Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Ergoterapi 2014 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Ergoterapi 2015 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Ergoterapi 2016 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Ergoterapi 2017 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Ergoterapi 2018 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Ergoterapi 2019 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Det sociala området 2014 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Det sociala området 2015 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Det sociala området 2016 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Det sociala området 2017 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Det sociala området 2018 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Det sociala området 2019 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
- Det sociala området (flerformsstudier) 2019 - Delaktighet, aktivitet och medborgarskap
Kursens undervisningsperiod
2 (2019-10-28 till 2019-12-31)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att studenten
- uppvisar grundläggande kunskap om människans
livscykel och förstår betydelsen av att se
människan ur ett livscykelperspektiv
- förstår olika livssituationers betydelse för
individens utveckling och mognad
- förstår individens behov av stöd i olika
livssituationer samt kan identifiera individens
resurser och möjligheter till aktivitet,lek och
delaktighet
- uppvisar förmåga till digitalt lärande och
kommunicerar aktivt online
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara
förmögen att
- redogöra för teorier om människans utveckling
- identifiera utvecklingsutmaningar i människans
olika livsskeden och kan reflektera över
människan som subjekt
- använda utvecklingspsykologiska teorier som en
del av livscykelperspektivet
- reflektera över sin egen utveckling och mognad
- lyfta fram betydelsen av lekens utveckling och
dess betydelse i barndomen och genom hela livcykeln
Socionomstudentrernas yrkesspecifika mål:
- kan göra kopplingar mellan människans
utveckling och sociala aspekter
Ergoterapistudenternas yrkesspecifika mål:
- kan redogöra för människans motoriska-,
sensoriska-, och perceptuella utveckling samt för
handens funktionella utveckling
Innehåll
Centrala begrepp:
Anknytning, socialiseringsprocess, livscykel,
identitet, personlig utveckling,
utvecklingsutmaningar,åldrandet
livsskede
Litteratur
Crain, W. 2016. Theories of development. Concepts
and applications. 6th edition. USA: Pearson
education.
Erikson H E. 2004. Den fullbordade livscykeln.
Malmö: Natur och Kultur.
Dunderfelt T. 2011. Elämänkaaripsykologia.
Svenskt alternativ till Dunderfelt: Hwang P,
Nilsson B. 2019. Utvecklingspsykologi - 4 uppl.
Tjersland,Engen, Jansen. 2011, Allianser.
(Särskilt kapitel 4; Perspektiv från utvecklingspsykologin)
Elina Nivala & Mikko Saastamoinen (red.)2010,
Ungdomsfostrans teori ? utgångspunkter och inlägg
Nätverket för
ungdomsforskning/Ungdomsforskningssällskapet
Nätpublikation 35
http://www.nuorisotutkimusseura.fi/julkaisuja/ung Extern länk
domsfostransteori.pdf
Ergoterapi litteratur:
Case-Smith, J. 2010. Occupational Therapy for
Children. 6th ed. Mosby. ISBN: 978-0-323-05658-8,
delar av kapitel:
9: Application of motor control/ motor learning
to practice (s.245-274),
10: Evaluation and intervention to develop hand
skills(s.275-289),
11: Sensory integration (s.325-333),
12: Visual perception (s.373-380)
Edwards,S. Buckland,D. McCoy-Powlen, J. (2002)
Developmental & functional hand grasps.
Thorofare, Slack cop.
kapitel: 4, 5, 6
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 10 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 10 timmar
- Basgruppsarbete - 25 timmar
- Självstudier - 50 timmar
- Nätbaserade - 30 timmar
- Seminarier - 10 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
- Veckouppgifter Gruppuppgift (skillt för ergo och sosionom) Hemtentamen Seminarium
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande examinationer:
Examination 1: Hemtentamen som bedöms med vitsord
1-5
Examination 2: Seminarium i form av Paneldiskussion som filmas. Bedömning godkänt-underkänt
Examination 3: Basgruppsarbete som bl.a. sker på
Itslearnings diskussionsforum. Varje vecka
diskuterar ni i basgruppen på diskussionsforumet på Itslearning.
Diskussionen bedöms som ett vanlig
basgruppsarbete. Minimi kravet är att var
och enskriver minst fyra inlägg per vecka.
Det kan vara nya trådar eller svar på
andras trådar. Av dessa fem inlägg skall
minst två hänvisa till kurslitteratur.
Texten skall inte vara avskriven utan bearbetad.
Basgruppsarbetet i iskussionsforumen. Bedöms med godkänt-underkänt.
För godkänt vitsord i kursen bör alla tre delarna
av examinationen vara godkända.
Lärare
- Brantberg Bettina
- Rosengren Åsa
- Werner Tove
Examinator
Brantberg-Ahlfors Bettina
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (79 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
Till datum 2018-03-17
Kursanmälningstid
2019-10-14 till 2019-11-10
Examinationsformer
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
- Datum meddelas senare - Övriga uppgifter
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2019-10-29 | 10:15 - 12:15 | B518 | Människans utveckling ur ett livscykelperspektiv | Kursintroduktion | Brantberg Bettina Werner Tove |
2019-10-29 | 13:00 - 13:45 | B516 | Människans utveckling ur ett livscykelperspektiv | ERGOTERAPEUTER: introduktion till delen specifik för ergostudenter, obligatoriskt | Werner Tove |
2019-10-29 | 14:15 - 15:00 | B522 | Människans utveckling ur ett livscykelperspektiv | Introduktion till socionomernas egen del i kursen Människans utveckling ur ett livscykelperspektiv. | Brantberg Bettina |
2019-11-01 | 16:30 - 17:45 | B522 | Människans utveckling ur ett livscykelperspektiv | Introduktion till kursen | Brantberg Bettina |
2019-11-13 | 13:15 - 14:45 | B516 | Människans utveckling ur ett livscykelperspektiv | ERGOTERAPEUTER: Uppföljning Tema 1: Sensomotorisk utveckling | Werner Tove |
2019-12-04 | 13:15 - 14:45 | B516 | Människans utveckling ur ett livscykelperspektiv | ERGOTERAPEUTER: Uppföljning Tema 2: Perceptuell utveckling | Werner Tove |
2019-12-05 | 13:00 - 16:00 | A510 | Människans utveckling ur ett livscykelperspektiv | Förberedelse av seminarium. | Brantberg Bettina |
2019-12-05 | 13:00 - 16:00 | B522 | Människans utveckling ur ett livscykelperspektiv | Förberedelse av seminarium | Brantberg Bettina Werner Tove |
2019-12-12 | 12:15 - 13:45 | B516 | Människans utveckling ur ett livscykelperspektiv | ERGOTERAPEUTER: Uppföljning Tema 3: Handens och greppets utveckling | Werner Tove |
2019-12-13 | 13:00 - 16:00 | B518 | Seminariu-Människans utveckling ur ett livscykelperspektiv | Seminarium- paneldiskussion som bandas | Brantberg Bettina Werner Tove |
2019-12-18 | 09:15 - 23:45 | Människans utveckling ur ett livscykelperspektiv | Hemtent i människans utveckling (dag) | Brantberg Bettina Werner Tove |