Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
Kursens undervisningsperiod
3 (2022-01-01 till 2022-03-13)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
I den här enheten lägger du grunderna för följande
kompetenser:
Vårdvetenskaplig kompetens
Vårdetisk kompetens
FUI-kompetens, forskning, utveckling och
innovations kompetens
Läranderesultat
Du kan identifiera vårdvetenskapens teoribildning
och kan argumentera för dess betydelse i
vårdverkligheten och dess kunskapsutveckling.
Du kan relatera till vårdteorier och
tankemodeller som grund för professionellt
vårdande.
Du kan utnyttja relevanta databaser och sökord för
att hitta vårdvetenskaplig kunskap. Du kan läsa
och använda dig av ett vetenskapligt språk.
Du kan beakta evidensprocessen och tillämpar den
för att söka och sammanställa kunskap i en
avgränsad kunskapsöversikt.
Du kan uppfatta skillnaden mellan begrepp som
reflektion och deskription, analys och syntes och
kan omsätta dessa i praktiken.
Du identifierar grunden till din yrkesidentitet
inom vårdvetenskapens paradigm och du är
intresserad av och förstår vikten av en ständig
utveckling av vårdvetenskapen.
Litteratur
- Wiklund Gustin, L. and Bergbom, I., 2017/2012.
Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik.
Studentlitteratur.
- Willman, A., Nilsson, R., Sandström, B. and
Bahtsevani, C., 2016. Evidensbaserad omvårdnad:
en bro mellan forskning och klinisk verksamhet.
Studentlitteratur. Liber AB, Stockholm.
- Eriksson, K. 2018. Vårdvetenskap -vetenskapen om vårdandet om det tidlösa i tiden.
- Eriksson & al. 2013. Hoitotiede. Sanoma pro Oy,
Helsingfors.
- Eriksson, K. 1994. Den lidande människan. Liber
utbildning, Stockholm.
- Holopainen & al. 2014. Johda näyttö käyttöön
hoitotyössä. Bookwell Oy, Borgå.
- Wiklund, L. 2003. Vårdvetenskap i klinisk
praxis. Natur och Kultur, Stockholm.
- Patel, & Davidson, B. (2019)
Forskningsmetodikens
grunder : att planera, genomföra och rapportera
en undersökning. Lund:Studentlitteratur.
Jakobsen, D.I. (2012). Förståelse, beskrivning
och förklaring - Introduktion till
samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och
socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
- Henricson, M. (red.) (2017). Vetenskaplig teori
och metod: från idé till examination inom
omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
- Forskningsetiska delegationen. (2012). God
vetenskaplig praxis och handläggning av
misstankar om avvikelser från den i Finland.
Forskningsetiska delegationens anvisningar
2012.
Hämtad från
https://tenk.fi/sites/tenk.fi/files/HTK_ohje_20 Extern länk
12.pdf
-Flick, U. 2011. Introducing Research
Methodology. A Beginner's Guide to Doing a
Research Project. USA, SAGE Publications Ltd.
- Toikko, T. & Rantanen, T. 2009.
Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere
University, Tampere.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 30 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 11 timmar
- Basgruppsarbete - 43 timmar
- Självstudier - 43 timmar
- Seminarier - 8 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande examinationer:
Examination 1: Individuell skriftlig uppgift kring
ett vårdvetenskapligt begrepp
Examination 2: Ett skriftligt grupparbete som görs
enligt Arcadas skrivmodell och har tyngdpunkten på
forskningsmetodik. Examinationsuppgift 2
presenteras under ett obligatoriskt
seminarietillfälle.
Dessutom bör studerande delta på handledning och
där kunna presentera sin skrivprocess.
Examinationerna väger sinsemellan på följande
sätt:
Examinationsuppgift 1 och 2 bedöms numeriskt på
skalan 1-5. Uppgifterna utgör båda 50% av
kursvitsordet.
Lärare
- Appelroth Maria
- Eronen Lotta
- Forss Mia
- Niemi Annika
- Paakkonen Heikki
- Savolainen Jari
- Stenbäck Pernilla
Examinator
Appelroth Maria
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (81 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursanmälningstid
2021-10-15 till 2022-01-05
Examinationsformer
Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2022-01-11 | 08:30 - 11:00 | Vårdvetenskapens och metodikens grunder- Introduktionsföreläsning | Här är Zoom länken till enhetens introduktionsföreläsning: https://arcada.zoom.us/j/64738060178 Meeting ID: 647 3806 0178 Join by SIP 64738060178@109.105.112.236 64738060178@109.105.112.235 Join by H.323 109.105.112.236 109.105.112.235 Meeting ID: 647 3806 0178 Introduktionsföreläsning ONLINE | Appelroth Maria Lejonqvist Gun-Britt Savolainen Jari |
|
2022-01-18 | 09:00 - 12:00 | Vårdvetenskapens och metodikens grunder | Introduktion till vårdvetenskap ONLINE | Niemi Annika Savolainen Jari |
|
2022-01-20 | 09:00 - 12:00 | Vårdvetenskapens och metodikens grunder | Introduktion till evidensbaserat arbete ONLINE | Appelroth Maria Paakkonen Heikki |
|
2022-01-25 | 09:00 - 12:00 | Vårdvetenskapens och metodikens grunder | Begrepp i vårdvetenskapens värld ONLINE | Niemi Annika | |
2022-01-28 | 09:00 - 12:00 | Vårdvetenskapens och metodikens grunder | Olika forskningsmetoder ONLINE | Eronen Lotta Forss Mia |
|
2022-02-01 | 13:00 - 16:00 | Vårdvetenskapens och metodikens grunder | Vårdteoretiker | Niemi Annika Savolainen Jari |
|
2022-02-03 | 14:15 - 16:15 | Vårdvetenskapens och metodikens grunder | Informationsökning 1 | Nyström Janne | |
2022-02-04 | 08:00 - 10:00 | Vårdvetenskapens och metodikens grunder | Informationsökning 2 | Nyström Janne | |
2022-02-08 | 09:00 - 11:00 | Vårdvetenskapens och metodikens grunder | Metodik ONLINE | Eronen Lotta Forss Mia |
|
2022-02-08 | 12:00 - 15:00 | Vårdvetenskapens och metodikens grunder | https://arcada.zoom.us/j/68215798006 Skrivstöd för att använda Arcadas mall, skrivguide och göra källhänvisningar korrekt. | Sandell Magdalena | |
2022-02-15 | 09:00 - 11:00 | Vårdvetenskapens och metodikens grunder | Handledning om skrivande av inledning och teoretisk referensram | Appelroth Maria Eronen Lotta Forss Mia Niemi Annika Paakkonen Heikki Savolainen Jari |
|
2022-03-01 | 08:15 - 11:15 | Vårdvetenskapens och metodikens grunder | Det valda begreppet i vårdverkligheten, reflektion | Niemi Annika Savolainen Jari |
|
2022-03-02 | 09:00 - 11:00 | Vårdvetenskapens och metodikens grunder | Arbeta på era axaminationsuppgifter! KL.9-10 kan ni komma in på Zoomen om ni har några frågor! | Appelroth Maria Paakkonen Heikki |
|
2022-03-09 | 09:00 - 11:00 | Vårdvetenskapens och metodikens grunder | Handledning för metod och resultatkapitel | Eronen Lotta Forss Mia |
|
2022-03-21 | 09:00 - 11:00 | Vårdvetenskapens och metodikens grunder | Handledning för diskussionskapitel | Eronen Lotta Forss Mia |
|
2022-03-31 | 09:00 - 12:00 | Vårdvetenskapens och metodikens grunder | Seminarie 1 | Appelroth Maria Eronen Lotta Forss Mia Niemi Annika Paakkonen Heikki Savolainen Jari |