Kursens undervisningsperiod

4 (2019-03-18 till 2019-07-31)

Nivå/kategori

Breddstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Valfri

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Målsättningen med kursen är att utveckla sin
komptetens inom
inklusionsarbete och att ha förståelse kring
frågor om mångfald,
inkludering och välfärdsarbete.

Läranderesultat

Efter avklarad kurs förväntas den studerande
vara förmögen att...
- redogöra för begreppen mångfald, inkludering
och kultur,
- beskriva relationer mellan mångfald,
inkludering och kultur och
koppla till utmaningar som yrkesverksamma möter
i välfärdsarbete,
- identifiera och kritiskt reflektera kring
frågor som rör mångfald,
inkludering och kultur inom ramen för
professionell och
organisatoriskt utveckling.

Innehåll

Tre teman:
- Samhällsförändring och teoretiska perspektiv
- Inklusionsarbete
- Verksamhetsutveckling (utgår från fältstudier)

Mer information

Kursen kan göras på distans, men en rad
diskussioner under kursen sker på fastslagna
fysiska tider.

Litteratur

Ager Alastair, Strang Alison. 2008.
Understanding integration: A
conceptual framework, Journal of Refugee
Studies. 21:2, 166–191,
https://doi.org/10.1093/jrs/fen016 Extern länk

Andersson Roger, Dhalmann Hanna, Holmqvist
Emma, Kauppinen
Timo M, Magnusson Turner Lena, Skifter Andersen
Hans, Soholt
Susanne, Vaattovaara Mari, Vilkama Katja,
Wessel Terje, Yousfi Saara.
2010. Immigration, Housing and Segregation in
the Nordic Welfare
States.
https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/1013 Extern länk
8/25849/julkaisuc2.pdf

Dahlstedt Magnus, Hertzberg Fredrik, Urban
Susanne, Ålund
Aleksandra. 2016. Utbildning, arbete,
medborgarskap: strategier för
social inkludering i den mångetniska staden.
(3., rev. uppl.). Umeå:
Borea. Kap. 1-3.

Illman, R. & Nynäs, P. 2017. Kultur, människa,
möte: ett humanistiskt
perspektiv. Andra upplagan. Lund:
Studentlitteratur

Intke-Hernández Minna, Holm Gunilla. 2015.
Migrant Stay-At-Home
Mothers Learning to Eat and Live the Finnish
Way, Nordic Journal of
Migration Research. 5 (2), 75-82, DOI:
https://doi.org/10.1515/njmr Extern länk-
2015-0012

Karin Borevi. 2014. Multiculturalism and
welfare state integration:
Swedish model path dependency, Identities.
21:6, 708-723 DOI: 10.1080/1070289X.2013.868351

Molin Martin. 2018.Framväxten av ett
socialpedagogiskt delaktighetsbegrepp. (kap. 1)
I Molin Martin & Bolin, Anette (red.)
Socialpedagogisk handing i teori och praktik.
Rapport Högskolan Väst. Nr. 2018:4.
http://www.diva Extern länk-
portal.org/smash/get/diva2:1247514/FULLTEXT01.p
df

Vesterlind Marie, Winman Thomas. 2015. Knowing
In Practice. The
use of dialogue as a pedagogical method in
integration work, Nordic
Journal of Migration Research. 5:4, 168-176,
DOI:
https://doi.org/10.1515/njmr-2015 Extern länk-
0025

Åberg Linnea, Mäkitalo Åsa. 2017. Integration
work as a situated
communicative practice: Assuming, establishing
and modifying cultural di?erences, Learning
Culture and Social
Interaction. 15, 56-68, DOI:
10.1016/j.lcsi.2017.07.002 Cite this
publication

Studieaktiviteter

  • Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 30 timmar
  • Självstudier - 70 timmar
  • Nätbaserade - 35 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Självstudier via nätet

Examinationsformer

  • Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger och godkänns i
följande examinationer:
Examination 1: Presentation av sig själv
utifrån identitetsperspektiv
Examination 2: Diskussionsdokumentation kring
integration och mångfald.
Diskussion och jämförelse mellan Finland-
Sverige (gruppuppgift, Fältstudiebesök samt
reflektionsuppgift kring utmaningar och
möjligheter för verksamhetsutveckling.
Examination 3. Individuell skriftlig uppgift.
Bedömning godkänd/underkänd för alla delmoment

Lärare

  • Brantberg Bettina
  • Gray Pamela
  • Kiukas Carina
  • Levälahti Filip
  • Rosengren Åsa

Examinator

Kiukas Carina

Antal kursplatser

Ingen begränsning (12 studenter anmälda)

Delprestation i kraft till

12 månader efter kursens slutdatum

Kursens tidtabell

Kursen startar 1.4.2019 och avslutas 31.5.2019.
Träffar i nätmiljö i mindre grupper ca en gång i
veckan slås fast under kursens gång tillsammans
med gruppen.

Kursanmälningstid

2019-03-04 till 2019-03-31

Examinationsformer

  • Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
  • Datum meddelas senare - Övriga uppgifter

Kurs och studieplanssökning