Kursens undervisningsperiod

2 (2018-10-22 till 2018-12-31)

Nivå/kategori

Allmäna studier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Målet med kursen är att ge studenten baskunskaper i naturvetenskap med fokus på vektorer och krafter. Studenten lär sej även grunderna i 2D-spelprogrammering med spelmotorn Unity. Huvudmålsättningen med kursen är att studenten ska lära sej representera olika typer av rörelser och krafter i vektorer och tillämpa dessa i programkod för att simulera olika naturvetenskapliga fenomen.

Läranderesultat

Efter avklarad kurs förväntas studenten känna till hur olika typer av krafter och rörelser representeras i vektorer. Studenten förväntas även m.h.a. programkod kunna simulera olika krafter och rörelser grafiskt i spelmotorn Unity.

Innehåll

Naturvetenskap:
- Vektorer och vektoraritmetik
- Enhetsvektorer (normalisering)
- Förhållandet kraft, massa och acceleration
- Krafter från "vardagen": normalkraft, friktion och gravitation

Programmering:
- Grunderna i C#
- Introduktion till spelmotorn Unity
- Grunderna i objektorienterad programmering

Förkunskaper

Introduktion till matematisk programmering

Kursen ersätter följande kurser

-

Litteratur

Kursmaterial i form av webbtutorials och videon
publiceras på Itslearning under kursens gång.

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 40 timmar
  • Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 95 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

Kursprojekt

Examinationskrav

4 mindre kursprojekt
- inlämnade inom utsatt tid
- presentede på 1 av 3 alternativa
projektfeedback-tillfällen

Se Itslearning för mera information.

Lärare

  • Karlsson Jonny
  • Scherbakov-Parland Andrej

Examinator

Karlsson Jonny

Antal kursplatser

Ingen begränsning (50 studenter anmälda)

Delprestation i kraft till

12 månader efter kursens slutdatum

Kursanmälningstid

2018-10-08 till 2018-11-04

Examinationsformer

Datum meddelas senare - Övriga uppgifter

Rumsbokningar
Datum Tid Rum Titel Beskrivning Organisatör
2018-10-26 10:15 - 14:00 E385 Integrerad naturvetenskap 1 - Vektorer och krafter Karlsson Jonny
2018-10-29 09:15 - 13:00 E383 Integrerad naturvetenskap 1 - Vektorer och krafter Karlsson Jonny
2018-11-05 12:15 - 16:00 E383 Integrerad naturvetenskap 1 - Vektorer och krafter Karlsson Jonny
2018-11-16 10:15 - 14:00 E385 Integrerad naturvetenskap 1 - Vektorer och krafter Karlsson Jonny
2018-11-19 12:15 - 16:00 E383 Integrerad naturvetenskap 1 - Vektorer och krafter Karlsson Jonny
2018-11-28 12:15 - 16:00 E383 Integrerad naturvetenskap 1 - Vektorer och krafter Karlsson Jonny
2018-12-03 09:15 - 13:00 E385 Integrerad naturvetenskap 1 - Vektorer och krafter Karlsson Jonny
2018-12-05 14:15 - 17:00 E385 Integrerad naturvetenskap 1 - Vektorer och krafter Karlsson Jonny
2018-12-14 10:15 - 13:00 E383 Integrerad naturvetenskap 1 - Vektorer och krafter Karlsson Jonny
2018-12-17 09:00 - 16:00 E387 Integrerad naturvetenskap 1 - Vektorer och krafter: Projektfeedback 1 Anmäl dej/ditt arbetspar till detta tillfälle på Itslearning (30min per person/arbetspar) Karlsson Jonny
2018-12-19 09:00 - 16:00 E377 Integrerad naturvetenskap 1 - Vektorer och krafter: Projektfeedback 2 Anmäl dej/ditt arbetspar till detta tillfälle på Itslearning (30min per person/arbetspar) Karlsson Jonny
2019-01-09 09:00 - 16:00 E387 Integrerad naturvetenskap 1 - Vektorer och krafter: Projektfeedback 3 Anmäl dej/ditt arbetspar till detta tillfälle på Itslearning (30min per person/arbetspar) Karlsson Jonny
2019-01-17 09:30 - 12:00 E377 Integrerad naturvetenskap 1 - Vektorer och krafter: Projektfeedback 3 Anmäl dej/ditt arbetspar till detta tillfälle på Itslearning (30min per person/arbetspar) Karlsson Jonny

Kurs och studieplanssökning