Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Informations- och medieteknik 2007 (medieteknik) - Online media
- Informations- och medieteknik 2008 (medieteknik) - Online media
- Mediekultur 2007 (digitala multimedier) - Digitala multimedier
- Mediekultur 2008 (foto och klipp) - Breddstudiepaket: online media
- Mediekultur 2008 (digitala multimedier) - Digitala multimedier
- Film och tv 2009 (regi) - Breddstudier: online media
- Film och tv 2009 (manus) - Breddstudier: online media
- Film och tv 2009 (foto och klipp) - Breddstudier: online media
- Film och tv 2009 (ljudarbete) - Breddstudier: online media
- Film och tv 2009 (producentskap) - Breddstudie: online media
- Film och tv 2009 (online media) - Breddstudier: online media
- Film och tv 2010 (ljudarbete) - Breddstudier: online media
- Film och tv 2010 (manus) - Breddstudier: online media
- Film och tv 2010 (foto och klipp) - Breddstudier: online media
- Film och tv 2010 (online media) - Breddstudier: online media
- Film och tv 2010 (producentskap) - Breddstudier: online media
- Film och tv 2010 (regi) - Breddstudier: online media
- Film och tv 2011 (ljudarbete) - Breddstudier: online media
- Film och tv 2011 (foto och klipp) - Breddstudier: online media
- Film och tv 2011 (producentskap) - Breddstudier: online media
- Film och tv 2011(manus) - Breddstudier: online media
- Film och tv 2011 (online media) - Breddstudier: online media
- Film och tv 2011 (regi) - Breddstudier: online media
- Film och tv 2012 (producentskap) - Breddstudier: online media
- Film och tv 2012 (manus och regi) - Breddstudier: online media
- Film och tv 2012 (foto och klipp) - Breddstudier: online media
- Film och tv 2012 (online media) - Breddstudier: online media
- Film och tv 2012 (ljudarbete) - Breddstudier: online media
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Engelska
Kurstyp
Valfri
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att upprätthålla och
utvidga utvecklandet av Arcadas Second Life ö som
inlärningsplattform, att forska i strategier för
att använda virtuella världar i
affärskommunikation och distansundervisning.
Läranderesultat
Efter avslutad kurs skall studerande vara förmögen
att:
1. förstå hur virtuella världar kan tillämpas till
inlärningsteorier
2. analysera skillnaden mellan stängda och öppna
världar med tanke på möjlig pedagogik
3. bygga enkla inlärningsobjekt i Second Life
eller Realxtend
4. åstadkomma en strategi för testning av
inlärningsobjekt
5. producera riktlinjerna för en kort
inlärningsmodul genom att använda objekt som
gruppen har byggt
Innehåll
Deltagarna bildar team och tar ansvar för att
forska i inlärningsteorier inom ramen för seiösa
spel och inlärning genom utforskning. Teamen
skapar även innehåll (grafisk och programmerad)
som kan användas på ön.
Förkunskaper
Studerande bör vara bekanta med interaktiva
sociala webbplatser såsom Facebook, Flickr, eller
MySpace. Studerande bör även ha någon kunskap i
och intresse av virtuella online platser eller
spel såsom Habbo Hotel, Second Life, World of
Warcraft, och dylika.
Mer information
Kursen är projektbaserad. Mera information om
projekten och deras deadlines ges under sessionerna
1 & 2.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 50 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 50 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 50 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 150 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 150 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Lärare
Kelly Owen
Examinator
Kelly Owen
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Tills vidare
Examinationsformer
2010-12-01 - Rapporter och produktioner