Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att öva kommunikativa
färdigheter och få kännedom om social service.
Kursen ingår i studiehelheten Människan i
välfärdssamhället och stöder följande
yrkesspecifika kompetensutveckling:
- Studeranden känner till det sociala områdets
värderingar och yrkesetiska principer. Han/hon kan
identifiera yrkesetiska principer i Socionomens
(YH) arbete och kan bedöma och beskriva deras
betydelse.
- Studeranden inser betydelsen av att reflektera
samt har grundläggande färdigheter i att
reflektera.
- Studeranden känner till olika
människosyner och är medveten om sin egen.
- Studeranden känner till olika skeden i
människans normala utveckling. Han/hon förstår
olika livssituationers betydelse för individens
tillväxt och utveckling.
- Studeranden känner till servicesystem som
stöder välfärd och social trygghet.
- Studeranden känner till grundläggande
välfärdsteorier och förstår välfärdssamhällets
förändringar.
- Studeranden förstår att begreppet socialt är
mångdimensionellt.
- Studeranden förstår samhälleliga strukturers och
processers betydelse för individers liv och
samfunds existens.
- Studeranden har kunskap om förfaringssätt inom
samhälleligt beslutfattande.
- Studeranden förstår betydelsen av medborgarnas
delaktighet.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande
- vara medveten om kommunikationens betydelse och
dess påverkan
- beskriva vad ett professionellt bemötande
betyder inom det sociala området
- möta sin egen och andras kultur med respekt
- redogöra för hur olika serviceproducenter
förstår och möter olika brukares behov av social
service
- diskutera samhällets roll som serviceproducent
inom det sociala området
Innehåll
Kursen, (tema 1 kommunikation), består av föreläsningar, handledda kommunikationsövningar samt bokcirkeln (i basgruppen). Tema 2 Social service innnehåller föreläsningar, basgruppsarbete samt tematräff.
Kursen ersätter följande kurser
inga
Litteratur
Litteratur:
Tjersland, O. A., Engen, G. & Jansen, U. (2010).
Allianser. Värderingar, teorier och metoder i
socialt arbete. Studentlitteratur: Lund. Kapitel
7. Kontakt och relationsutveckling
Sandén(red.) Delaktighetens praktik. Det professionella samtalets villlkor och möjligheter.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 6 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 3 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 4 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 30 timmar
- Självstudier - 90 timmar
- Seminarier - 3 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 136 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 136 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Demonstrationer och färdighetsprov
Examinationskrav
Obligatorisk närvaro och aktivt deltagande i alla
moment.Kursen bedöms underkänd-godkänd.
Lärare
- Brantberg Bettina
- Cederberg Arla
- Nordlund-Spiby Rut
- Sigfrids Ingmar
Examinator
Cederberg Arla
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Examinationsformer
2013-12-16 - Demonstrationer och presentationer