Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Förstavårdare 2021 - Professionellt bemötande i kliniskt vårdande - grundläggande studier
- Sjukskötare 2021 - Professionellt bemötande i kliniskt vårdande - grundläggande studier
- Hälsovårdare 2021 - Professionellt bemötande i kliniskt vårdande - grundläggande studier
- Barnmorska 2021 - Professionellt bemötande i kliniskt vårdande - grundläggande studier
Kursens undervisningsperiod
1 (2021-08-01 till 2021-10-24)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
I denna studieenhet står följande kompetenser i
fokus:
Hälsofrämjande
Forsknings-, utvecklings- och innovationskompetens
Garantera ett hälsosamt liv och uppmuntra
välmående för alla åldrar. (Punkt 3, FN:s globala
mål för hållbar utveckling)
Läranderesultat
Du kan utifrån relevant evidensbaserat material
och forskning identifiera och
sammanfatta befintligt stöd samt tjänster för
människor med olika behov i olika skeden av
livscykeln.   (Kunskap)
Förklara hälsa som en process i ett sammanhang för
att öka individens välbefinnande och
delaktighet. Kan med tydlig referens till evidenta
källor använda sig av dem inom det egna
verksamhetsområdet. Utifrån givna ramar tillämpa
teoretisk kunskap om hälsofrämjande
arbete.  (Färdighet)
Du reflekterar över ditt arbete ur ett
hälsofrämjande perspektiv. Du förstår betydelsen
av ett rehabiliterande arbetssätt ur ett
hälsoperspektiv.  (Förhållningssätt)
Förkunskaper
Inga
Kursen ersätter följande kurser
Hälsovård och hälsofrämjande (2014-2020)
Mer information
En del av studieenheten genomförs tillsammans med
medicinestuderande från Helsingfors universitet.
Mera information om detta ges på kursintroduktionen.
Litteratur
Aktuella forskningsartiklar och avhandlingar.
Björk, Jonas. 2010. Praktisk statistik för medicin
och hälsa.Liber. ISBN 978-91-47-09956-6
Eriksson, Katie. 2018. Vårdvetenskap. Vetenskapen
om vårdandet. Om det tidlösa i tiden. Liber. ISBN
978-91-47-10665-3
Scriven, A. 2010. Ewles & Simnett Hälsoarbete.
Studentlitteratur. ISBN 978-91-44-07308-8.
Medin, J. och Alexandersson, K. 2000. Begreppen
hälsa och hälsofrämjande - en litteraturstudie.
Studentlitteratur. ISBN 978-91-44-01598-9.
Rostila M. och Toivanen, S. 2012. Den orättvisa
hälsan. Om socioekonomiska skillnader i hälsa och
livslängd. Liber. ISBN 978-91-47-09975-7.
Referenslitteratur:
Rosling, Hans, Rosling Ola och Rosling Rönnlund,
Anna. Factfulness: Tio knep som hjälper dig att
förstå världen. 2018. Natur&Kultur. ISBN
9789127149946.
Starrin, B & Rönning, R. 2011. Socialt kapital.
Liber.
Naidoo, J. & Wills, J. 2005. Folkhälsa och
hälsofrämjande
insatser. Studentlitteratur.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 20 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 10 timmar
- Självstudier - 80 timmar
- Nätbaserade - 25 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
- Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande examinationer:
Läranderesultaten i denna studieenhet examineras
genom veckovisa gruppuppgifter och en
sammanfattande större uppgift. En examination
kommer att utgöras av intervjuer bland den äldre
befolkningen och den genomförs i samarbete med
medicinestudenter från Helsingfors universitet.
(examinationer = tentamina, demonstrationer och
presentationer, rapporter och produktioner,
uppsatser, samt närvaro vid angivna tillfällen)
Examinationerna väger sinsemellan på följande
sätt: medeltalet av de veckovisa uppgifterna utgör
50% av vitsordet och den sammanfattande uppgiften
50%.
Lärare
- Forss Mia
- Grönlund Anu
- Tana Jonas
- Törnblom Cia
- Gray Pamela
Examinator
Nyberg Anu
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (80 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursanmälningstid
2021-08-09 till 2021-09-05
Examinationsformer
- 2021-10-24 - Tentamina
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2021-08-24 | 09:00 - 11:30 | F143 | Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden | Introföreläsning | Nyberg Anu |
2021-08-26 | 13:00 - 15:30 | F143 | Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden | Barn och hälsa. | Nyberg Anu |
2021-08-31 | 09:00 - 11:30 | F143 | Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden | Tana Jonas | |
2021-09-02 | 09:00 - 11:30 | F143 | Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden | Tana Jonas | |
2021-09-07 | 09:00 - 11:30 | F143 | Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden | Presentation av era uppgifter. Introduktion av följande tema; Unga och hälsa | Nyberg Anu |
2021-09-09 | 12:30 - 15:00 | Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden | Nyberg Anu | ||
2021-09-13 | 09:00 - 11:30 | F143 | Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden | Genomgång av era uppgifter och genomgång av nästa tema; Unga vuxna och hälsa | Nyberg Anu |
2021-09-16 | 09:00 - 11:30 | Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden | Ingen föreläsning, men tid för er att arbeta med uppgifterna. | Nyberg Anu | |
2021-09-20 | 09:00 - 11:30 | F143 | Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden | Genomgång av era uppgifter och presentation av följande tema; vuxna och hälsa | Nyberg Anu |
2021-09-22 | 12:00 - 13:00 | Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden | Tema: Äldre och hälsa | Nyberg Anu | |
2021-09-27 | 12:00 - 14:30 | F143 | Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden | Presentation av uppgifter om vuxna och hälsa. Sjuksköterskeföreningen presenterar sin verksamhet kl. 14. | Nyberg Anu |
2021-10-12 | 09:00 - 11:30 | F143 | Hälsofrämjande förhållningssätt i Norden | Presentation av uppgifter om/intervjuer med äldre. Avslutning av studieenheten. | Nyberg Anu |