Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Ergoterapi 2005 - Hälsofrämjande ergoterapi
- Ergoterapi 2006 - Hälsofrämjande ergoterapi
- Ergoterapi 2007 - Hälsofrämjande ergoterapi
- Ergoterapi 2008 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2009 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2010 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2011 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2012 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2013 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
STUDERANDE UTVECKLAR SIN KOMPETENS I FRÅGA OM
ERGOTERAPI GENOM ATT:
- förstå de kreativa aktiviteternas centrala
uppgift och betydelse i ergoterapi
- få en grunläggande kunskap angående gruppens
betydelse i ergoterapi
- få en grundläggande förståelse för hur
ergoterapeuten planerar, leder och genomför
kreativa aktiviteter i grupp
- har förståelse för hur förhållandet mellan
rätten att få vara aktiv, ur ett kreativt/skapande
perspektiv, inverkar på upplevelsen av hälsa
- känna till Flow-teorin
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande:
- Kunna förklara begreppen kreativitet, skapande
aktivitet samt känna till WHO:s definition på
hälsa och välbefinnande.
- ha grundläggande förståelse för vad som kan
uppnås genom att använda skapande aktiviteter i
ergoterapi samt hur dessa inverkar på klientens
hälsa (enl. WHO def.)
- kunna redogöra för hur den kreativa aktivitetens
kravnivå inverkar på upplevelsen av välbefinnande
i själva utförande av kreativ aktivitet
- använda grundläggande kunskap om hur gruppen
används som terapeutisk metod i ET för att
planera, genomföra och leda ett grupptillfälle där
skapande aktivitet/aktiviteter har en central roll
Innehåll
Föreläsningar
Praktiska övningar i skapande, kreativa och
expressiva aktiviteter.
Övningar i att planera och leda grupper
Projektarbete
Förkunskaper
Grundkurs i ergoterapi
Kursen ersätter följande kurser
Aktivitetsanalys I
Aktivitetsanalys II
Terapeutisk aktivitet 2008
Mer information
Alla !!! Workshops är obligatoriska. Frånvaro
kompenseras med ett artikelreferat/ frånvarande
workshop, på motsvarande ämne med en kort
diskusson om aktivitetens relevans för en speciell
åldersgrupp.
Litteratur
Referenslitteratur:
Cole, B. Marilyn.2005. Group Dynamics in
Occupational Therapy.3rd ed. Slack.
Csikszentmihailyi, Mihaily.1997. Den optimala
upplevelsens psykoligi. Natur och Kultur
Drake, M. 1999. Crafts in Therapy and
Rehabilitation. 2nd ed.Slack inc.: Thorofare.
Eriksson, M. Lilliesköld, J. 2004 Handbok för
mindre projekt. Stockholm:Liber
Fidler, S. Gail, Velde P. Beth. 1999. Activities.
Reality and Symbols. SLACK.
Lamport, K.N, Coffey, S. M, Hersch, I. G.
2001.Activity Analysis & Application. SLACK.
Nordberg, K. 2002 Projekthandboken – Planera, leda
och värdera projekt.Falköping: Förlags AB Björnen
Pierce, D. 2003. Occupation by Design. Building
Therapeutic Power. Philadelphia:F.A Davis Company
Uutela, T.2006. Terapeuttinen toiminta
koululaisten ryhmäkuntoutuksessa. Pro Gradu
tutkielma. Terveystieteen laitos/ Jyväskylän
yliopisto. http://thesis.jyu.fi/06/URN_NBN_fi_jyu Extern länk-
2006409.pdf
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 8 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 4 timmar
- Praktiska övningar - 20 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 20 timmar
- Självstudier - 35 timmar
- Seminarier - 6 timmar
- Intensive course in creative activities - 40 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 133 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
- Planering och genomförande av en gruppaktivitet med valbar grupp samt inlämnande av projektrapport
Examinationskrav
1) Planering och genomförande av gruppaktivitet
med valbar grupp - Projektplan Bedömning: 1-5
2) genomförande av kreativ aktivitet med valbar
grupp. Bedömning: Godkänd/underkänd
3) Projektrapport bedömning: 1-5
Bedömning 1-5
Kriterier för bedömning: Beskrivning,
bearbetning,värdering, litteratur,
språk och formalia
Lärare
Arell-Sundberg Marina
Examinator
Arell-Sundberg Marina
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Till datum 2014-06-13
Kursens tidtabell
Vänligen se bokningarna i ARBS
Examinationsformer
- 2014-02-17 - Rapporter och produktioner
- 2014-03-14 - Övriga uppgifter