Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Det sociala området 2005 - Barnet och uppväxtmiljön
- Det sociala området 2006 - Barnet och uppväxtmiljön
- Det sociala området 2007 - Barnet och uppväxtmiljön
- Det sociala området 2008 - Barnet och uppväxtmiljön
- Det sociala området 2009 - Barnet och uppväxtmiljön
- Det sociala området 2010 - Barnet och uppväxtmiljön
- Det sociala området 2011 - Barnet och uppväxtmiljön
- Det sociala området 2012 - Barnet och uppväxtmiljön
- Det sociala området 2013 - Barnet och uppväxtmiljön
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättning med kursen är att inhämta central kunskap kring barns lärande och utveckling.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande
- kunna reflektera över hur man på bästa sätt ser och bemöter barns behov i pedagogisk verksamhet.
- beskriva vad socialpedagogiken innebär inom dagvården.
- kunna visa på lekens mångfasetterade betydelse för barnet.
- känna till grundprinciperna för pedagogisk planering, förverkligande och utvärdering av pedagogisk verksamhet med barn.
- kunna förklara lärande ur ett barnperspektiv
Innehåll
Barnpedagogik
Centrala begrepp
pedagogisk helhetssyn
mål, medel, metod
kvalitet
växelverkan/interaktion
individualitet, grupptillhörighet
relation, kontakt, trygghet
delaktighet, gemenskap
Förkunskaper
Barnasyn och uppväxtmiljön
Litteratur
Helenius, A., Karila, K. Munter, H., Mäntynen, P., Siren-Tiusanen, H. 2001.
Pienet päivähoidossa. Alle kolmivuotiaiden lasten varhaiskasvatuksen perusteita.
Helsinki: WSOY. 289 s. ISBN: 951-0-25675-7.
Hujala, E., Puroila, A-M., Parrila-Haapakoski, S. & Nivala, V. 2007. Päivähoidosta
varhaiskasvatukseen. Jyväskylä: Varhaiskasvatus 90 Oy. 243 s. ISBN: 951-97374-1-3.
Juul, J. & Jensen, H.2010. Relationskompetens i pedagogernas värld. Stockholm:Liber.
Pramling Samuelsson, I. & Sheridan, S. 2006. Lärandets grogrund. Lund: Studentlitteratur.
152 s. ISBN: 9789144015224.
Stakes. 2003. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet. Helsinki: Stakes. 48 s. ISBN: 951-33
1540-1.(Grunderna för planen för småbarnsfostran. Den andra korrigerade upplagan 2005)
Valda artiklar presenteras i samband med kursstarten.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 30 timmar
- Basgruppsarbete - 40 timmar
- Självstudier - 63 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 133 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
- Demonstrationer och färdighetsprov
Examinationskrav
Obligatorisk närvaro vid basgruppsträffar och vid seminarierna.
Bedömningen baserad på
basgruppsvitsord 33% skala 1-5
seminarieprestation 33% skala 1-5
PBL examination 33% skala 1-5
Lärare
- Brantberg Bettina
- Cederberg Arla
- Kiukas Carina
- Nordlund-Spiby Rut
- Silius-Ahonen Ellinor
- Wickholm Linda
Examinator
Kiukas Carina
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursens tidtabell
Meddelas senare
Examinationsformer
- 2014-04-10 - Tentamina
- 2014-04-08 - Demonstrationer och presentationer