuvan
hoitoprosessista
Studerande kan utgående från patientens
hälsohinder och symptom välja och utföra
lämpliga vårdaktiviteter
Opiskelija osaa potilaan terveydentilan ja
oireiden perusteella valita ja suorittaa oikeat
hoitotoimenpiteet
Studerande förstår patienthandledningens
betydelse och övar sig att handleda den
inremedicinska patienten olika situationer
Opiskelija ymmärtää potilasohjauksen
merkityksen ja harjoittelee sisätautipotilaan
ohjaamista eri tilanteissa.
KIRURGISK VÅRD
Studerande förstår sjukskötarens roll i det
multiprofessionella samarbetet i vården av den
kirurgiska patienten
Opiskelija ymmärtää sairaanhoitajan
asiantuntijuuden osana moniammatillista
yhteistyötä kirurgisen potilaan hoidossa
Studerande kan förverkliga den kirurgiska
patientens grundvård
Opiskelija osaa toteuttaa kirurgisen potilaan
perushoitoa
Studerande känner till de centrala
läkemedelsgrupperna och deras
indikationer/kontraindikationer i vården av den
kirurgiska patienten
Opiskelija ymmärtää harjoitteluympäristössä
käytettävät keskeiset lääkeaineryhmät sekä
niiden käyttö- ja kontraindikaatiot
Studerande kan bedöma den kirurgiska patientens
tillstånd både kliniskt och med hjälp av
observationsinstrument
Opiskelija osaa arvioida kirurgisen potilaan
vointia kliinisesti sekä/tai seurantalaitteiden
avulla
Studerande förstår vilka ingrepp som görs på
den aktuella praktikplatsen och kan förbereda
patienten inför olika ingrepp samt vid
assistera vid dessa
Opiskelija ymmärtää minkälaisia toimenpiteitä
harjoitteluympäristössä potilaille tehdään,
osaa valmistella potilaan eri toimenpiteisiin
ja avustaa keskeisissä toimenpiteissä
Studerande förstår vården och förebyggandet av
smärta och illamående med medicinska och icke-
medicinska metoder
Opiskelija ymmärtää kivun hallinnan ja
pahoinvoinnin ennaltaehkäisyn lääkkeellisin ja
ei lääkkeellisin menetelmin
Studerande kan vägleda och informera patienten
före, under och efter ett ingrepp
Opiskelija toteuttaa potilasohjausta ennen
toimenpidettä, sen aikana ja toimenpiteen
jälkeen
Förkunskaper
Följande kurser bör vara godkända före
praktiken:
anatomi och fysiologi, klinisk vård I, klinisk
vård II(alla delmoment gjorda,slutvitsord kan
ännu saknas), läkemedelsbehandling och
patientsäkerhet
Om det gått över två år sedan Klinisk vård 1,
Klinisk vård 2,av ovannämnda kurser avlagts,
bör studenten innan praktiken
inleds påvisa tillräckliga kunskaper genom att
delta i teori kursen
eller teori kursernas praktiska övningar med
godkänt resultat.
Kontakta examinatorn.
Mer information
Praktikuppgiften och alla andra dokument
berörande
praktiken skall lämnas in senast två veckor efter
avslutad praktik.
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten blir
godkänd på yrkespraktiken och att alla dokument
som hör till praktiken är inlämnade samt
praktikuppgiften godkänd.
Lärare
- Appelroth Maria
- Ekman Petra
- Eronen Lotta
- Grotell Maria
- Karbin Daniela
- Silfver Jessica
- Sjölund Terese
- Skogster Annika
- Stockmann-Broo Christine
Examinator
Karbin Daniela
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum