Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målet är att studerande efter avslutad kurs skall förstå och kunna förklara rehabiliteringssystemet, rehabiliteringsprocessen och principerna för rehabiliterings- , bostadsanpassnings- och hjälpmedelsverksamhet inom social- och hälsovården i Finland
Läranderesultat
Efter avslutad kurs förväntas studerande:
- känna till grunderna för rehabilitering i Finland
- kunna beskriva hur rehabiliteringsprocessen, hjälpmedelsprocessen och bostadsanpassningsprocessen är organiserad i samhället för personer i olika åldrar och problematik.
- ha förståelse för människans psykologiska utveckling
- ha förståelse för de faktorer som påverkar klient-terapeut förhållandet.
Innehåll
Utvecklingspsykologi,klient-terapeutförhållande, rehabilitering och hjälpmedel.
Förkunskaper
inga förkrav
Kursen ersätter följande kurser
Ersätter ingen gammal kurs
Mer information
Kursuppgiften lämnas in senast
Presentationen av uppgiften görs med hjälp av power point
obligatoriska seminarier
Uppgiften bedöms underkänd-godkänd 1-5
Litteratur
Litteratur:
Kallanranta, T et al (toim.) 2003. Kuntoutus. Jyväskylä: Gummerus Kirjapaino Oy
NUH. 2007. Aktuellt i Norden, Nationella system för förmedling av hjälpmedel, Andra utgåvan. ISBN: 91-86954-76-8
Kuutamo, O. & Hölsömäki, H. (toim.). 2005. Soveltavan liikunnan apuvälineet. Helsinki: Edita Prima Oy. ISBN: 951-37-4263-X
Eide, T & Eide, H. 2006. Kommunikation i praktiken - relationer, samspel och etik inom socialt arbete, vård och omsorg. Del 2: s. 131 - 254. Malmö: Liber.
Nilsson, B. & Waldemarson, A-K. 2007. Kommunikation - samspel mellan människor. Poland: Studentlitteratur.
Referenslitteratur:
- Rydwik,E (red.)2012. Äldres hälsa, ett sjukgymnastiskt perspektiv. Studentlitteratur
- Nilsson, B. & Waldemarson, A-K. 2007. Kommunikation - samspel mellan människor. Poland: Studentlitteratur.
- Eide, T & Eide, H. 2006. Kommunikation i praktiken - relationer, samspel och etik inom socialt arbete, vård och omsorg. Malmö: Liber.
Dehlin, O. & al. 2000. Gerontologi. Åldrandet i ett biologiskt, psykologiskt och socialt perspektiv. Falköping: Natur och Kultur
Frisén, A & Hwang, P. (red.) 2006. Ungdomar och identitet. Stockholm: Natur och Kultur
Hagberg, B. & Rennemark, M. 2004. Den åldrande människans psykologi. Lund: Studentlitteratur
Havnesköld, L & Risholm-Mothander, P. 2002. Utvecklingspsykologi. Psykodynamisk teori i nya perspektiv. 2:a upplagan
Hwang, P & Nilsson, B. 2003. Utvecklingspsykologi. Stockholm: Natur och Kultur
Jerlang, E. & al. 2003. Utvecklingspsykologiska teorier. Stockholm: Liber
Crain, W.2005. Theories of development. Concepts and applications. USA: Prentice Hall International.
Lyytinen et al. (toim.) 2003. Näkökulmia kehityspsykologiaan. Kehitys kontekstissaan. WSOY: Porvoo.
Salminen, A. (toim.) 2003. Apuvälinekirja. Kehitysvammaliitto
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 52 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 4 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 23 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 50 timmar
- Självstudier - 0 timmar
- Seminarier - 4 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 133 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Godkänd examinationsuppgift (gruppuppgifter)
Obligatorisk närvaro på seminarium
Lärare
- Haldin Denice
- Kokko Anne
- Nordlund-Spiby Rut
- Ring Joachim
- Vienola Riitta
Examinator
Kokko Anne
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursens tidtabell
tredje perioden
Examinationsformer
- Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner