Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter

Kursens undervisningsperiod

2 (2023-10-23 till 2023-12-31)

Nivå/kategori

Allmäna studier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

I detta studieavsnitt lägger du grunden för
följande kompetenser:

Kompetens kring kundcentrering 

Grundkompetens kring faktabaserat beslutsfattande
inom
marknadsföring 

Kompetens kring både strategiskt och praktiskt
perspektiv
på grundläggande marknadsföring 

Framförhållning inför den förändring inom
marknadsföringen
som digitaliseringen innebär 

SDG's i fokus: 4,8,9,12

 

Läranderesultat

Efter avlagt studieavsnitt:

Kan du beskriva konsumentbeteende under
köpprocessens
olika faser. (Kunskap)

Kan du identifiera grupper av individer med
likartade
behov som kan tillfredsställas såväl effektivt som
ekonomiskt. (Kunskap)

Kan du analysera organisationens förutsättningar
att
agera på den aktuella marknaden. (Färdighet)

Kan du tillämpa de i sammanhanget relevanta medlen
utgående från de centrala marknadsförings
modellerna. (Färdighet)

Kan du argumentera för hur organisationens
marknadsföringsinsatser och planer förverkligas,
integreras, och koordineras möjligast
kostnadseffektivt. (Färdighet) (Förhållningssätt)

Kan du identifiera och jämföra olika produkt- och
marknadsföringsstrategier och kommersiella
aktiviteter på marknaden. (Färdighet)
(Förhållningssätt)

Du har en grundläggande förståelse för
principerna inom modern marknadsföring med fokus
på konsumentmarknaden. (Kunskap)

Innehåll

Föreläsningar
Gästföreläsningar
Tentamen
Quiz
Individuella uppgifter och grupparbete

Förkunskaper

Inga

Kursen ersätter följande kurser

Ingen

Mer information

Närvaro på föreläsningarna rekommenderas då
kurslitteraturen gås igenom. Reglerna gällande
närvaro och examination presenteras på
introduktionslektionen. Innehållet i studieenheten
kan delvis förändras innan studieenheten inleds med
presentation av innehåll och examinationer.

Litteratur

Huvudbok i kursen:
Principles of Marketing
Scandinavian Edition
Kotler P., Armstrong G., Parment A.
2nd edition, 2016
Pearson Education Limited

Material som utdelas under föreläsningarna.

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 40 timmar
  • Praktiska övningar - 25 timmar
  • Självstudier - 70 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)

Examinationsformer

  • Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)

Examinationskrav

Godkända obligatoriska deluppgifter och tentamen

Lärare

  • Henriksson Robert
  • Kietz Tove

Examinator

Kietz Tove

Antal kursplatser

Ingen begränsning (84 studenter anmälda)

Delprestation i kraft till

12 månader efter kursens slutdatum

Kursanmälningstid

2023-10-09 till 2023-11-05

Examinationsformer

  • Tentdatum meddelas senare - Tentamina
  • Datum meddelas senare - Övriga uppgifter
Rumsbokningar
Datum Tid Rum Titel Beskrivning Organisatör
2023-10-23 13:00 - 15:30 F143 Marknadsföringens grunder Henriksson Robert
Kietz Tove
2023-10-25 09:00 - 11:30 F249 Marknadsföringens grunder Kietz Tove
2023-11-01 09:00 - 11:30 F143 Marknadsföringens grunder Henriksson Robert
2023-11-03 13:00 - 15:30 F143 Marknadsföringens grunder Henriksson Robert
2023-11-08 09:00 - 11:30 F143 Marknadsföringens grunder Kietz Tove
2023-11-10 14:00 - 16:30 F143 Marknadsföringens grunder Henriksson Robert
2023-11-14 16:30 - 18:00 Z030 Sisusession för FE studenter ONLINE Alla studenter måste ta i bruk sin individuella studieplan i det nya studieadministrativa systemet Sisu innan december 2023. Genom att aktivera din studieplan innan decemeber säkerställer du att du kan anmäla dig till dina kurser som inleds i januari. Om du inte tagit i bruk och aktiverat din studieplan inom december kan du inte anmäla dig till kurserna och således inte delta i undervisningen som börjar i januari. Mer information: https://start.arcada.fi/sv/nyheter/aktuellt/2023-10-03/arcada-byter-studieadministrativt-system-fran-asta-till-sisu Sessionen ordnas av Arcadas studieärenden: sisu@arcada.fi Länk till Teams-sessionen: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_ZjVmODNjMDMtZjhjMC00MGNjLWJjNWMtZDIyZjVjZTJiZDcw%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%2286080f64-b23d-4f93-8c43-e65f2588b9c3%22%2c%22Oid%22%3a%2295120ab9-e6c5-4d68-b283-421bbe101856%22%7d Ahlroth Siri
Eerola Sabina
2023-11-15 09:00 - 11:30 F249 Marknadsföringens grunder Kietz Tove
2023-11-17 09:00 - 11:30 F143 Marknadsföringens grunder Kietz Tove
2023-11-22 12:30 - 14:30 F143 Marknadsföringens grunder/Introduction to Marketing Guest lecture/Gästföreläsning Henriksson Robert
Kietz Tove
2023-11-22 14:30 - 15:00 F143 Marknadsföringens grunder Grupparbete Tove finns tillgänglig för frågor efter Gästföreläsningen Kietz Tove
2023-11-29 09:00 - 12:00 F143 Marknadsföringens grunder Tentamen Henriksson Robert
Kietz Tove
2023-12-11 10:15 - 11:15 Marknadsföringens grunder Marknadsundersökningar del 2, grupparbete Tove Kietz is inviting you to a scheduled Zoom meeting. Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/62492420818?from=addon Meeting ID: 624 9242 0818 Kietz Tove

Kurs och studieplanssökning