Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Informationsteknik 2005 - Programmeringsmetodik
- Informationsteknik 2006 - Programmeringsmetodik
- Informations- och medieteknik 2007 (informationsteknik) - Programmeringsmetodik
- Informations- och medieteknik 2008 (informationsteknik) - Programmeringsmetodik
- Informations- och medieteknik 2009 (informationsteknik) - Programmeringsmetodik
- Informations- och medieteknik 2010 (informationsteknik) - Programmeringsmetodik
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen är att studerande förstår vad
systemdesign är, varför systemdesign behövs och
länken mellan skapandet av programvara och design.
Avklarad kurs skall ge studeranden tillräcklig
kunskap för att egenhändigt kunna skapa ett
program enligt olika designmönster samt illustrera
designen med hjälp av olika UML diagram.
Läranderesultat
Kunskaper om objektorienterade modelleringsspråket
UML. Förmåga att dokumentera objektorienterade
program (t.ex. C++ eller Java) med visuella UML
verktyg, samt en förmåga att designa dessa program
m.h.a. olika designmönster. Studerande har även
fått en grundläggande förståelse för
projektbaserat arbete.
Innehåll
Introduktion till projektmetodologier
- Vattenfallsmodellen
- Iterativ/Inkrementella
- Agila metodologier
- Extreme Programming
- Scrum
- RUP
- CMMI
Introduktion till UML
- historik
- systemutvecklingsprocessen
- klass- och objektbegreppet
- grafiska element i UML
- verktyg
UML diagram
- användningsfallsdiagram
- klass- och objektdiagram
- sekvens- och aktivitetsdiagram
- komponentdiagram
Designmönster
- Skapande
- Struktur
- Beteende
Förkunskaper
Objektorienterad programmering
Kursen ersätter följande kurser
Ingen
Mer information
Datum för inlämnande av uppgifter och projekt
meddelas via itslearning. Studerande bör närvara vid
projekt presentationstillfällen, som meddelas via
BLS under kursens gång.
Litteratur
Huvudsaklig litteratur
Martin Fowler with Kendall Scott : UML Distilled,
3 ed, Addison-Wesley, 2004
Freeman & Freeman, Head First Design Patterns,
O'Reilly Media, 2004
Sommerville Ian, Software engineering 8 ed,
Addison-Wesley, 2007
Extra litteratur,
Kimmel Paul, UML Demystified, McGraw-Hill Osborne,
2005 (finns på ebrary)
OOP Demystified, Keogh Jim, McGraw-Hill Companies,
2005 (finns på ebrary)
Lars Mathiassen, Andreas Munk-Madsen, Peter Axel
Nielsen och Jan Stage : Objektorienterad analys
och design, Studentlitteratur, Sverige, 2001
Mats Apelkrans och Carita Åbom : OOS / UML En
objektorienterad systemutvecklingsmodell för
processororienterad affärsutveckling,
Studentlitteratur, Sverige, 2001
Erich Gamma, Richard Helm, Ralph Johnson, and John
Vlissides, Design Patterns: Elements of Reusable
Object-Oriented Software, Addison-Wesley
Professional, 1994
Grady Booch, James Rumbaugh and Ivar Jacobsen :
The Unified Modeling Language User Guide, Addison-
Wesley, USA, 1999
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 30 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 34 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 44 timmar
- Självstudier - 25 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 133 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Bedömningen i kursen baseras på tre projekt. Alla
projektet måste vara godkända.
Lärare
Forss Thomas
Examinator
Westerlund Magnus
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursens tidtabell
Våren 2012
Examinationsformer
- Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner