Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Turism 2005 - Hotell- och restaurangindistri
- Turism 2006 - Hotell- och restaurangindistri
- Turism 2004 (hotell och restaurang) - Hotell- och restauranservice
- Turism 2004 (turismadministration) - Hotell- och restauranservice
- Turism 2007 - Hotell- och restaurangindistri
- Turism 2008 - Hotell- och restaurangindustri
- Turism 2009 - Hotell- och restaurangindustri
- Turism 2010 - Hotell- och restaurangindustri
- Turism 2011 - Hotell- och restaurangindustri
- Turism 2012 - Hotell- och restaurangindustri
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att studenten har grundläggande färdigheter att definiera och förstå hur olika inkvarteringsföretag fungerar och att studenten har kunskaper om branschens produkter och tjänster samt tekniska hjälpmedel
Målet är också att studenten har färdigheter för att förstå betydelsen för kvalitativ kundservice, gästfrihetens betydelse som en central värdegrund i ett hotellföretag.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas du vara förmögen att känna till hur olika inkvarteringsföretag fungerar och hur de skiljer sig ifrån varandra. Du förväntas också ha förståelse om priciperna för hållbar utveckling inom hotellverksamhet.
Du skall vara förmögen att klara av att tillämpa sitt servicekunnande i praktiken samt förstår lönsamhetstänkandet inom branschen och kan relatera det i praktiken och kan tolka kundens livscykel i ett hotell.
Du skall också kunna tillämpa branschens lagstiftning samt klara av att utföra grunduppgifter i ett hotell och ha produktkännedom om de generella tjänsterna inom branschen.
Innehåll
Hotellindustri som sådan
Typiska drag för industrin
Hotellkundens livscykel
Check-in och check out processen
Opera Hotellsystem
Hotellprodukter- tjänster
Säkerhet
Nyckeltal och lönsamhet
Marknadsföring
Housekeeping
Gästföreläsningar från branschen
Förkunskaper
Turismens grunder bör vara avklarat
Mer information
Kursen är enbart för turismstuderande. Obligatorisk närvaro vid kursstart och på Opera timmarna. För sent lämnade uppgifter tas inte i beaktande.
Kursens omtentamen är 16.1.2013 och 14.2.2013
- NÄRVARO
Obligatorisk närvaro på eventuella gästföreläsningar/besök samt på vissa presentationer.
Frånvaro kan inte kompenseras utan det ger -5poäng per gång
-DEADLINES
Alla deadlines inom perioden (deadlines för övningar och övriga uppgifter specificeras i timplanen, som delas ut då perioden börjar). Prestationer kan inte inlämnas, förnyas, kompenseras eller uppdateras efter deadline.
Itslearning stängs och kursmaterialet försvinner därifrån dagen efter andra omtentamen
Kursen hålls delvis samtidigt med Turismens grunder p.g.a. gemensamma besök och en resa/resor
Kursen har avvikande schema, lektionerna börjar redan veckaoch slutar vecka
Litteratur
Check-in Check-Out, Vallen & Vallen
Publisher: Prentice Hall
ISBN-10: 0131126822
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 30 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 20 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 20 timmar
- Basgruppsarbete - 20 timmar
- Självstudier - 43 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 133 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Lärare
Fabricius Susanna
Examinator
Fabricius Susanna
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Till datum 2013-05-30
Kursens tidtabell
Omtentamen 16.1 och 14.2
Examinationsformer
- 2012-12-05 - Tentamina
- Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer
- 2011-11-22 - Rapporter och produktioner