Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Vård 2005 (sjukskötare) - Klinisk vårdlära 2
- Vård 2005 (hälsovårdare) - Klinisk vårdlära 2
- Vård 2006 (hälsovårdare) - Klinisk vårdlära 2
- Vård 2006 (sjukskötare) - Klinisk vårdlära 2
- Vård 2005 (barnmorskearbete) - Klinisk vårdlära 2
- Vård 2006 (barnmorskearbete) - Klinisk vårdlära 2
- Vård 2007 (sjukskötare) - Klinisk vårdlära 2
- Vård 2007 (barnmorskearbete) - Klinisk vårdlära 2
- Vård 2007 (hälsovårdare) - Klinisk vårdlära 2
- Vård 2008 (barnmorskearbete) - Klinisk vårdlära 2
- Vård 2008 (sjukskötare) - Klinisk vårdlära 2
- Vård 2008 (hälsovårdare) - Klinisk vårdlära 2
- Vård 2009 (sjukskötare) - Klinisk vård 1
- Vård 2009 (hälsovårdare) - Klinisk vård 1
- Vård 2009 (barnmorskearbete) - Klinisk vård 1
- Vård 2010 (sjukskötare) - Klinisk vård 1
- Vård 2010 (hälsovårdare) - Klinisk vård 1
- Vård 2010 (barnmorskearbete) - Klinisk vård 1
- Vård 2011 (sjukskötare) - Klinisk vård 1
- Vård 2011 (hälsovårdare) - Klinisk vård 1
- Vård 2011 (barnmorskearbete) - Klinisk vård 1
- Vård 2012 (sjukskötare) - Klinisk vård 1
- Vård 2012 (hälsovårdare) - Klinisk vård 1
- Vård 2012 (barnmorskearbete) - Klinisk vård 1
- Vård 2013 (sjukskötare) - Klinisk vård 1
- Vård 2013 (hälsovårdare) - Klinisk vård 1
- Vård 2013 (barnmorskearbete) - Klinisk vård 1
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Denna kurs bidrar till att utveckla kompetensen inom det kontextuella kliniska vårdandet och medicinska kompetensen.
Kompetensen ökar inom den inremedicinska och kirurgiska kontexten samtidigt som den medicinska kompetensen också förstärks.
Läranderesultat
- förstå samverkan mellan hälsoresurser och hälsohinder som orsakas av inremedicinska-kirurgiska sjukdomar/skador hos vuxna och äldre patienter
- kunna skapa ett konstruktivt vårdförhållande med patienten och hennes/ hans närstående
- kunna centrala kliniska vårdmetoder och kunna tillämpa dem i praktiken
- kunna sätta en intravenös kanyl och starta en infusion
- kunna göra en vårdplan
- kunna ge en muntlig rapport (använda sig av verktyget SBAR)
- förstå den perioperativa vårdprocessen och kunna tillämpa den
- kunna tillämpa vårdvetenskapens grundelement i inremedicinskt - kirurgiskt vårdkontext
Innehåll
Centrala fenomen och problem inom inremedicinsk och kirurgisk vårdlära. Vård av inremedicinsk och geriatrisk patient utgående från olika hälsohinder i samband med akuta/kroniska inremedicinska sjukdomar. Kirurgiska patientens pre, intra- och postoperativa vård.
Förkunskaper
Studenten skall ha avklarat följande kurshelheter för att kunna anmäla sig till kursen:
- Anatomi och fysiolog
- Klinisk vårdlära
- Läkemedelsbehandling och räkning
- Grundkurs i vårdvetenskap
- Medicinska ämnen 1
Kursen ersätter följande kurser
inga
Mer information
Introduktionsföreläsningen, övningar,simuleringar och fältinfo är obligatoriska.
Litteratur
- Iivanainen et al. 2006. Sairauksien hoitaminan. Terveyttä edistäminen. kap. 3,4,7,8,10,11,12,14,15,16,19. Hygieia. Otavan Kirjapaino Oy ISBN 951-26-5334-6
(alternativt Ericson E & T.2002 Medicinska sjukdomar. Specifik omvårdnad. Medicinsk behandling. Patofysiologi. ISBN 91-44-01894-0 och
Hamberger, B & Haglund V (red).Kirurgi 2005)
- Potilasturvallisuus ensin - Hoitotyön vuosikirja 2009 ISBN 978-951-8944-36-5 Kap. 7
- Vi främjar patientsäkerheten tillsammans. Den Finländska patientsäkerhetsstrategin 2009-2013. Social- och hälsovårdsministreriets publikation 2009:4. Finns att få online.
- Wolf, Lisa et al. 2008. 10-Minute Assessment for Patient Safety. Nurse educator 33:6
- Wolf, Lisa 2007. How normal are 'Normal vital signs'? Effective Triage of the Older Patient. Journal of Emergency Nursing 33:6
- övrig litteratur som publiceras på itsLearning
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 40 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 4 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 9 timmar
- Praktiska övningar - 12 timmar
- Självstudier - 40 timmar
- Nätbaserade - 10 timmar
- Simulering - 24 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 139 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 139 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
- Demonstrationer och färdighetsprov
Examinationskrav
Godkänt anatomiförhör (läs om hjärtat och koronarkärlen, lungorna och respirationssystemet samt benbyggnaden, de vanligaste/viktigaste benen)
Godkänd tentamen med 60% rätt i frågorna
Lärare
- Holmström-Toivola Anna
- Skogster Annika
Examinator
Skogster Annika
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Examinationsformer
- 2014-10-17 - Tentamina
- Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer