Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Barnmorska 2001 - 2004 - Gemensamma fördjupade yrkesstudier
- Hälsovårdare 2001 - 2004 - Gemensamma fördjupade yrkesstudier
- Sjukskötare - barnsjukvård 2001 - 2004 - Barnsjukvård
- Sjukskötare - inremedicinsk kirurgisk vård 2001 - 2004 - Inremedicinsk och kirurgisk vård
- Sjukskötare - perioperativ vård 2001 - 2004 - Perioperativ vård
- Sjukskötare - psykiatrisk vård 2001 - 2004 - Psykiatrisk hälso- och sjukvård
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Rekommenderat studieår
4
Omfattning
3 sp
Kompetensmål
Att studerande får insikter i hälsoekonomi och alternativa former för vård- och seviceproduktion. Att de förstår mål för välfärd, värdediskussioner och prioriteringar som grund för planering. Att studerande förstår forskningens betydelse i vårdutvecklingen och själv har beredskap att delta i det forskningsstödda utvecklingsarbetet.
Läranderesultat
Studerande skall efter kursen
-förstå ekonomins betydelse för vård- och serviceproduktion
-inse vårdforskningens betydelse i vårdutvecklingen
-förstå kvalitetsäkringens betydelse i vården
-kunna göra en verksamhetsplan för en enhet
Innehåll
Grunder i nationalekonomi, hälsoekonomi i välfärdssamhället, prioriteringsfrågor, seviceproduktion och kostnadseffektivitet. Vårdetiska frågeställningar, kvalitetessäkring, visioner och utveckling.
Förkunskaper
3-års studier
Mer information
obligatorisk närvaro vid föreläsningar, presentaioner och seminarer. Frånvaro kompenceras.
Litteratur
Brodin,H & Andersson A.1998. Hälsoekonominsgrunder Studentlitteratur Kap 2 och 3. ISBN 91-44-00173-8
Eriksson, Nordman, Myllymäki. 1999. Den trojanska hästen - evidensbaserat vårdande och vårdarbete ur ett vårdvetenskapligt perspektiv Åbo akademi. ISBN 952-12-0585-7
Korhonen T & Vuoria P (tom.) 1997 Potilas, Lääkäri, Hoitaja. Terveydenhuollon pulmia ja näkymiä. WSOY. ISBN 951-0-21538-4.
Koskinen S & Teperi J (toim.) 1999. Väestöryhmien välisten terveyserojen supistaminen. Stakes Raportteja 243. ISBN 951-33-0949-5.
Pelttari, L. 1997. Sairaanhoitajan työn nykyiset ja tulevaisuuden kvalifikaatiovaatimukset. Stakes Tutkimuksia. ISBN 951-33-0348-9
Sarv 1998. Kompetens att utveckla. Liber
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 30 timmar
- Studentstyrd lärarhandledd undervisning - 12 timmar
- Självstudier - 38 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 80 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 38 timmar
- Varav schemalagda studier: 42 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Demonstrationer och presentationer
- Rapporter och produktioner
Lärare
- Granström Maj-Britt
- Lejonqvist Gun-Britt
- Tast Marianne
Examinator
Tast Marianne
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Tills vidare
Kursens tidtabell
Kursen går under hösten v. 36 och 37
Hälsoekonomi (Maj-Britt Granström)
05.09 kl. 8.30-12
05.09 kl. 12-16 (eget arbete)
06.09 kl. 8.30-10
13.09 kl. 8.30-12
Verksamhetsplanering och vårdutveckling
03.09 kl.12.30-14 Introduktion M Tast
03.09 kl. 14-16 Verksamhetsplanering t.f.överskötare Veronica Renwall
04.09 kl. 13.00-14.30 Visioner för vårdutbildning prorektor Iselin Krogerus-Therman
04.09 14.45-16 Företagsamhet Thomas Palmgren
04.09 8.30-12 Vårdutveckling M Tast
06.09 kl.10.15-14.30 Vårdutveckling överlärare G-B Lejonqvist
07.09 kl. 8.30-10 Modersmålet i vården lektor Christel Roberts
07.09 10-12 Vårdutveckling M Tast
10.09 10.15-11.45 Könsperspektiv i vården projektledare Gerd Kummel-Kunnas
13.09 Katastrofberedskap Juhapetteri Jääskeläinen
10.09 Handledning M Tast
11.09 kl.10-14 Verksamhetsplanering (grupparbete)
11.09 kl. 14-16 Verksamhetsplanering
12.09 kl. 9-15 Vårdutveckling(eget arbete)
14.09 kl. 8.30-10 Kvalitetssäkring Nina Lyly
14.09 kl. 10.15-16 Utveckling av vårdforskning
02.10 kl. 12-17 Vårdvetenskapsdag på G18 K Eriksson, U.Å. Lindström
Vissa föreläsningar är ännu obokade!
Info om Tehy och Sjuksköterskeföreningen
Julandakt i Paulus kyrkan
14.12 kl. 14 Avslutning
Examinationsformer
- 2007-09-13 - Demonstrationer och presentationer
- 2007-09-11 - Rapporter och produktioner