Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Allmänna kompetenser:
1)Inlärningskompetens:
-Kan utveckla sitt eget kunnande och se vilka utvecklingsbehoven är
-Kan lära sig tillsammans med andra och kan dela med sig av kunskapen inom sin arbetsgemenskap
2)Etisk kompetens
-Tar också andra människor i beaktande
3)Kommunikativ och social kompetens
-Kan lyssna till andra och kan presentera budskap skriftligt, muntligt och visuellt genom att utnyttja olika kommunikationsstilar
Yrkespecifika kompetenser:
1)Kompetens i idrott och motion
- Känner till människans (fysiska), psykiska, sociala utveckling.
2)Pedagogisk och didaktisk kompetens
- Kan skapa en inlärnings- och instruktionsfilosofi som baserar sig på den egna värdegrunden och kunskapen.
3)Kompetens i hälsa och välbefinnande
-Förstår de mekanismer som påverkar människans beteende och beteendeförändringsprocesser i förhållande till främjande av goda levnadsvanor och coaching inom idrott.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara förmögen att
-Förstå följande begreppen: människosyn, människa bild, livsuppfattning, världsbild, kroppslighet, identitet och identitetsutveckling, livscykelpsykologi, psykosocial utveckling
-Kan reflektera över människan som subjekt
-Kan reflektera över sin identitets utveckling
-Kan identifiera utvecklingsutmaningar och möjligheter i människans olika livsskeden
-Urskilja livscykelpsykologin i relevant litteratur
-Can reflektera kring sitt yrkeridentitet
Förkunskaper
AS-1-020 (7) Introduktion till högskolestudier, 5 sp (P1)
Mer information
Kursen pedagogiska tankesätt är baserat på Steiner-pedagogik, och studerandes egen aktivitet och reflektion är väsentliga.
Workshopparna är obligatoriska.
Röda korset första hjälp kurs ingår i kursinnehåll och är obligatorisk för alla (16h).
Litteratur
Grundläggande litteratur:
Dunderfelt, T. (2011). Elämänkaaripsykologia: lapsen kasvusta yksilön henkiseen kehitykseen. Borgå: WSOY.
En förkortad svenskspråkig version finns i Utbildningsstyrelsen (1994). Hälso- och socialvård – en introduktion. Helsingfors: Stiftelsen för sjuksköterskeutbildning.
Erikson, E. (2000). Den fullbordade livscykeln. Stockholm: Natur och Kultur.
Ex. på övriga som beaktar hela livsloppet:
Hockey, J. & James, A. (2003). Social identities across the Life Course. Basingstoke: Palgrave.
Hockey, J. & James, A. (1993). Growing up and growing old. Ageing and dependency in the life course. London: Sage
Newman, B. & Newman, P. (2006). Development through Life. A Psychological Approach.
Sankari, A. & Jyrkämä, J. (toim.) (2001). Lapsuudesta vanhuuteen. Iän sosiologiaa. Tammerfors: vastapaino.
Utvecklingsteoretiska perspektiv med relevans för temat:
Jarlang, E. (red.) (1999). Utvecklingspsykologiska teorier. En introduktion. Stockholm: Liber.
Havnesköld, L. & Risholm Mothander, P. (2002). Utvecklingspsykologi. Psykodynamisk teori i nya perspektiv. Stockholm: Liber.
Magnusson, E. (2003). Psykologi och kön: Från könsskillnader till genusperspektiv. Stockholm: Natur & Kultur.
Trost, J. & Levin, I. (1996). Att förstå vardagen – med ett symboliskt interaktionistiskt perspektiv. Lund: Studentlitteratur.
Valsiner, J. (1997). Culture and development of children´s action. NY: Wiley
Fokus på olika åldrar (jfr. Utvecklingspsykologi samt livslopp)
Stern, D.N. (1992) Spädbarnets interpersonella värld. Stockholm: Natur och Kultur
Torstenson-Ed, T. (2003). Barns livsvärld. Genus, etnicitet, generation, särskilt stöd och värderingar i skolan. Lund: Studentlitteratur.
Broberg, B., Almqvist, K., Tjus, T. Iliste, A. & Nilsson, B. (2007). Anknytningsteori. Betydelsen av nära känslomässiga relationer. Stockholm: Natur & Kultur.
Erling, A. & Hwang, P. (red.) (2001). Ungdomspsykologi. Utveckling och livsvillkor. Stockholm: Natur och kultur.
Engquist, A. (1995). Att växa som vuxen. Nya perspektiv på dig själv och andra. Stockholm: Prisma.
Naroskin, P. (1995). På spaning efter den vuxna människan. Stockholm: Natur och Kultur.
Perlmutter, M. & Hall, E. Adult development and aging. NY: Wiley
Grassman, E. J. & Hydén, L-Ch. (Red.) (2005). Kropp, livslopp och åldrande. Några samhällsvetenskapliga perspektiv. Lund: Studentlitteratur.
Hagberg, B. & Rennemark, M. (2004). Den åldrande människans psykologi. Lund: Studentlitteratur.
Tornstam, L. (2005). Åldrandets socialpsykologi. Stockholm: Norstedts akademiska förlag.
Kroppskännedom och identitet:
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 30 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 2 timmar
- Praktiska övningar - 16 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 30 timmar
- Självstudier - 40 timmar
- Seminarier - 15 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 133 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
1) Muntlig presentation och skriftligt material (seminarium)
2) Portfolio (deadline 5.12)
o inlärningsdagbok: föreläsningar och seminarium
o orientering i arbetslivet uppgift
o kroppslighet och identitet essä
3) Muntlig och skriftlig reflektion efter kurs. Deadline 17.12
Lärare
- Gray Pamela
- Piippo Jukka
- Vienola Riitta
Examinator
Vienola Riitta
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Tills vidare
Examinationsformer
2013-12-05 - Rapporter och produktioner