Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Vård 2008 (barnmorskearbete) - Vårdpedagogik
- Vård 2008 (sjukskötare) - Vårdpedagogik
- Vård 2008 (hälsovårdare) - Vårdpedagogik
- Vård 2009 (sjukskötare) - Vårdpedagogik
- Vård 2009 (hälsovårdare) - Vårdpedagogik
- Vård 2009 (barnmorskearbete) - Vårdpedagogik
- Vård 2010 (sjukskötare) - Vårdpedagogik
- Vård 2010 (hälsovårdare) - Vårdpedagogik
- Vård 2010 (barnmorskearbete) - Vårdpedagogik
- Vård 2011 (sjukskötare) - Vårdpedagogik
- Vård 2011 (hälsovårdare) - Vårdpedagogik
- Vård 2011 (barnmorskearbete) - Vårdpedagogik
- Vård 2012 (sjukskötare) - Vårdpedagogik
- Vård 2012 (hälsovårdare) - Vårdpedagogik
- Vård 2012 (barnmorskearbete) - Vårdpedagogik
- Vård 2013 (sjukskötare) - Vårdpedagogik
- Vård 2013 (hälsovårdare) - Vårdpedagogik
- Vård 2013 (barnmorskearbete) - Vårdpedagogik
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att studerande lär sig grundbegreppen inom pedagogiken samt den didaktiska processen. Studerande får öva sig i att planera, utföra och utvärdera undervisningstillfällen.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara förmögen att fördjupa sina pedagogiska kunskaper. Studenten kan tillämpa kunskaperna i den pedagogiska processen i student-, personal- och patientundervisning.
Innehåll
Patienthandledning
Grundbegrepp inom pedagogik
Den didaktiska processen
Förutsättningsanalys ( edukand-, resurs- och målanalys
Stoffstruktureing (makro-, mikrostrukturering och stoffredigering)
Undervisningsplanering ( princip-, media- och metodval)
Utvärderingsplanering ( val av prövnings-, bedömnings- feed-back- och informationstenik)
Förkunskaper
Grundstudier
Kursen ersätter följande kurser
inga
Mer information
obligatorisk närvaro på simuleringsövning
Deadline för examinationsuppgift 5.5.2014
Litteratur
Alerby E. & Elidottir J. (red.) Lärandets konst - betraktelser av estetiska dimensioner i lärandet, 2006, Studentlitteratur: ISBN 13: 978-91-44-04555-9
Bergström B & Saarukka S. Pedagogikens tango, Om individen, gruppen, tänkande och lärande, 2004, Runa förlag: ISBN 91-88298-75-2
Ekebergh Margaretha. Att lära sig att vårda-med stöd av handledning, 2009, Studentlitteratur: ISBN 978-91-44-04471-2
Herskin B. IT-undervisning-med användaren i centrum, 2001, Studentlitteratur: ISBN 91-44-01536-4
Högström M-B & Tolonen L. Från teori till praktik -att tänka, känna och handla vård inom vårdutbildningen, 1990, Studentlitteratur: ISBN
Johansson R. & Skärgren L.Vårdpedagogik, 2001, Liber AB: ISBN 91-47-05619-3
Koort P. Edukation och planering, 1974; Printaco boktryckeri: ISBN 951-662-084-1
Pilhammar Andersson Ewa: Pedagogik inom vård och omsorg, 2003, Studentlitteratur
Kyngäs et al; Ohjaaminen hoitotyössä,2007 WSOY
+ aktuella artiklar
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 24 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 20 timmar
- Praktiska övningar - 8 timmar
- Basgruppsarbete - 20 timmar
- Självstudier - 53 timmar
- Seminarier - 8 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 133 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
1. Godkänd prestation i patienthandledning
2. Godkänd examination planering och utförande av undervisninglektion
Lärare
Holmström-Toivola Anna
Examinator
Holmström-Toivola Anna
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Examinationsformer
- Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner