Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Finska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
4 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att studenten:
- kan strukturera yrkesmässighetens
mångvetenskapliga
utgångspunkter och framtidens
förändringsutmaningar
- känner till det egna yrkesområdets historia
och
centrala
begrepp
- kan analysera människosyner och värden bakom
sitt etiska
handlande
- känner till Arcadas och Diaks värdegrund och
grundläggande
uppgift i utbildningssystemet
- kan skriva källbaserade texter i anknytning
till studierna
- centrala bakgrundsvetenskaper inom social-,
hälsovårds- och
kyrkosektorn och centrala begrepp
- yrkenas historia, nuläge och framtid
- yrkesområdenas gemensamma etiska
utgångspunkter, Arcadas och Diaks
värdegrund
- källanvändning i text, handböcker i
språkfrågor
och språkriktighet
Opiskelija
- osaa jäsentää ammatillisuuden monitieteelliset lähtökohdat ja tulevaisuuden muutoshaasteet
- tietää oman ammattialan historian ja keskeiset käsitteet
- osaa analysoida eettisen toimintansa taustalla olevia ihmiskäsityksiä ja arvoja
- tietää organisaatioiden (Diak & Arcada)arvopohjan ja perustehtävän koulutusjärjestelmässä
- osaa kirjoittaa opiskeluun liittyviä lähdepohjaisia tekstejä
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara
förmögen att förstå och strukturera det egna yrkesområdets mångvetenskapliga utgångspunkter historiskt i nuläge och framtiden.
Studenten är medveten om sin etiska värdegrunds betydelse och vilka konsekvenser värdegrunden har i det egna yrkesområdet.
Innehåll
- centrala tillämpade vetenskaper och begrepp inom social-, hälso- och kyrkobranschen
- vårdens historia, nuvarande tillstånd och framtid
- den professionella etiska grunden
- Arcadas och Diaks värdegrund
- hur man använder källor, texter, språkguider
och korrekt gramatik.
Förkunskaper
Inga förkunskaper krävs.
Mer information
För denna kurs ansvarar DIAK
kursens namn på finska: Sosiaali-,terveys-ja kirkonalan etiikka ja ammatillisuus
Kursens språk:finska
Anvarig lärare:Riikka Tuominen, Diak
AHOT 5/2021: "Opiskelija suorittaa tämän opintojakson, koska se on tärkeä opintoihin orientoitumisen kannalta. Lisäksi jaksossa on vahva yhteys Diakin kirjallisen viestinnän ohjeistuksiin. Aiempien alan opisto- tai korkeakouluopintojen kautta saavutettu ja osoitettu osaaminen mahdollistaa ahotoinnin koulutusohjelma huomioiden.
Litteratur
KAIKILLE YHTEINEN MATERIAALI - Lähiopetuksen materiaali - Jokin seuraavista (1-3): 1. Juujärvi, S., Myyry, L., & Pesso, K. (2007). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. (Sivut 7 - 102, 131 - 266). Helsinki: Tammi. 2. Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. (2003 tai uudempi). Etiikka hoitotyössä. (Luvut 3 - 6.) Helsinki: WSOY, Sanoma Pro. 3. Sarvimäki, A., Stenbock-Hult, B. & Nieminen, P. (2009). Hoitotyön etiikka. Helsinki: Edita. L 785/1992. Laki potilaan asemasta ja oikeuksista. Saatavilla http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785 Extern länk L 812/2000 Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista. Saatavilla http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000812 Extern länk LISÄKSI ALAKOHTAINEN MATERIAALI Terveysala - Sairaanhoitajaliitto (1996). Sairaanhoitajan eettiset ohjeet. - Terveydenhoitajaliitto (2017). Terveydenhoitajan eettiset suositukset. - Terveysalan eettiset periaatteet (Etenen sivuilta näkökulmia terveysalan ajankohtaisiin kysymyksiin) - L 559/1994. Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä. - Yelissairaanhoitajan (180 op) osaamisvaatimukset. 2020. Sosiaaliala - Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet - Sosionomin osaamisvaatimukset ja kompetenssit - Särkelä, A. (2001) tai uudempi. Välittäminen ammattina. Tampere: Vastapaino. Sairaanhoitaja-diakonissa-opiskelijat suorittavat lisäksi: - Diakoniatyöntekijöiden liitto ja Diak (2016). Diakoniatyöntekijän eettiset ohjeet. -Kirkon ammattien ydinosaamiskuvaukset (2020). http://kirkonydinosaaminen.fi/ Extern länk
Undervisningsform
Handledd nätundervisning
Examinationskrav
Kirjallinen oppimistehtävä arvioidaan Diakin arviointikriteerien mukaisesti. Opiskelija osoittaa tehtävässä tavoitteiden ja sisällön osaamista oman ammattialansa näkökulmasta sekä hyvää kirjallisen viestinnän osaamista.
Arviointiasteikko: 0-5
svenska:
Den skriftliga inlärningsuppgiften bedöms enligt Diaks bedömningskriterier. I uppgiften visar eleven kompetens i mål och innehåll utifrån den egna professionen samt god kompetens i skriftlig kommunikation.
Betygsskala: 0-5
Lärare
Niemi Annika
Examinator
Niemi Annika
Kursens hemsida
Diakle läroplattformen
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum