Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Det sociala området 2005 - Människan i välfärdssamhället
- Det sociala området 2006 - Människan i välfärdssamhället
- Det sociala området 2007 - Människan i välfärdssamhället
- Det sociala området 2008 - Människan i välfärdssamhället
- Det sociala området 2009 - Människan i välfärdssamhället
- Det sociala området 2010 - Människan i välfärdssamhället
- Det sociala området 2011 - Människan i välfärdssamhället
- Det sociala området 2012 - Människan i välfärdssamhället
- Det sociala området 2013 - Människan i välfärdssamhället
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättning med kursen är att
- ge en bild av det finländska välfärdssamhället
- medvetandegöra vad välfärden består av och vilka
faktorer som påverkar den
Kursen ingår i studiehelheten Människan i
välfärdssamhället och stöder följande
yrkesspecifika kompetensutveckling:
- Studeranden känner till det sociala områdets
värderingar och yrkesetiska principer. Han/hon kan
identifiera yrkesetiska principer i Socionomens
(YH) arbete och kan bedöma och beskriva deras
betydelse.
- Studeranden inser betydelsen av att reflektera
samt har grundläggande färdigheter i att
reflektera.
- Studeranden känner till olika
människosyner och är medveten om sin egen.
- Studeranden känner till olika skeden i
människans normala utveckling. Han/hon förstår
olika livssituationers betydelse för individens
tillväxt och utveckling.
- Studeranden känner till servicesystem som
stöder välfärd och social trygghet.
- Studeranden känner till grundläggande
välfärdsteorier och förstår välfärdssamhällets
förändringar.
- Studeranden förstår att begreppet socialt är
mångdimensionellt.
- Studeranden förstår samhälleliga strukturers och
processers betydelse för individers liv och
samfunds existens.
- Studeranden har kunskap om förfaringssätt inom
samhälleligt beslutfattande.
- Studeranden förstår betydelsen av medborgarnas
delaktighet.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara
förmögen att
- beskriva förändringar i det finländska samhället
- redogöra för det socialpolitiska systemet samt
socialförsäkringssystemet i Finland
- förklara kopplingar mellan välfärd,
socialpolitik och nationalekonomi
- reflektera över den centrala problematiken kring
utslagningsmekanismer
- diskutera hur man med hjälp av socialpedagogiken
kan förebygga utslagning
Innehåll
Människans välfärd och det finländska samhället
Mer information
Basgruppsträffarna har obligatorisk närvaro. Tiderna
för de olika basgruppernas basgruppsträffar hittas
via ARBS.
Litteratur
Anttonen, A.& Sipilä, J. 2009. Suomalaista
sosiaalipolitiikkaa. Tampere: Vastapaino
Eklund, K. 2010. Vår ekonomi. Stockholm: Prisma.
Karisto, A. Takala, P. & Haapola, I. 1998. Finland
i förvandling: levnadsstandardens, livsföringens
och socialpolitikens utveckling i Finland. Porvoo-
Helsinki-Juva: WSOY.
Pekkarinen, J. & Sutela, P. 2001. Nationalekonomi.
Helsingfors: WSOY.
Så fungerar kommunen. 2009. Helsingfors:
Kommunförbundet.
FPA:s publikationer
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 24 timmar
- Basgruppsarbete - 21 timmar
- Självstudier - 88 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 133 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
Lärare
- Brantberg Bettina
- Cederberg Arla
- Nordlund-Spiby Rut
- Sigfrids Ingmar
Examinator
Sigfrids Ingmar
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Examinationsformer
2013-12-20 - Tentamina